title

ارزيابي وضعيت افسردگي، استرس ادراک شده و خود بيمارانگاري در پاندمي کويد-19 ميان دانشجويان دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در سال 1399

جعفری کفاش, کریم ، زندیان, حامد ، صدری, اسماعیل ، لطفی وحید, دارا (1400) ارزيابي وضعيت افسردگي، استرس ادراک شده و خود بيمارانگاري در پاندمي کويد-19 ميان دانشجويان دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در سال 1399. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
5MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
4MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

11MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

5MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

24kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: رسيدگي و حفظ سلامت روان دندانپزشکان در طي مواجه با بيماران عفوني مبتلا به کويد-19 که گاها بدون علامت اند؛ از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف ارزيابي وضعيت افسردگي، استرس درک شده و خود بيمارانگاري در جريان پاندمي کويد-19 ميان دانشجويان دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در سال 1399 طراحي و انجام شد. روش اجرا: مطالعه مقطعي توصيفي-تحليلي حاضر، نيمه دوم سال 1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 196 نفر از دانشجويان دندانپزشکي اکسترن و انترن در حال آموزش در کلينيک آموزشي دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل بودند. روش نمونه گيري به شيوه آسان و دردسترس بود. بعد از اخد رضايتنامه آگاهانه چهار برگ پرسشنامه ها شامل پرسشنامه مرتبط با مشخصات دموگرافيک، پرسشنامه هاي افسردگي بک، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن(PSS-14) و پرسشنامه خودبيمارانگاري ايوانز جهت تکميل بين دانشجويان واجد شرايط جهت تکميل، توزيع شد. سپس اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از روش هاي آماري همچون ضريب همبستگي، آناليز واريانس، کاي دو توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: نتايج نشان داد که بين نسبت ابتلا به انواع زيرمولفه هاي افسردگي در جريان پاندمي کويد-19 ميان دانشجويان دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل تفاوت معنا داري از منظر آماري مشاهده شد(0/001= p). بيشتر دانشجويان در طبقه به نسبت افسرده (56/1) و افسردگي شديد قرار (30/6) داشتند. بين نسبت ابتلا به انواع طبقه هاي استرس درک شده در جريان پاندمي کويد-19 ميان دانشجويان دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل تفاوت معنا داري از منظر آماري وجود داشته است(0/001= p). بيشتر دانشجويان در طبقه استرس درک شده متوسط (69/9) و استرس درک شده بالا(24/5) قرار داشتند. بين نسبت ابتلا به انواع طبقه هاي خود بيمار انگاري در جريان پاندمي کويد-19 ميان دانشجويان دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل تفاوت معنا داري از منظر آماري وجود داشت(p=0/026). بيشتر دانشجويان در طبقه خود بيمارانگاري متوسط (37/8) و خودبيمارا نگاري شديد (37/6) قرار (30/6) داشتند. بين افسردکي دانشجويان دندانپزشکي و متغيرهايي همچون وضعيت تاهل، سابقه کار و رتبه تولد ارتباط معناداري از نظر آماري وجود داشت (0/05>p). بين استرس درک شده دانشجويان دندانپزشکي و متغيرهايي همچون سن، سابقه کار و رتبه تولد ارتباط معناداري از نظر آماري وجود داشت (0/05>p). بين خودبيمار انگاري دانشجويان دندانپزشکي و متغيرهايي همچون وضعيت تاهل و سابقه کار ارتباط معناداري از نظر آماري وجود داشت (0/05>p). نتيجه گيري: نتايج در کل نشان داد که افسردگي، استرس درک شده و احساس خودبيمارانگاري از جمله مسائلي هستند که مي توانند کارکرد حرفه اي و اجتماعي دندانپزشکان را تحت تأثير قرار دهند؛ لذا، شناخت عواملي که بر بروز آ نها تأثير دارند و انجام مداخلاتي همچون مشاوره هاي دوره اي روانپزشکي در اين دانشجويان بسيار حائز اهميت بوده و لزوم اتخاذ تصميمات مناسب جهت پيشگيري و يا درمان اين قبيل مشکلات بخصوص در دوران وقوع بلايا و پاندمي هايي همچون کويد-19 را يادآور مي شود.همچنين با توجه به اينکه طرح مطالعه حاضر، مقطعي است و اين نوع طرح هاي مطالعاتي در ارزيابي رابطه عليتي با محدوديت همراه اند پس لازم است با طرح هاي مطالعاتي قويتر همچون مطالعات همگروهي و غيره بررسي هاي بيشتري در اين حوزه انجام گيرد.

عنوان انگليسی

Evaluation of Depression, Perceived Stress and Hypochondriasis during Covid-19 Pandemic among Dental Students of Ardabil University of Medical Sciences in 2020

خلاصه انگلیسی

Background: Caring and maintaining the mental health of dentists during treatment of infectious patients with COVID-19 who are sometimes are asymptomatic; is very important. The aim of this study was Evaluation of Depression, Perceived Stress and Hypochondriasis during Covid-19 Pandemic among Dental Students of Ardabil University of Medical Sciences in 2020. Materials and Methods: The present descriptive-analytical cross-sectional study was conducted in the second half of 2020. The study population consisted of 196 external and intern dental students studying in the dental training clinic of Ardabil University of Medical Sciences. Sampling method will be easy and available. After obtaining informed consent, four questionnaires including questionnaire related to demographic characteristics, Depression Inventory, Cohen Perceived Stress Questionnaire (PSS-14) and Evans Self-Illness Questionnaire were distributed among eligible students to complete. Then, the collected data were analyzed using statistical methods by SPSS software version 22. Results: The results showed that there were a statistically significant difference between the proportion of depressive categories in the course of COVID-19 pandemic among dental students of Ardabil University of Medical Sciences (p = 0.001). Most students were in the relatively depressed class (56.1) and severe depression (30.6). There was a statistically significant difference between the proportion of different types of perceived stress categories during the COVID-19 pandemic among dental students of Ardabil University of Medical Sciences (p = 0.001). Most students were in the category of moderate perceived stress (69.9) and high perceived stress (24.5). There was a statistically significant difference between the proportion of patients with different types of self-morbidity during the COVID-19 pandemic among dental students of Ardabil University of Medical Sciences (p = 0.026). Most of the students were in the category of moderate morbidity (37.8) and severe self-morbidity (37.6) (30.6). There was a statistically significant relationship between dental students' depression and variables such as marital status, work experience and birth rank (p <0.05). There was a statistically significant relationship between perceived stress of dental students and variables such as age, work experience and birth rank (p <0.05). There was a statistically significant relationship between dental students' self-morbidity and variables such as marital status and work experience (p <0.05). Conclusion: Considering that depression, perceived stress and feelings of self-illness are among the issues that can affect the professional and social functioning of dentists; Therefore, recognizing the factors that affect their occurrence is very important and reminds us of the need to make appropriate decisions to prevent or treat such problems, especially during disasters and pandemics such as COVID-19

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :کریم جعفری کفاش
استاد مشاور :حامد زندیان
استاد مشاور :اسماعیل صدری
دانشجو :دارا لطفی وحید
کلیدواژه ها (فارسی):افسردگي؛ استرس ادراک شده؛ خود بيمارانگاري؛ بيماري کويد-19
کلیدواژه ها (انگلیسی):Depression; Perceived Stress; Hypochondriasis; Covid-19 Disease
موضوعات :WC بیماریهای واگیر
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه پروتزهای دندانی
کد شناسایی :14778
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :24 مهر 1400 10:16
آخرین تغییر :24 مهر 1400 10:16

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...