title

ارزیابی محیط ساختاری (فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات) دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۱۴۰۰

فرهنگ, رباب ، مولایی, شادیه ، کامران, عزیز ، رضازاده خیاوی, احسان (1400) ارزیابی محیط ساختاری (فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات) دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۱۴۰۰. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

634kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

6kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: فضای فیزیکی آموزشی به عنوان یکی از اجزای محیط یادگیری، بر کیفیت آموزش دانشجویان تأثیر بسزایی دارد. هدف از مطالعه ی حاضر ارزیابی محیط ساختاری (فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات) دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی-مقطعی، ۸۰ نفر از دانشجویان و ۴۲ نفر از اساتید مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس استانداردهای برنامه ریزی و طراحی فضاهای آموزشی دانشکده ی دندانپزشکی، مطالعات قبلی و نظرخواهی از اساتید بود. این پرسشنامه در ۸ بخش (ارزیابی وضعیت فیزیکی و تجهیزات کلاس‌ها، ابعاد فیزیکی بخش‌ها، تجهیزات و امکانات کلینیکی بخش‌ها، وضعیت ایمنی در بخش‌ها، وضعیت بهداشتی بخش‌ها، وضعیت کتابخانه ی دانشکده، وضعیت محوطه ی دانشکده، وضعیت فیزیکی اتاق اساتید و سرویس بهداشتی و بوفه غذاخوری) تنظیم گردید. نمره‌گذاری پرسشنامه به‌صورت کاملاً مطلوب (نمره ی ۵)، مطلوب (نمره ی ۴)، تا حدودی (نمره ی ۳)، نامطلوب (نمره ی ۲)، کاملاً نامطلوب (نمره ی ۱) کدگذاری گردید. روایی پرسشنامه توسط ۳ تن از اساتید تایید شد و روایی محتوایی، پرسشنامه توسط ۲۰ نفر از دندانپزشکان برابر با 0/85=CVR و پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرومباخ 0/87 بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه ی22 و آزمون های‌ آماری test-T و Chi-square و یومن ویتنی بررسی شد. یافته ها: در ارتباط با کلیه ی متغیرهای ساختاری اساتید نظرات نامطلوبتری نسبت به دانشجویان داشتند. نظرات دانشجویان در زمینه ی وضعیت ایمنی، بهداشتی کتابخانه در حد متوسط و در موارد وضعیت فیزیکی و تجهیزات کلاس‌ها، ابعاد فیزیکی بخش‌ها، تجهیزات و امکانات کلینیکی، وضعیت محوطه کمتر از متوسط بود. نظر اساتید در ارتباط با کلیه ی متغیرهای ساختاری کمتر از متوسط بود. اختلاف معنی داری در نظرات دانشجویان بر اساس جنسیت و ترم تحصیلی مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به وضعیت نامطلوب محیط ساختاری، مسؤلان دانشکده ی دندانپزشکی اردبیل باید اقدامات لازم براي ارتقاء محیط ساختاری را انجام دهند.

عنوان انگليسی

Evaluation of structural environment (physical space, equipment and facilities) of Ardabil University of Medical Sciences in 2021

خلاصه انگلیسی

Introduction: Physical educational space as one of the factors of the learning environment has got a great influence on the quality of students' education. The purpose of this study is to evaluate the structural environment (physical space-equipment and facilities) of Dentistry school of Medical Sciences Ardabil University. Materials and methods: In this descriptive cross-sectional study, 80 students and 42 university teachers were evaluated. The measurement tool was a researcher-made questionnaire based on the standards of planning and design of educational spaces of the dental school, previous studies and opinion polls of professors. This questionnaire was divided into 8 sections (physical condition assessment and equipment of the classrooms, physical dimensions of the parts, clinical equipment and facilities of the places, safety status of the places, health status of the places, library condition, condition of the college campus, physical condition of the teachers' room and toilet and dining buffet). The scoring of the questionnaire was coded as completely desirable (score 5), desirable (score 4), somewhat (score 3), undesirable (score 2), completely undesirable (score 1). The validity of the questionnaire was confirmed by 3 teachers. Content validity of the questionnaire equaled to CVR = 0/85 by 20 dentists and the reliability of the questionnaire was 0/87 by Cronbach's alpha. The collected data were analyzed using SPSS 22 software and statistical tests of T-test, Chi-square and Human Whitney. Results: In relation to all structural variables, professors had more unfavorable opinions than students. Students' opinions were average on the safety status and library, and below average in the case of physical condition and equipment of classrooms, physical dimensions of wards, equipment and clinical facilities and the condition of the campus. The opinion of professors was below average regarding all structural variables. There was no significant difference in students' opinions based on gender and semester. Conclusion: Due to the unfavorable situation of the structural environment, the officials of Ardabil Dental School should take the necessary measures to improve the structural environment.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :رباب فرهنگ
استاد مشاور :شادیه مولایی
استاد مشاور :عزیز کامران
دانشجو :احسان رضازاده خیاوی
کلیدواژه ها (فارسی):تجهیزات و امکانات آموزشی، فضای فیزیکی، ارزیابی، استاندارد
کلیدواژه ها (انگلیسی):Training Equipment and Facilities, Physical Space, Assessment, Standard
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه اندودونتیکس
دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی
معاونت آموزشی > مرکز EDC
کد شناسایی :15307
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :07 اسفند 1400 07:42
آخرین تغییر :07 اسفند 1400 07:42

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...