دریساوی, سهیلا ، مولایی, شادیه ، احمدیان یزدی, ناهید ، پایون, حسام (1400) ارزیابی محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در دوران پاندمی کووید 19 بر اساس مدل DSLES. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم زشکی اردبیل.
متن کامل
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB | |
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 1MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 832kB | |
![]() |
سایر (spss)
- فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه 38kB |
آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir
خلاصه فارسی
مقدمه: یکی از روشها برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزش همسو با رشد جهانی، ارزشیابی مستمر محیط آموزشی و ارکان وابسته به آن است. به این طریق میتوان به نقاط ضعف و قوت سیستم پی برد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در دوران پاندمی کووید 19 بر اساس مدل DSLES انجام پذیرفت. مواد و روش¬ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 197 دانشجوی پیش بالینی و بالینی دانشکده دندانپزشکی اردبیل مشغول تحصیل در سال 1400 مورد بررسی قرار گرفت. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه DSLES نسخه 48 سؤالی استفاده گردید. تحليل داده¬ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون T-Test و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام پذیرفت. نتایج: نتایج تحلیل 7 مؤلفه محیط آموزشی بر اساس پرسشنامه DSLES نشان داد که به ترتیب میانگین و انحراف استاندارد روابط بین دانشجویان (0/50 ± 2/18)، سازماندهی برنامهی آموزشی (0/49 ± 2/16)، تناسب فعالیتهای آموزشی با اهداف آموزشی (0/46± 1/18)، توجه به دغدغههای دانشجویان (0/49 ± 1/70)، توسعه فعالیتهای یادگیری و فوقبرنامه (0/47 ± 1/66)، انعطاف برنامهی آموزشی (0/43 ± 1/61) و جو عاطفی (0/41 ± 1/54) میباشد. همچنین میانگین و انحراف استاندارد در کل پرسشنامه (محیط آموزشی) برابر (0/30 ± 1/82) برآورد گردید. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در وضعیت محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی اردبیل بر اساس جنسیت، سن، تاهل، ورودی و معدل وجود ندارد (0/05<P)؛ اما تفاوت معناداری بر اساس دوره آموزشی پری کلینیک و کلینیک، بومی بودن و علاقه به رشته وجود داشت (0/05>P). نتیجهگیری: بر اساس نتايج پيشنهاد مي¬شود توجه بيشتري به انعطاف¬پذيري در محتواي كوريكولوم و همچنين به راه¬هاي ارتباطي بيشتر بين دانشجويان و مسؤولين دانشكده جهت پاسخ به دغدغه¬هاي آنها انديشيده شود.
عنوان انگليسی
Assessment of Ardabil Dental School Educational Environment From The Perspective of Dental Students The Covid-19 Pandemic Based on DSLES Model
خلاصه انگلیسی
Introduction: One of the methods to maintain and improve the quality of education in line with global growth is the continuous evaluation of the educational environment and its related pillars. In this way, the strengths and weaknesses of the system can be understood. The aim of this study was to evaluate the educational environment of the School of Dentistry from the perspective of Ardabil dental students during the Covid 19 pandemic based on the DSLES model. Methods and materials: In this descriptive cross-sectional study, 197 pre-clinical and clinical students of Ardabil Dental School studying in 1400 were studied. A 48-item DSLES questionnaire was used to collect data. Data analysis was performed using descriptive statistics and T-test and analysis of variance was performed using SPSS software version 22. Results: The results of the analysis of 7 components of the educational environment based on the DSLES questionnaire showed that the mean and standard deviation of relations between students (2.18 ± 0.50), the organization of the educational program (2.16 ± 0.49), the appropriateness of educational activities, respectively. With educational goals (1.81± 0.46), attention to students' concerns (1.70 ± 0.49), development of learning and extracurricular activities (1.66 ± 0.47), flexibility of educational program (1.61 ± 0.43) and emotional atmosphere (1.54 ± 0.41). Also, the mean and standard deviation in the whole questionnaire (educational environment) was estimated to be (1.82. ± 0.30). The results also showed that there is no significant difference in the educational environment of Ardabil Dental School from the perspective of Ardabil dental students based on gender, age, marriage, entrance and grade point average (P <0.05); But there was a significant difference based on pre-clinic and clinic training course, being local and interest in the field (P <0.05). Conclusion: Based on the results, it is suggested that more attention be paid to flexibility in the content of the curriculum and also to more communication channels between students and faculty officials to respond to their concerns.
نوع سند : | پایان نامه (دکتری حرفه ای ) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | سهیلا دریساوی |
استاد راهنما : | شادیه مولایی |
استاد مشاور : | ناهید احمدیان یزدی |
دانشجو : | حسام پایون |
کلیدواژه ها (فارسی): | محيط آموزشی، مدل DSLES، دانشجويان دندانپزشكي |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | education environment, DSLES model, dental students |
موضوعات : | WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان |
بخش های دانشگاهی : | دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی معاونت آموزشی > مرکز EDC |
کد شناسایی : | 15474 |
ارائه شده توسط : | آقای فرهاد خدایی |
ارائه شده در تاریخ : | 22 فروردین 1401 10:21 |
آخرین تغییر : | 22 فروردین 1401 10:21 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد