title

تبیین چالش های سواد سلامت در بیماران مبتلا به سندروم کرونری حاد و ارائه راهکارهای ارتقاء دهنده آن در بیمارستان امام خمینی(ره) در سال 1398

حبیبی, عقیل ، رضا خانی مقدم, حامد ، صبحی, اسلام (1400) تبیین چالش های سواد سلامت در بیماران مبتلا به سندروم کرونری حاد و ارائه راهکارهای ارتقاء دهنده آن در بیمارستان امام خمینی(ره) در سال 1398. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

4MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: بیماری های قلبی عروقی، یکی از بیماری های غیر واگیردار در حال افزایش در کل دنیا می باشد. سواد سلامت ناکافی، با شیوع بالای این بیماری ها همراه است. با در نظر گرفتن بار قابل توجه بیماری های قلبی عروقی، شناسایی چالش ها و مشکلات ناشی از سواد سلامت ناکافی و ارتقاء آن، می تواند نقش تعیین کننده ای در پیشگیری، درمان این بیماری ها و کاهش هزینه ها داشته باشد. این مطالعه با هدف تبیین چالش های سواد سلامت در بیماران مبتلا به سندروم کرونری حاد و ارائه راهکارهای ارتقاء دهنده آن اجرا گردید. روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی قراردادی، از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق در بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل انجام گرفت. تعداد 29 نفر (20 نفر بیمار و 9 نفر پرستار) در این مطالعه مشارکت داشتند و نمونه گیری مبتنی بر هدف تا اشباع داده ادامه یافت. پس از اخذ رضایت آگاهانه، مصاحبه ها در مکانی مورد توافق، ضبط، کلمه به کلمه تایپ و به روش تحلیل محتوی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA همزمان با جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل شد. استحکام و صحت داده ها از طریق مقبولیت، تایید پذیری، قابلیت اعتماد و انتقال پذیری بدست آمد. یافته ها: یافته های حاصل از این پژوهش، منجر به ظهور 4 مقوله، 12 زیرمقوله و 58 کد حمایت کننده و نیز راهکارهای ارتقاء دهنده ارائه شده در 68 درون مایه حاصل گردید. «عدم مسئولیت پذیری»، «بی تفاوتی اجتماعی»، «مشکلات ادراکی-شناختی و هیجانی» و «توزیع نامناسب منابع» مقوله های اصلی بودند. راهکارهای ارائه شده نیز توسط متخصصین حول محورهای «آموزش»، «ارتباط»، «نهادینه کردن فرآیند پرستاری در امر مراقبت از بیمار»، «آموزش همتا»، «مشارکت خانواده»، «استفاده از آموزش چهره به چهره و سمعی بصری برای بیماران» و «معرفی منابع آموزشی معتبر» تاکید شده بود. نتیجه گیری: چالش های سواد سلامت بطور کلی در چهار مقوله شامل «عدم مسئولیت پذیری»، «بی تفاوتی اجتماعی»، «مشکلات ادراکی- شناختی و هیجانی» و «توزیع نامناسب منابع» طبقه بندی شدند. با توجه به اینکه مدیریت موفقیت آمیز بسیاری از بیماری های حاد و یا مزمن تحت تاثیر درک بیماران ار اطلاعات مربوط به سلامت است. ارائه راهکارها به افرادی که در درک این اطلاعات، مشکل دارند می تواند بر نتایج سلامتی آنها تأثیر مثبت بگذارد، بنابراین توصیه می شود راهکارهای مطرح شده دراین مطالعه، در جهت افزایش توانایی های سواد سلامت بیماران در الویت نظام سلامت قرار گیرد.

عنوان انگليسی

Challenges and Facilitators of Health Literacy In Patients with Acute Coronary Syndrome In Imam Khomeini Hospital-2019

خلاصه انگلیسی

Background and Aim: Cardiovascular diseases are one of the increasing non-communicable diseases in the world. Inadequate health literacy is associated with a high prevalence of cardiovascular disease. Considering the significant burden of cardiovascular disease, identifying the challenges and problems caused by inadequate health literacy and promoting it in patients, can play a decisive role in the prevention, treatment of these diseases and reducing costs. The aim of this study was to explain the challenges of health literacy in patients with acute coronary syndrome and to provide strategies to improve it. Methods: This study was conducted through a conventional content analysis approach through in-depth semi-structured interviews at Imam Khomeini Hospital of Ardabil. A total of 29 individuals (20 patients and 9 nurses) participated in this study and purposeful sampling was continued until data saturation. After obtaining informed consent, the interviews were analyzed in an agreed location, recorded, word-for-word, manually, and by content analysis method using MAXQDA software simultaneously collecting data. Robustness and accuracy of data were obtained through acceptability, verifiability, reliability, and portability. Findings: The findings of this study in relation to health literacy challenges of patients with acute coronary syndrome in heart and CCU departments led to the emergence of 4 main themes, 12 sub-themes, and 58 basic codes. Also, their promotion strategies are presented in 68 themes. They emphasized "irresponsibility", "social apathy", " Perceptual-cognitive and emotional problems" and "inadequate distribution of resources". The strategies provided by the experts in the fields of "education", "communication", "institutionalization of the nursing process in patient care", "peer learning", "family participation", "use of face-to-face education and audio-visual for patients" and "introduction of credible educational resources" were emphasized. Conclusion: Given that the successful management of many acute or chronic diseases is affected by patients' perceptions of health literacy, providing strategies to people who have difficulty understanding this information can have a positive impact on their health outcomes. Therefore, the proposed strategies should be prioritized by the health system in order to increase the health literacy abilities of patients.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :عقیل حبیبی
استاد مشاور :حامد رضا خانی مقدم
دانشجو :اسلام صبحی
کلیدواژه ها (فارسی):ﺳﻮاد ﺳﻼﻣﺖ، ﺳﻨﺪروم ﮐﺮوﻧﺮی ﺣﺎد، مطالعه کیفی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Acute Coronary Syndrome, Health Literacy, Qualitative Study
موضوعات :WG سیستم قلب و عروق
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :15523
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :23 فروردین 1401 09:22
آخرین تغییر :19 اسفند 1402 12:07

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...