title

بررسی طول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر و برخی عوامل موثر بر آن در شیرخواران تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در سال 1399

مردی, افروز ، مشعوفی, مهرناز ، شادمان, عاطفه ، قراجه داغی, هادی (1401) بررسی طول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر و برخی عوامل موثر بر آن در شیرخواران تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در سال 1399. در: کنگره سراسری سلامت جنسی-باروری و مشاوره در مامایی, 17-18 اردیبهشت 1401, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
تصویر
939kB
[img]
پیش نمایش
متنی
388kB

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف: دوره شیرخوارگی از نظر رشد و تكامل یکی از حساس ترین دوره های زندگي انسان است و تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماهه اول زندگی نقش مهمی در زمینه ارتقا سلامت کودکان دارد. هدف: تعیین طول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر و برخی عوامل موثر بر آن در شیرخواران تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در سال 1399. مواد و روش مطالعه: مطالعه از نوع توصيفي-مقطعي بود. جامعه آماري شامل تمام زنان شيردهي بود که شير خوار بالاي 6 ماه داشته و در سال 1399به يکي از مراکز بهداشتي درماني شهر اردبيل (دو مرکز از هر منطقه، در مجموع ده مرکز) مراجعه کردند. معیارهای ورود به مطالعه: داشتن نوزاد تک قلو، تولد ترم و سکونت در شهر اردبیل و معیارهای خروج از مطالعه شامل عدم تمایل به ادامه همکاری، ابتلا به سرطان یا تحت درمان با داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی و بیماری های عفونی پستان بودند. تعداد 380 مادر شيرده به روش تصادفي ساده انتخاب شد. اطلاعات اين مادران و شيرخوارانشان در چک ليست‌هاي از قبل تهيه شده درج شد. اين اطلاعات توسط نرم افزار SPSS مورد آناليز آماري قرار گرفت. داده های کمی به صورت میانگین و انحراف معیار و داده های کیفی به صورت فراوانی و درصد فراوانی و در قالب جدول و نمودار ارائه شد. آنالیزهای آماری با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنوف، مان ویتنی یو و کروسکال والیس انجام یافت. یافته ها:میانگین سنی مادران 8/5‏±‏0/31 سال بود. میانگین مدت شیردهی انحصاری 63/1‏±‏73/4 ماه و فراوانی شیردهی انحصاری تا 6 ماهگی شیرخوار، 7/51‏% بود. طول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر با عوامل زیر ارتباط نداشت (05/0P>): سن مادر، تحصیلات مادر، بیماری زمینه‏ای مادر، تعداد بارداری و زایمان، فاصله با زایمان قبلی، تحصیلات همسر، شغل همسر، میزان درامد خانوار، جنسیت فرزند، رتبه و وزن هنگام تولد فرزند، درحالی که با وضعیت اشتغال مادر (038/0P=)، نوع زایمان (009/0P=)، و زمان شروع اولین شیردهی (001/0P<) ارتباط معنادار داشت .بطوریکه در زنان خانه دار، زایمان طبیعی و شروع شیردهی بلافاصله بعد از زایمان، میانگین طول مدت شیردهی افزایش داشت. بحث ونتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بیش از نیمی از شیرخوارانِ مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتي درماني شهر اردبيل از شیردهی انحصاری تا سن 6 ماهگی برخوردار بودند. طول مدت شیردهی انحصاری با خانه دار بودن مادر، طبیعی بودن زایمان، و شروع بدون تاخیر اولین شیردهی، ارتباط معنی دارداشت.نتیجه گیری:نتایج مطالعه نشان داد بیش از نیمی از شیرخواران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی از تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی برخوردار بودند وطول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر با عواملی مثل خانه دار بودن مادر، زایمان طبیعی و شروع شیردهی بلافاصله بعد از زایمان افزایش داشت. لذا توصیه میشود در راستای ارتقای سلامت کودکان به این موارد توجه ویژه ای صورت گیرد.

عنوان انگليسی

Duration of exclusive breastfeeding and some effective factors among infants in Ardabil Health Care Centers, 2020


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :افروز مردی
نویسنده :مهرناز مشعوفی
نویسنده :عاطفه شادمان
نویسنده :هادی قراجه داغی
کلیدواژه ها (فارسی):طول مدت، تغذیه انحصاری با شیر مادر، اردبیل
کلیدواژه ها (انگلیسی):Duration, exclusive breast feeding, Ardabil
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي

WQ مامایی
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :15854
ارائه شده توسط : دکتر افروز مردی
ارائه شده در تاریخ :11 خرداد 1401 08:32
آخرین تغییر :11 خرداد 1401 08:37

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...