title

ارزیابی ترجمان دانش در دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نیمه دوم سال ۱۳۹۹

مهرتک, محمد ، حبیب زاده, شهرام ، زاهد, زهرا (1401) ارزیابی ترجمان دانش در دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نیمه دوم سال ۱۳۹۹. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

734kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

22kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، مداخلات گسترده‌ای برای بهبود ترجمان دانش انجام شده‌اند. این مداخلات نه فقط در سطح دانشگاهها و موسسات پژوهشی، بلکه در سطح ملی در سازمان‌های تامین مالی پژوهش‌ها و نظام‌های ارایه خدمات سلامت انجام شده‌اند. نتایج مطالعه حاضر می‌تواند مبنای طراحی برنامه‌های بهبود ترجمان دانش در سطح دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل قرار گیرد. " ضرورت مطالعه" اطلاق هزینه برای مطالعه های کارامد و عدم اتلاف وقت و انرژی پژوهش گران برای مطالعه های ناکارامد. همچنین استفاده از پژوهش های انجام شده در جهت افزایش کیفیت درمان و زندگی مردم. هدف: هدف مطالعه حاضر ارزیابی و مقایسه وضعیت ترجمان دانش در دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۹۹ بود. مواد و روش کار: با توجه به جامعه 279 نفری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان اردبیل، با بهره مندی از فرمول کاکرن 152 نمونه وارد مطالعه شدند. نمونه‌گیری طبقه ای متناسب با حجم، به کار برده شد، به این ترتیب که دانشکده‌های مختلف به عنوان طبقه در نظر گرفته شده و حجم نمونه برآورد شده متناسب با تعداد اعضای هیات علمی در هر طبقه تعیین شده و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه روانسنجی‌شده توسط دکتر مجدزاده و همکاران استفاده شد. این پرسشنامه دارای 50 سوال است که در 4 بخش زیر طراحی شده است: 1- سوال پژوهش 2- تولید دانش 3-انتقال دانش 4- ترویج استفاده از شواهد. نتایج: در کل 152 نفر وارد مطالعه شدند. از این میان 9‏/57 درصد مرد و 1‏/42 درصد زن بودند. از نظر تحصیلات، متخصصین با 4‏/41 درصد بیشترین و دکتری تکمیلی تخصصی با 9‏/9 درصد کمترین فراوانی را داشتند. 7‏/75 درصد افراد بومی اردبیل و 3‏/24 درصد غیر بومی بودند. از نظر رتبه، استادیار با 6‏/77 درصد بیشترین فراوانی و استاد تمام با 3‏/3 درصد کمترین فراوانی را داشتند. دانشکده پزشکی با 1‏/42 درصد بیشترین فراوانی و داتشکده پرستاری با 6‏/6 درصد کمترین فراوانی را داشتند. همچنین میانگین سنی افراد 11‏/43 سال و میانگین سابقه کار به عنوان هیئت علمی 64‏/7 سال بود. میانگین کل ارزیابی ترجمان دانش 86‏/2 بود. حیطه های ترویج استفاده از دانش و تولید دانش به ترتیب کمترین و بیشترین امتیاز را در بین افراد مطالعه به دست آوردند. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تا حدودی قابل قبول و مناسب است با اینجال بهبود وضعیت ترجمان دانش، نیازمند اجرای راهکارهای چند جانبه ای است که هم در سطح دانشگاه و هم در سطح کشوری باید اجرا شود.

عنوان انگليسی

Assessment of Knowledge Translation in the schools of Ardabil University of Medical Sciences in 2020

خلاصه انگلیسی

Background: In many developed countries, extensive interventions have been made to improve knowledge translation. These interventions have been carried out not only at the level of universities and research institutes, but also at the national level in research funding organizations and health service delivery systems. The results of the present study can be the basis for designing programs to improve knowledge translation at the level of Ardabil University of Medical Sciences. "Study necessity" refers to the cost of efficient studies and the waste of researchers' time and energy on inefficient studies. Also use the research done to increase the quality of treatment and people's lives. Aim: The aim of this study was to evaluate and compare the status of knowledge translation in the faculties of Ardabil University of Medical Sciences in 2020. Materials and Methods: According to the population of 279 faculty members of Ardabil University of Medical Sciences in Ardabil, 152 samples were entered using the Cochran's formula. Stratified sampling was used in proportion to the volume, so that different faculties were considered as classes and the estimated sample size was determined in proportion to the number of faculty members in each class and were selected by simple random sampling. A psychometric questionnaire used by Dr. Majdzadeh et al. Was used to collect data. This questionnaire has 50 questions that are designed in the following 4 sections: 1- Research question 2- Knowledge production 3- Knowledge transfer 4- Promoting the use of evidence. Results: A total of 152 people were included in the study. Of these, 57.9% were male and 42.1% were female. In terms of education, specialists with 41.4% had the highest and professional doctorate with 9.9% had the lowest frequency. 75.7% were natives of Ardabil and 24.3% were non-natives. In terms of rank, assistant professors with 77.6% had the highest frequency and full professors with 3.3% had the lowest frequency. Medical school with 42.1% had the highest frequency and nursing school with 6.6% had the lowest frequency. Also, the average age of the subjects was 43.11 years and the average work experience as a faculty member was 7.64 years. The average of the total evaluation of the knowledge translation was 2.86. Areas of promotion of knowledge use and knowledge production received the lowest and highest scores, respectively, among the study population. Conclusion: The results showed that the status of knowledge translation in Ardabil University of Medical Sciences is somewhat acceptable and appropriate, however Improving the status of knowledge translation requires the implementation of multilateral solutions that must be implemented both at the university level and at the national level.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :محمد مهرتک
استاد مشاور :شهرام حبیب زاده
دانشجو :زهرا زاهد
کلیدواژه ها (فارسی):ترجمان دانش، تولیددانش، انتقال دانش
کلیدواژه ها (انگلیسی):Knowledge translation, knowledge production, knowledge transfer
موضوعات :W حرفه پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
کد شناسایی :15996
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :10 مرداد 1401 13:05
آخرین تغییر :10 مرداد 1401 13:05

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...