title

بررسی میزان تأثیرآموزش مهارت‌های ارتباطات میان فردی بر همدلی بالینی دانشجویان دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۱۴00

دریساوی, سهیلا ، احمدیان یزدی, ناهید ، مولایی, شادیه ، دانش پایه, امیر (1401) بررسی میزان تأثیرآموزش مهارت‌های ارتباطات میان فردی بر همدلی بالینی دانشجویان دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۱۴00. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
964kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

521kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

13kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: همدلی دندانپزشك و بیماران سبب افزایش مهارت‌های ارتباطی و رضایت بیماران و اثربخشی درمان‌های دندانپزشکی می‌گردد. ارتباط صحیح و همدلی بین دندانپزشك و گیرندگان خدمات دندانپزشکی یکی از دغدغه‌های اساتید و مدیران و برنامه‌ریزان آموزش و گیرندگان خدمات دندانپزشکی می‌باشد. در حال حاضر تمرکز بر مراقبت‌های فنی و محدوده‌ی وسیع آن سبب شده است که دندانپزشکان به‌طور سنتی از روش‌های ارتباطی غیرمؤثر استفاده نموده و در نتیجه مشکلات کلیدی و عمده‌ی بیماران به روشنی مشخص نگردد. این مطالعه به منظور بررسی میزان اثربخشی برگزاری کارگاه آموزشی مهارت‌های ارتباطات میان فردی بر روی همدلی بالینی دانشجویان دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۱۴۰۰ انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی ابتدا پرسشنامه‌ی سنجش همدلی بالینی جفرسون و پرسشنامه‌ی اطلاعات دموگرافیکی توسط دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که جزو نمونه پژوهش هستند تکمیل شد. سپس به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. سپس برای گروه مداخله برنامه ریزی آموزشی صورت گرفته و کارگاه آموزشی برگزار گشت بعد از یك ماه مجدد پرسشنامه‌ی همدلی بالینی توسط هر دو گروه تکمیل گشت. اطلاعات پرسشنامه قبل و بعد کارگاه در گروه مورد و شاهد به تفکیك و همچنین مقایسه‌ی بین دو گروه تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: 60 نفر وارد مطالعه شدند که 34 نفر آنان زن و 26 نفر مرد بودند. بیشتر شرکت کنندگان از ورودی‌های 1396 و 1397 بود. از لحاظ وضعیت تأهل 50 نفر از کل شرکت کنندگان مجرد بودند. 15 نفر آنان در خوابگاه سکونت داشتند و بقیه غیرخوابگاهی بودند. بیشترین قوم در بین شرکت کنندگان قوم ترک بود. از لحاظ علاقه‌مندی به رشته‌ی دندانپزشکی و علاقه به ارتباط با مردم، شرکت کنندگان میزان علاقه‌ی متوسط به بالایی را نشان دادند. نتیجهگیری: همدلی بالینی جزئی از مهارت‌های ارتباطی می‌باشد و بسیار به آن وابسته است. درحالی که همدلی بالینی کمتر به ویژگی‌های ذاتی و جمعیت‌شناختی بستگی دارد و بیشتر نوعی مهارت اکستابی می‌باشد.

عنوان انگليسی

A survey on the effects of interpersonal communication skills training of dental students of Ardabil University of Medical Sciences on the their clinical empathy in the year 1400

خلاصه انگلیسی

Introduction: Empathy between dentists and patients increases communication skills and patient satisfaction and the effectiveness of dental treatments. Proper communication and empathy between the dentist and the recipients of dental services is one of the concerns of professors and managers and educators and planners of dental services. At present, the focus on technical care and its wide range has led dentists to traditionally use ineffective communication methods, and as a result, the key and major problems of patients are not clearly identified. This study was conducted to evaluate the effectiveness of holding an interpersonal communication skills workshop on clinical empathy of dental students of Ardabil University of Medical Sciences in 1400. Methods: In this semi-experimental study, the Jefferson Clinical Empathy Questionnaire and the Demographic Information Questionnaire were first completed by dental students of Ardabil University of Medical Sciences, who are part of the research sample. Then they were randomly divided into case and control groups. Then, educational planning was done for the intervention group and a workshop was held. After a month, a clinical empathy questionnaire was completed by both groups. Questionnaire information before and after the workshop in the case and control groups were analyzed separately and also compared between the two groups. Results: Sixty people were enrolled in the study, 34 of whom were female and 26 male. Most of the participants were from 1396 and 1397 entrances. In terms of marital status, 50 of the participants were single. 15 of them lived in dormitories and the rest were non-dormitories. Most of the participants were Turks. In terms of interest in dentistry and interest in communicating with the people, participants showed a moderate to high level of interest. Disccusion: Clinical empathy is a part of communication skills and is highly dependent on it. Clinical empathy, on the other hand, is less dependent on intrinsic and demographic characteristics and is more of an extrinsic skill

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :سهیلا دریساوی
استاد راهنما :ناهید احمدیان یزدی
استاد مشاور :شادیه مولایی
دانشجو :امیر دانش پایه
کلیدواژه ها (فارسی):ارتباط میان فردی، همدلی بالینی، دانشجویان دندانپزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Interpersonal communication, Clinical empathy, Dentistry students
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد توسعه آموزش
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب‌ شناسی دهان‌، فک و‌ صورت
دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی
کد شناسایی :16045
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :09 شهریور 1401 13:46
آخرین تغییر :09 شهریور 1401 13:46

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...