title

بررسی انگیزه‌ی تحصیلی و رابطه‌ی آن با متغیرهای دموگرافیک و تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1401

دریساوی, سهیلا ، احمدیان یزدی, ناهید ، ندرمحمدی مقدم, مهریار ، فخیمی, مهدی (1401) بررسی انگیزه‌ی تحصیلی و رابطه‌ی آن با متغیرهای دموگرافیک و تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1401. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

20kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

مقدمه: در ﮐﺸﻮر ایران ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه¬ی داﻧﺶآﻣﻮزان از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﻨﮑﻮر ﺳﺮاﺳﺮی ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻼﺋﻖ و اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎی ﺧﻮد وارد رﺷﺘﻪ‌ی دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﮑﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. از اﯾﻦ رو ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﮐﻪ ﭼﺮا داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﮑﯽ اﯾﻦ ﺣﺮﻓﻪ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﻐﻞ آﯾﻨﺪه ﺧﻮد اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮده‌اﻧﺪ و ﭼﻪ اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﻦ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻫﻤﯿﺖ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ، بنابراین مطالعه-ی حاضر با هدف بررسی انگیزه‌ی تحصیلی و رابطه‌ی آن با متغیرهای دموگرافیک و تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1401 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: در این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ‌ی توصیفی- تحلیلی، 210 داﻧﺸﺠﻮی ﺳﺎل اول ﺗﺎ ﺷﺸﻢ را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار گرفتند. ﺑﺮای اﻧﺪازهﮔﯿﺮی اﻧﮕﯿﺰه‌ی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ از ﻣﻘﯿﺎس اﻧﮕﯿﺰش ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ Wallrend و ﻫﻤﮑﺎران اﺳﺘﻔﺎده گردید. پرسشنامه و رضایت‌نامه به‌صورت کتبی در اختیار دانشجویان قرار گرفت و پس از تکمیل، جمع‌آوری شد و در نهاﯾﺖ وﺿﻌﯿﺖ اﻧﮕﯿﺰه و ﻧﻘﺶ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده آزﻣﻮن آﻣﺎری یومن ویتنی و کروسکال والیس ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه¬ی 22 استفاده شد. سطح خطای مورد قبول 0/05 در نظر گرفته شد. نتایج: نتایج بررسی نشان داد که انگیزه ی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی در اردبیل در 56/7 درصد موارد بالا بود، همچنین رابطه¬ی معناداری بین انگیزه ی تحصیلی و معدل، علاقه به رشته، درآمد مورد انتظار در آینده، وضعیت اقتصادی خانواده و تحصیلات والدین وجود داشت(0/05 >P)، اما رابطه¬ی معناداری بین انگیزه¬ی تحصیلی و جنسیت، سن، تأهل، دوره (پری کلینیک و کلینیک)، نوع مدرسه در دوره¬ی دبیرستان، محل سکونت دانشجو و درآمد دانشجو وجود نداشت (0/05 <P). نتیجه‌گیری: با انجام اقدامات آموزشی برنامه ریزی شده و رفع موانع انگیزشی در نظام آموزشی، مسئولان و برنامه-ریزان ذیربط زمینه ی ارتقای انگیزه ی تحصیلی و فعالیت های یادگیری پایدار را فراهم کنند.

عنوان انگليسی

Survey of student’s Academic Motivation in Ardabil dental school and its relationship with the demographic and educatinal variables (2022)

خلاصه انگلیسی

Introduction: In Iran, most of the students enter the field of dentistry through the entrance exam regardless of their interests and talents, therefore, it is important to examine the issue of what motivations have made this choice, so the present study was carried out with the aim of student’s Academic Motivation in Ardabil dental school and its relationship with the demographic and educatinal variables in 2022. Materials and methods: This descriptive-analytical study was conducted in 2022 in Ardabil among 210 first to sixth year dental students. Wallrend et al.'s educational motivation scale was used to measure educational motivation. The questionnaire was provided to the students online and after completion, it was collected and Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used to analyze the data, the acceptable error level was considered less than 0.05. Findings: The results of the study showed that there is a significant difference in academic motivation based on grade point average, interest in the field, expected income in the future, economic status of the family and parents' education (P < 0.05), but there isn’t any significant difference in academic motivation based on gender, age, period (pre-clinic and clinic), student's place of residence (P>0.05). Conclusion: By carrying out planned educational measures and removing motivational obstacles in the educational system, relevant officials and planners should provide the basis for promoting academic motivation and sustainable learning activities.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :سهیلا دریساوی
استاد راهنما :ناهید احمدیان یزدی
استاد مشاور :مهریار ندرمحمدی مقدم
دانشجو :مهدی فخیمی
کلیدواژه ها (فارسی):اﻧﮕﯿﺰه‌ی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، متغیرهای دموگرافیک و تحصیلی، دانشجویان دندانپزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Educational Motivation, Demographic and Educational Variables, Dental Students.
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد توسعه آموزش
دانشکده داروسازی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب‌ شناسی دهان‌، فک و‌ صورت
کد شناسایی :16097
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :29 شهریور 1401 11:37
آخرین تغییر :29 شهریور 1401 11:37

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...