زمانی اهری, اولدوز ، کامران, عزیز ، فرهنگ, رباب ، هاشمی, سیده فاطمه (1401) چالشهای انتقال دانش از پره کلینیک به کلینیک های دندانپزشکی در بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: یک مطالعه ی ترکیبی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
متن کامل
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
7MB | |
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
6MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 4MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 818kB | |
![]() |
سایر (spss)
- فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه 7kB |
آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...
خلاصه فارسی
مقدمه: مطالعه ی حاضر با هدف چالشهای انتقال دانش از پره کلینیک به کلینیکهای دندانپزشکی در بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به صورت مطالعه ی ترکیبی انجام پذیرفت. مواد و روش کار: در این مطالعه ی ترکیبی براي جمع آوري داده ها از مصاحبه ی نيمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. در قسمت کمی مطالعه، چالشها بر اساس جنسیت، معدل و ترم با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه با سطح آلفای کمتر از 5 درصد در نرم افزار SPSS نسخه ی 24 تحلیل گردید. نتایج: نتایج بررسی نشان داد که چالشهای تحقق آموزش بالین در مطالعه ی حاضر بعد از کدبندی و اولویتبندی شامل 9 مورد: مشکلات پشتیبانی، مطالعه ضعیف، ضعف مهارت بالینی، کمبود بیمار، ضعف در برنامهریزی آموزشی، استرس دانشجو، ضعف ارتباط دانشجو و استاد، کمکاری دانشجو و سختگیری بیمورد اساتید بود. چالشهای انتقال دانش از دورهی پری کلینیک به دورهی کلینیک در مطالعه ی حاضر شامل 8 چالش فقدان یا کمبود تجهیزات آموزشی، ضعف در پوشش نیازهای آموزشی عملی، تفاوت دنتیک با فیلد واقعی بالین بیمار، ضعف در پوشش اصول کار عملی، استرس در تماس با بیمار، ضعف در آموزش عملی (مهارتی)، آموزش ضعیف طرح درمان، ضعف حضور فیزیکی اساتید جهت آموزش بود. همچنین تسهیلکنندههای انتقال دانش از دورهی پری کلینیک به دورهی کلینیک شامل آموزش عملی روی دندان واقعی، تمرین کافی، ایجاد جو مناسب آموزش بدون استرس، مطالعه فردی و اخلاق و ارتباط مناسب اساتید بود، در ادامه نتایج نشان داد تفاوت معناداری در اکثر سؤالات چالشهای تحقق آموزش بالین، انتقال دانش و تسهیلکنندهها از دورهی پری کلینیک به دورهی کلینیک بر اساس جنسیت، معدل و ترم تحصیلی وجود نداشت. نتیجهگیری: دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با چالشهای زیادی در انتقال دانش از پره کلینیک به کلینیک رو برو هستند که با برنامه ریزی دقیق میتوان این چالشها را کاهش داد.
عنوان انگليسی
Challenges in Knowledge Transmission Through Dental Pre-Clinic Course to Clinic Course Among Ardabil Dental Students: A Mixed Method Study
خلاصه انگلیسی
Introduction: The present study was conducted with the aim of challenges in knowledge transmission through dental pre-clinic course to clinic course between ardabil dental students as a mixed method study. Materials and methods: In this combined study, a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used to collect data. In the quantitative part of the study, the challenges were analyzed based on gender, grade point average and term using independent t-test and one-way analysis of variance with an alpha level of less than 5% in SPSS version 24 software. Results: The results of the survey showed that the challenges of realizing clinical education in the present study after coding and prioritization include 9 items: support problems, poor study, poor clinical skills, lack of patients, poor educational planning, student stress, poor communication between students and professors, student indolence, and unnecessary strictness of professors. The challenges of transferring knowledge from the pre-clinic course to the clinic course in the current study include 8 challenges: lack or shortage of educational equipment, weakness in covering practical training needs, differences in dentistry with the actual field of the patient's bed, weakness in covering the principles of practical work (sterilization), stress in Contact with the patient, weakness in practical (skill) training, weak training of treatment plan, weak physical presence of professors were for training. Also, the facilitators of knowledge transfer from the pre-clinic course to the clinic course included practical training on real teeth, sufficient practice, creating a suitable atmosphere for stress-free training, individual study and ethics, and proper communication of professors. Further, the results showed that there was no significant difference in most of the questions of the challenges of realizing clinical education, knowledge transfer and facilitators from the pre-clinic course to the clinic course based on gender, grade point average and academic semester. Conclusion: Dental students of Ardabil University of Medical Sciences face many challenges in transferring knowledge from pre-clinic to clinic, which can be reduced with careful planning.
نوع سند : | پایان نامه (دکتری حرفه ای ) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | اولدوز زمانی اهری |
استاد راهنما : | عزیز کامران |
استاد مشاور : | رباب فرهنگ |
دانشجو : | سیده فاطمه هاشمی |
کلیدواژه ها (فارسی): | دوره ی پره کلینیک، دوره ی کلینیک، آموزش دندانپزشکی |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Pre-Clinical Course, Clinic Course, Dental Education |
موضوعات : | WU دندانپزشکی .جراحی دهان |
بخش های دانشگاهی : | دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی > گروه اندودونتیکس معاونت آموزشی > مرکز EDC |
کد شناسایی : | 16318 |
ارائه شده توسط : | آقای فرهاد خدایی |
ارائه شده در تاریخ : | 23 آبان 1401 12:07 |
آخرین تغییر : | 23 آبان 1401 12:07 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد