title

بررسی ارتباط پذیرش اجتماعی، منبع کنترل و جهت‌گیری معطوف به هدف با عملکرد تقلب در دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400

حاج محمدی, عمران ، کامران, عزیز ، عباسپور, یاشار (1401) بررسی ارتباط پذیرش اجتماعی، منبع کنترل و جهت‌گیری معطوف به هدف با عملکرد تقلب در دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

74kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

مقدمه: برای به حداقل رساندن تقلب تحصیلی بایستی علل آن را شناخت و تلاش کرد عوامل ایجادکننده آن را برطرف نمود.، عوامل روانشناختی و اجتماعی جزو مهمترین عوامل در این زمبنه می باشد، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط پذیرش اجتماعی، منبع کنترل و جهت‌گیری معطوف به هدف با عملکرد تقلب در دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی تعداد 384 نفر از دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه به روش نمونه‌گیری چند مرحله انتخاب شد و سپس پرسشنامه‌های جهت‌گیری هدف باتون و همکاران (1996)، منبع كنترل لونسون (1981)، پذیرش اجتماعی مارلو-کراون (1960) و پرسشنامه ی تقلب تحصیلی استفنز و کلاچ (2007) توسط آن‌ها تکمیل شد، در نهایت داده‌های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 22 توسط آزمون Independent T-test و One-way ANOVA تجزیه‌ و تحلیل شد، سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. نتایج: نتایج نشان داد که رابطه ی معکوس و معناداری بین تقلب و متغیرهای پذیرش اجتماعی و جهت گیری معطوف به هدف وجود داشت، اما رابطه ی بین تقلب و منبع کنترل مستقیم و معنادار بود (0/05 >P). تفاوت معناداری در نمره ی تقلب دانشجویان پسر و دختر وجود نداشت، اما تفاوت معناداری در ادراک تقلب و باور به تقلب بر اساس رشته وجود داشت. نتیجه‌گیری: متغیرهای جهت گیری معطوف به هدف، پذیرش اجتماعی و منبع کنترل پیش بینی کننده ی خوبی برای تقلب تحصیلی می باشد که تحت تاثیر رشته ی تحصیلی قرار دارند.

عنوان انگليسی

Investigating the relationship between social acceptance, locus of control and goal-oriented behavior with cheat performance in General doctorate students of Ardabil University of Medical Sciences in 2021

خلاصه انگلیسی

Introduction: In order to minimize academic fraud, one should know its causes and try to eliminate the factors that cause it. Psychological and social factors are among the most important factors in this context. This study aims to investigate the relationship between social acceptance, locus of control and goal-oriented orientation with cheating performance in professional PhD students of Ardabil University of Medical Sciences in 2021. Materials and methods: In this descriptive-analytical research, 384 professional PhD students of the university were selected by multi-stage sampling method, and then Button and colleagues' goal orientation questionnaires (1996), Levenson's locus of control (1981), Marlow-Crown social acceptance (1960) and Stephens and Clutch academic cheating questionnaire (2007) were completed by them, finally the data from the questionnaire were analyzed using SPSS version 22 software by Independent T-test and One-way ANOVA. , a significance level of less than 0.05 was considered. Results: The results showed that there is a negative and significant relationship between cheating and the variables of social acceptance and goal-oriented orientation, but the relationship between cheating and the locus of control was positive and significant (P < 0.05). There was no significant difference in the cheating of male and female students, but there was a significant difference in the perception of cheating and belief in cheating based on the major. Conclusion: the variables of goal-oriented orientation, social acceptance and locus of control are good predictors for academic cheating, which are influenced by the field of study.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :عمران حاج محمدی
استاد مشاور :عزیز کامران
دانشجو :یاشار عباسپور
کلیدواژه ها (فارسی):تقلب تحصیلی، پذیرش اجتماعی، جهت گیری معطوف به هدف، منبع کنترل
کلیدواژه ها (انگلیسی):academic cheating, social acceptance, goal orientation, locus of control
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه جراحی دهان، فک و صورت
معاونت آموزشی > مرکز EDC
کد شناسایی :16360
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :05 آذر 1401 12:57
آخرین تغییر :05 آذر 1401 12:57

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...