title

بررسی انگیزه مشارکت داوطلبان در کنترل بحران کووید-19 و عوامل موثر برآن در مراکز آموزشی درمانی اردبیل

دشتی کلانتر, رجب ، ایرانی, شیوا ، جگرگوشه, شيوا (1400) بررسی انگیزه مشارکت داوطلبان در کنترل بحران کووید-19 و عوامل موثر برآن در مراکز آموزشی درمانی اردبیل. در: بیست و دومین گنگره سالیانه ملی و هشتمین گنگره بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی گناباد, شهریور 1400, علوم پزشکی گناباد.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
604kB

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف: در حال حاضر بحران شیوع بیماری کووید –19 مهم ترین چالش جهانی در تامین سلامت مردم است که بیش از 200کشور در جهان به طور مستقیم با آن مواجه شده اند و نظام های بهداشتی درمانی اکثر کشورهای جهان در کنترل شیوع و ارائه مراقبت به بیماران مبتلا به کووید-19 با شرایط بحرانی و چالش های منحصر به فردی روبرو هستند. در کنار این همه گیری با افزایش مراجعه کنندگان و بستری شدن آنها در بیمارستان ها مواجه شده اند. از سوی دیگر تعداد زیادی از پرسنل درمانی به این بیماری مبتلا شده یا به علت فشار کاری زیاد، شدیداً خسته شده اند. پرسنل بهداشتی و درمانی در خط مقدم مواجهه با پاندمی کووید-19 حضور دارند و تلاش های آنها در این دوران سخت، جلوه های زیبایی از مهربانی، ایثار و از خودگذشتگی، شفقت و یاری رسانی به هم نوع را خلق نموده است. با این حال کمبود نیروی انسانی و هرگونه نارسایی در عملکرد آنان، بر کیفیت و کمیت مراقبت های بهداشتی تاثیر گذاشته و سلامت همه افراد جامعه را به خطر می اندازد. و با توجه به اینکه وقت وهزینه و انرژی میلیون ها نفر درجهان به منظور منفعت رساندن به هم نوعان خود و احساس وظیفه به امورات داوطلبانه اختصاص می یابد، حضور داوطلبانه دانشجویان علوم پزشکی در کنترل بحران کووید-19 ونقش آنها در کمک به کادر درمان و تلاش در جهت بحران به وجود آمده بسیار موثر می باشد. از این رو این مطالعه با هدف بررسی انگیزه مشارکت داوطلبان در کنترل بحران کووید-19 و عوامل موثر برآن در مراکز آموزشی درمانی اردبیل انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه ترکیبی کمی-کیفی متوالی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال آخر یا حین کارورزی و طلابی بود که در بحران کووید-19 در مراکز آموزشی درمانی مربوط به بستری بیماران مبتلا به کرونا حضور داشتند. ابتدا در بخش کمی مطالعه، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته (با استفاده از پرسشنامه های Volunteer Self-Assessment Questionnaire و Volunteering Motivation Questionnaire و پرسشنامه استاندارد انگیزش شغلی) و به صورت تمام شماری، انگیزه داوطلبان بررسی شد. سپس بخش دوم مطالعه، به صورت کیفی با نمونه گیری هدفمند و مصاحبه عمیق نیمه ساختار انجام شد. مصاحبه‌ها در مدت زمانی حدود 30 تا 45 دقیقه انجام شد و با رضایت مشارکت کنندگان ضبط گردید. انجام و ادامه مصاحبه با مشارکت کنندگان تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت به نحوی که ادامه مصاحبه ها منجر به یافته جدیدی نشود. یافته ها: نتایح حاصل از آنالیز داده ها بیانگر این بود که عامل مربوط به حقوق و دستمزد، نحوه سرپرستی و نظارت، موقعیت شغلی کمترین اهمیت و عامل مسئولیت شغلی، پیشرفت و توسعه شغلی و ماهیت کار و احساس مسئولیت در جهت کمک به هم نوع بیشترین نقش را درایجاد انگیزه داشته است. نتیجه گیری: بیماری کویید-19یک بیماری ناشناخته جهانی و مهم ترین بحران به شمار می رود. بنابراین انگیزه و تلاش همه جانبه و بسیج همگانی تمام کادر بهداشتی، درمانی و ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و سراسر جهان را می طلبد.

عنوان انگليسی

Investigating the motivation of volunteers' participation in the control of the Covid-19 crisis and the factors affecting it in Ardabil medical training centers


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
نویسنده اول :رجب دشتی کلانتر
نویسنده مسئول :شیوا ایرانی
نویسنده :شيوا جگرگوشه
کلیدواژه ها (فارسی):بیماری کووید19، انگیزش شغلی، بحران کرونا
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :16424
ارائه شده توسط : خانم شیوا جگرگوشه
ارائه شده در تاریخ :23 آذر 1401 11:02
آخرین تغییر :23 آذر 1401 11:02

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...