title

مقایسه آموزش عفونت پس از زایمان به دو روش سخنرانی و نقشه مفهومی بر اساس دو سطح اول مدل کرک پاتریک در دانشجویان مامایی علوم پزشکی اردبیل

شهباززادگان, سمیرا ، مصطفی زاده, فریده ، یارمحمدی, آزیتا (1401) مقایسه آموزش عفونت پس از زایمان به دو روش سخنرانی و نقشه مفهومی بر اساس دو سطح اول مدل کرک پاتریک در دانشجویان مامایی علوم پزشکی اردبیل. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

8kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف :آموزش عفونت پس از زایمان که سومین علت مرگ و میر مادر به ویژه در کشورهای درحال توسعه است، برای دانشجویان مامایی که در آینده مسئولیت پیشگیری و اداره آن را بر عهده دارند، امری ضروری است. شیوه تدریس و روشی که بتوان یادگیری این مهم را معنادار و با تاثیر و عمق بیشتری محقق نمود، از چالشهای مطرح سیستم آموزشی دردانشگاه ها می باشد .این مطالعه با هدف مقایسه آموزش عفونت پس از زایمان به دو روش سخنرانی و نقشه مفهومی بر اساس دو سطح اول مدل کرک پاتریک در دانشجویان مامایی علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت. روش کار: مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی بر روی دانشجویان مامایی است که به روش تصادفی ساده در دو گروه کنترل (n=25) و آزمون(n=25) در سال۱۴۰۱ در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت مندی 23 سوالی (سالاری و کرمی) وبرای بررسی آگاهی و یادگیری دانشجویان از آزمون15 سوالی محقق ساخته و بر گرفته از کتاب مدیریت عفونت پس از زایمان WHO استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (تی تست مستقل و زوجی) با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره پس آزمون در گروه نقشه مفهومی1/90±10/28 وبیش ازمقادیر قبل از آموزش 2/185±5/24 بوده و میانگین نمره پس آزمون در گروه سخنرانی 0/342±9/20 بیش از مقادیر آن در زمان قبل از آموزش ۳۹۶/.± ۶ محاسبه گردید. مقایسه میانگین نمره یادگیری هردوگروه پس از مداخله، نشان داد که یادگیری در گروه نقشه مفهومی افزایش آماری معنا داری به نسبت گروه سخنرانی داشته است(0/04=p). تفاوت میانگین نمره رضایتمندی در گروه نقشه مفهومی 4/46±107/92و درگروه سخنرانی6/84±105/68از نظر آماری معنی داربه نظر می رسید. (0/03=p) نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش عفونت پس از زایمان با روش نقشه مفهومی ، تاثیر بیشتری در رضایت و یادگیری دانشجویان مامایی دارد. لـذا به کارگیـری ایـن شـیوه آموزشـی در فراگیـران گـروه هـای آموزشـی توصیـه مـی شـود.

عنوان انگليسی

Comparison of Puerperiual Sepsis Training by Lecture and Concept Map Based on the first two Levels of Kirk Patrick Model in Midwifery Students of Ardabil Medical University

خلاصه انگلیسی

Background: Teaching puerperal sepsis is important for midwifery. The teaching method is one of the challenges of the educational system in universities. This study was conducted with the aim of comparing the teaching of postpartum infection by two methods of lectures and concept maps in midwifery students of medical sciences in Ardabil. Method: this semi-experimental study was conducted in 2022 in Ardabil Nursing and Midwifery School on 50 midwifery students. Students randomly were placement in lecture and concept map teaching groups. To collect data, a 23-question satisfaction questionnaire and a 15-question test taken from the WHO books on the management of puerperal sepsis were used to check students' knowledge and learning. The data were analyzed by using descriptive statistics and independent and paired t-test SPSS software. Findings: the difference between the average learning score of the students in the concept map method training group and the lecture method group in post-test was statistically significant (p=0.04). The post-test mean score in the concept map group was 10.28±1.90 and more than the amount before the training 5.24±2.18, the post-test mean score in the lecture group was 9.20±1.70 more than the amount before the training 6.00 ± 1.97. The average satisfaction score in the concept map group was 107.92±4.46 and in the lecture group 105.68±6.84 this difference was statistically significant (p=0.03). Conclusion: The teaching of puerperal sepsis with the concept map method had a greater effect on the satisfaction and learning of midwifery students. Therefore, it is recommended to use this educational method.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :سمیرا شهباززادگان
استاد مشاور :فریده مصطفی زاده
دانشجو :آزیتا یارمحمدی
کلیدواژه ها (فارسی):عفونت پس از زایمان، روش نقشه مفهومی، روش سخنرانی، ارزیابی کرک پاتریک
کلیدواژه ها (انگلیسی):puerperal sepsis, concept map, lecture, Kirkpatrick assessment, midwifery
موضوعات :WQ مامایی > WQ.18 آموزش مامايي
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :16542
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :07 دی 1401 09:44
آخرین تغییر :07 دی 1401 09:44

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...