title

شناسایی و ارزیابی خطاهای دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش پروتز ثابت در سال تحصیلی1400-1401: مطالعه ی کیفی-کمی

حیاتی, علیرضا ، ایمانی, طاهره ، رهبر, مهدی ، کامران, عزیز ، پیام, مهسا (1401) شناسایی و ارزیابی خطاهای دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش پروتز ثابت در سال تحصیلی1400-1401: مطالعه ی کیفی-کمی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

15kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

مقدمه: مطالعات مختلفی در مورد شناسایی و ارزیابی خطاهای دانشجویان دندانپزشکی در حوزه ی درمان ریشه انجام گردیده است، اما در مورد خطاهای دانشجویان در بخش پروتز ثابت تاکنون مطالعه‌ای صورت نپذیرفته است، بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی خطاهای دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش پروتز ثابت در سال تحصیلی 1400-1401 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر از نوع ترکیبی (کیفی-کمی) بود که در دو فاز به‌صورت زیر انجام پذیرفت: در فاز اول از مصاحبه و پرسشنامه و در فاز دوم از پرسشنامه¬ی تهیه شده در فاز اول، برای دانشجویان استفاده شد. در فاز اول به‌صورت مصاحبه ی نیمه ساختاریافته 8 متخصص مورد بررسی قرار گرفت، بعد از انجام مصاحبه با متخصصان پاسخ‌های متخصصان کدبندی گردیده و کدهای تکراری حذف گردید تا در نهایت خطاهای احتمالی در بخش پروتز ثابت مشخص گردید. پس از جمع‌بندی و طبقه‌بندی جواب‌های متخصصان، آیتم‌ها و شاخص‌های پرسشنامه¬ی دوم که شامل 7 آیتم در هر مرحله بود، استخراج شد و پرسشنامه در بین 44 دانشجوی دندانپزشکی اردبیل پخش گردید و داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کای دو (Chi-squared) در نرم‌افزار SPSS نسخه ی 22 تحلیل گردید (0/05 >P). نتایج: از نظر 44 دانشجوی مورد بررسی، معنادارترین خطاهای دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش پروتز ثابت بدین شرح شناسایی شد؛ مرحله ی تشخیص و طرح درمان: خطاهای مشکلات ارجاع بین بخشی (0/000 >P) و عدم توجه به فضای اکلوزالی موجود (0/000 >P)؛ در مرحله ی تراش دندان: عدم وجود وسایل کافی و مورد نیاز برای تراش دندان (0/009 >P) و عدم توجه به فضای اکلوزالی مناسب (0/011 >P)؛ در مرحله ی قالبگیری: جدا شدن ماده ی قالبگیری از تری (0/046 >P) و عدم توجه به مانت مجدد کست (0/004 >P)؛ در مرحله ی ساخت پست: لج کردن کانال حین خالی کردن کانال برای پست و کور (0/000 >P)؛ در مرحله ی ساخت روکش موقت: تحویل روکش با مارجین نامناسب و تحلیل لثه (0/018 >P) و ست شدن روکش موقت خارج از دندان (0/022 >P)؛ در مرحله ی امتحان فریم: در بریج ها، عدم توجه به راک موجود در فریم (0/000 >P)، عدم توجه به کوتاه شدن مارجین فریم (0/016 >P) و باز بودن مارجین فریم (0/011 >P)؛ در مرحله¬ی امتحان پرسلن: چک نکردن اکلوژن بیمار و در مرحله ی پرسلن گذاری (0/000 >P)، عدم توجه به تماس زیر پونتیک و داشتن تماس ناکافی (0/001 >P)؛ در مرحله ی تحویل: ندادن توصیه‌های بهداشتی به بیمار هنگام تحویل پروتز (0/047 >P) و عدم تمیز کردن سمان اضافی پونتیک (0/000 >P). نتیجه‌گیری: دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش پروتز ثابت خطاهایی داشتند که با برنامه ریزی دقیق می توان این مشکلات را کاهش داد.

عنوان انگليسی

Identification and evaluation of errors of dental students of Ardabil University of Medical Sciences in the field of fixed prosthesis in the academic year 1400-1401: a qualitative-quantitative study

خلاصه انگلیسی

Introduction: Various studies have been conducted on identifying and evaluating the mistakes of dental students in the field of endodontic treatment, but no study has been done on the mistakes of students in the field of fixed prosthodontics, therefore, the present study was conducted with the aim of identifying and evaluating the errors of dental students of Ardabil University of Medical Sciences in the fixed prosthesis department in the academic year 1400-1401. Materials and methods: The current study was of a mixed type (qualitative-quantitative) which was conducted in two phases as follows: in the first phase, interviews and questionnaires were used, and in the second phase, the questionnaire prepared in the first phase was used for students. In the first phase, 8 experts were examined in the form of a semi-structured interview, after conducting the interview with the experts, the responses of the experts were coded and duplicate codes were removed to finally identify possible errors in the fixed prosthesis department. After summarizing and classifying the experts' answers, the items and indicators of the second questionnaire, which included 7 items in each stage, were extracted and the questionnaire was distributed among 44 dental students in Ardabil and the collected data were analyzed using Chi-squared test in SPSS version 22 software (P < 0.05). Results: From the point of view of 44 studied students, the most significant mistakes of dental students of Ardabil University of Medical Sciences in the fixed prosthesis department were identified as follows; Diagnosis stage and treatment plan: errors of inter-segmental referral problems (P < 0.000) and not paying attention to the existing occlusal space (P < 0.000); In the tooth grinding stage: lack of sufficient and necessary tools for tooth grinding (P < 0.009) and lack of attention to the proper occlusal space (P < 0.011); In the molding stage: separation of the molding material from the tray (P < 0.046) and not paying attention to remounting the cast (P < 0.004); During post building stage: channel lag during channel emptying for post and blind (P < 0.000); In the stage of making a temporary veneer: delivery of a veneer with an inappropriate margin and gingival erosion (P < 0.018) and setting of a temporary veneer outside the tooth (P < 0.022); In the frame test stage: in bridges, not paying attention to the rock in the frame (P < 0.000), not paying attention to the shortening of the frame margin (P < 0.016) and the openness of the frame margin (P < 0.011) ; In the porcelain examination stage: not checking the patient's occlusion and in the porcelain placement stage (P < 0.000), not paying attention to subpontic contact and having insufficient contact (P < 0.001); In the delivery phase: not giving health advice to the patient during delivery of the prosthesis (P < 0.047) and not cleaning the excess pontic cement (P < 0.000). Conclusion: Dental students of Ardabil University of Medical Sciences had errors in the fixed prosthesis department, which can be reduced with careful planning

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :علیرضا حیاتی
استاد راهنما :طاهره ایمانی
استاد مشاور :مهدی رهبر
استاد مشاور :عزیز کامران
دانشجو :مهسا پیام
کلیدواژه ها (فارسی):خطاهای انسانی، خطاهای تکنیکی، پروتز ثابت
کلیدواژه ها (انگلیسی):human errors, technical errors, fixed prosthesis
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد توسعه آموزش
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی
دانشکده دندانپزشکی > گروه پروتزهای دندانی
کد شناسایی :16635
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :04 بهمن 1401 13:19
آخرین تغییر :04 بهمن 1401 13:19

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...