title

مقایسه اثر فلوکسیتین و محیط غنی شده بر رفتار شبه اضطرابی، یادگیری، حافظه و آستانه درد در موش های نر بالغ به دنبال استفاده از مهارکننده تریپتوفان هیدروکسیلاز در اوایل زندگی

سعادتی, حکیمه ، عیسی زاده فر, خاطره ، سخائی, نونا (1401) مقایسه اثر فلوکسیتین و محیط غنی شده بر رفتار شبه اضطرابی، یادگیری، حافظه و آستانه درد در موش های نر بالغ به دنبال استفاده از مهارکننده تریپتوفان هیدروکسیلاز در اوایل زندگی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

5MB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

زمینه:مرحله نوزادی یک مرحله تکامل نورونی و زمانی حساس برای پیشرفت شبکه های عصبی می باشد که هرگونه اختلال در این دوره میتواند موجب اختلالات تکاملی مانند مشکلات روانی از جمله اختلالات شبه اضطرابی،مشکلات یادگیری و حافظه و اختلال در آستانه درد در دوران بزرگسالی شود. تریپتوفان هیدروکسیلاز آنزیمی است که در ساخت نوروترنسمیتر سروتونین نقش دارد و مهار آن بواسطه مهارکننده های تریپ-توفان هیدروکسیلاز موجب کاهش سطوح سروتونینی می شود. با توجه به اینکه سروتونین یک نوروترنسمیتر مهم در مغز میباشد که در دوره تکامل و در سراسر زندگی فرد در مغز وجود دارد ، کاهش آن در اوایل زندگی منجر به اختلالات تکاملی در بزرگسالی خواهد گشت. در حال حاضر برای اختلالاتی که با کاهش سطوح سروتونینی رو به روهستند از داروهای SSRI(selective serotonin reuptake inhibitor) مانند فلوکسیتین استفاده میشود. محیط غنی شده (environmental enrichment) شامل تحریکات مغزی توسط زندگی اجتماعی و فیزیکی وعوامل ترغیب کننده می باشد که هرچه این محیط محرک تر باشد بیشتر موجب گسترش سیناپس های هیپوکمپی می شود.این تحریکات در نهایت منجر به افزایش یادگیری و همچنین بهبود اختلالات شناختی میشوند. هدف: بررسی اثر مقایسه ای فلوکسیتین و محیط غنی شده به عنوان درمانی برای اختلالات شبه اضطرابی ، یادگیری و حافظه و آستانه درد تا به حال صورت نگرفته و اثرات مثبت محیط غنی شده بر این اختلالات ناشناخته باقی مانده است،لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرات فلوکسیتین و محیط غنی شده بر اختلالات ذکر شده و مقایسه ی آن ها طراحی شده است. مواد و روش ها: پس از تصویب عنوان و دریافت کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 56 سر بچه موش نر از موش های حامله نژاد ویستار از انیستیتو پاستور ایران تهیه شد و در شرایط نوری 12 ساعت روشنایی و 12 ساعت تاریکی و دمای 23±1 درجه سانتیگراد نگهداری و آب و غذای کافی در مدت آزمایش در اختیار آنها قرار گرفت. نوزاد ها در روز 21 پس از تولد از شیر گرفته و به تفکیک گروه نگهداری شدند.در این مطالعه نوزادان نر به 7 گروه 8 تایی تقسیم شدند که برای تاثیر مهار کننده تریپ توفان هیدروکسیلاز ، فلوکسیتین و محیط غنی شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج: نتايج به دست آمده نشان داد که تجویز داروی پاراکلروفنیل آلانین (PCPA) در دوره نوزادی با دوز µg/kg 100 باعث اختلال در تست های رفتاری و در نتیجه کاهش سروتونین در ساختار مغزی می شود. اختلال حافظه اجتنابی غیرفعال و حافظه تشخیص شی جديد نشان داد که مهار انزیم تریپتوفان هیدروکسیلاز توسط پاراکلروفنیل آلانین با دوز 100mg/kg باعث اختلال و کاهش حافظه می شود. از طرف دیگر يافته های مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از داروی فلوکستین باعث بهبود قابل توجه در حافظه از جمله حافظه اجتنابی غیر فعال نسبت به گروه کنترل می شود. همچنین قرار گرفتن در معرضEE ، اختلال شناختی ناشی از کاهش سروتونین را جبران می کند و زندگی در شرايط محیط غنی شده يک مداخله غیر دارويی است که در کنار فلوکستین باعث افزايش مضاعف یادگیری و حافظه در موش های سالم میشود. نتیجه گیری:هردو روش محیط غنی شده و فلوکستین قابلیت جبران آسیب ها براعمال شناختی را داشتند.‍‍‍‍‍ بنابراین میتوان از محیط غنی شده به عنوان یک روش درمانی در کنار فلوکستین یا حتی بجای آن استفاده نمود.

عنوان انگليسی

Comparison the effects of Fluoxetine and environmental enrichment on anxiety-like behavior, learning, memory and pain threshold in adult male rats following neonatal use of Tryptophan Hydroxylase inhibitor

خلاصه انگلیسی

Comparison the effects of Fluoxetine and environmental enrichment on anxiety-like behavior, learning, memory and pain threshold in adult male rats following neonatal use of Tryptophan Hydroxylase inhibitor Background: The infant stage is a neuro- developmental stage and is a critical time for the growth of neural networks, any disturbance in this period can cause disorders such as mental, anxiety-like behaviors, learning and memory problems, and pain threshold disorders in adulthood. Tryptophan hydroxylase is an enzyme that plays a role in the production of the neurotransmitter serotonin, and its inhibition by tryptophan hydroxylase inhibitors reduces serotonin levels. Serotonin is an important neurotransmitter in the brain during development and throughout a person's life. Its reduction in early life will lead to developmental disorders in adulthood. SSRI drugs (selective serotonin reuptake inhibitor) such as Fluoxetine are used for disorders that occur due to the reduction of serotonin levels. T Enriched environment includes brain stimulation by social and physical life and persuasive factors. As this environment is more exciting for rats, the more it causes the expansion of hippocampal synapses. These stimulations ultimately lead to increased learning and improvement of cognitive disorders. Aim: Investigation of the comparative effect of fluoxetine and enriched environment as a treatment for anxiety-like disorders, learning and memory, and pain threshold has not been done until now, and the positive effects of enriched environment on these disorders remain unknown, so the present study aims to investigate the effects of fluoxetine And the enriched environment for the mentioned disorders and their comparison. Materials and Methods: After approving the title and receiving the code of ethics from Ardabil University of Medical Sciences, 56 male rats from pregnant Wistar rats were obtained from the Pasteur Institute of Iran and kept under light conditions of 12 hours of light and 12 hours of darkness and a temperature of 23 ± 1 degrees Celsius. Enough water and food were provided to them during the experiment. The neonate rats were weaned on the 21st day after birth and kept separately in groups. In this study, rats were divided into 7 groups of 8, which were evaluated for the effect of tryptophan hydroxylase inhibitor, fluoxetine and enriched environment. Results: The obtained results showed that the administration of Para chloro phenylalanine (PCPA) drug in the neonatal period with a dose of 100 µg/kg causes disturbances in behavioral tests and as a result decreases serotonin in the brain structure. Passive avoidance memory and new object recognition memory tests showed that inhibition of tryptophan hydroxylase enzyme by Para chloro phenylalanine with a dose of 100mg/kg causes memory impairment and loss. Conclusion: The findings of the present study showed that the use of fluoxetine significantly improved memory, including passive avoidance memory, compared to the control groups. Also, exposure to EE compensates the cognitive impairment caused by the reduction of serotonin, and living in an enriched environment is a non-pharmacological intervention that, along with fluoxetine, doubles learning and memory in healthy rats.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :حکیمه سعادتی
استاد راهنما :خاطره عیسی زاده فر
دانشجو :نونا سخائی
کلیدواژه ها (فارسی):فلوکسیتین، محیط غنی شده، رفتار شبه اضطرابی، یادگیری، حافظه ،آستانه درد، مهارکننده تریپ-توفان هیدروکسیلاز
کلیدواژه ها (انگلیسی):Fluoxetine, Environmental enrichment, Learning, memory, Anxiety like behavior, Pain threshold, Tryptophan Hydroxylase inhibitor
موضوعات :QV فارماکولوژی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش فیزیولوژی
کد شناسایی :17149
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :22 خرداد 1402 12:11
آخرین تغییر :22 خرداد 1402 12:11

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...