title

بررسی ارتباط بین زمان استفاده از فضای مجازی و رسانه تصویری با سلامت روان کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۴ ساله در دوران کرونا در شهرستان اردبیل

شهریاری, فرشید ، زندیان, حامد ، زوار موسوی, سیده مریم ، جعفرپور, محمد (1402) بررسی ارتباط بین زمان استفاده از فضای مجازی و رسانه تصویری با سلامت روان کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۴ ساله در دوران کرونا در شهرستان اردبیل. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

915kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

139kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

زمینه:زمان استفاده از تلویزیون کامپیوتر تبلت و کنسول های بازی در حال افزایش است . این بی تحرکی همه گیر نگرانی ها برای والدین و پژوهشگران و محققان و متخصصان سلامت درباره تاثیر زمان استفاده از رسانه تصویری بر سلامتی جوانان را افزایش داده است . هدف :هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین زمان استفاده از فضای مجازی و رسانه تصویری با سلامت روان کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۴ ساله در دوران کرونا می باشد . امروزه افزایش ساعت استفاده ازفضای مجازی و رسانه تصویری نگرانی ها درباره سلامت روان کودکان را افزوده است و این مطالعه در همین راستا انجام شده است . مواد و روش ها:مطالعه حاضر از نوع مطالعات مقطعی بود که به صورت توصیفی-تحلیلی بر روی جمعیت کودکان و نوجوانان 6 تا 14 سال شهرستان اردبیل انجام یافت. حجم نمونه 486 نفر بود.جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه 110 سوالی CSI استفاده شد این پرسشنامه برای ارزیابی اختلالات روانی و رفتاری کودکان و نوجوانان و بر اساس 4DSM می باشد.همچنین یک پرسشنامه دیگر جهت تعیین زمان سپری شده در فضای مجازی طراحی شد . این پرسشنامه ها توسط والدین تکمیل شد. داده ها در فضای اکسل پالایش شده و سپس در نرم افزار STATA نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت برای تعیین ارتباط مدت زمان استفاده از فضای مجازی و اختلالات روانی آزمون های همبستگی و رگرسیون استفاده شد . یافته ها: تفاوت آماری معنی داری در بین مدت مقدار زمان سپری شده در استفاده از انواع رسانه های تصویری پیش و در زمان همه گیری کووید 19 دیده می شود ( همگی P<0/0001). همبستگی از نوع مثبت بین مدت زمان " چت کردن در برنامه های پیام رسان" و " تماس تصویری" و " استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر" و " استفاده از بازی های رایانه ای آفلاین و بدون نیاز به اینترنت" و " تماشای ویدیو در یوتیوب آپارات و ..." و با افزایش امتیازات اختلال رفتاری دیده می شود ( P<0/0001 و P<0/0001 و P=0/001 و P= 0/041و P= 0/019)و همبستگی از نوع منفی بین مدت زمان " استفاده از پیام رسان شاد برای امور درسی " با افزایش امتیازات اختلال رفتاری دیده می شود ( P<0/0001).همچنین هیچ نوع همبستگی بین مدت زمان " استفاده از بازی های رایانه ای آنلاین و گروهی " با افزایش امتیازات اختلال رفتاری دیده نمی شود ( P=0/127). نتیجه گیری : نتایج این پژوهش نشاندهنده افزایش چشمگیر استفاده از رسانه تصویری و فضای مجازی در دوران کرونا و رابطه میان هر کدام از اقسام رسانه تصویری و فضای مجازی با اختلالات رفتاری اضطرابی و خلقی و ADHD می باشد که با توجه به این افزایش چشمگیر در استفاده از رسانه تصویری و فضای مجازی میتوان تشدید این اختلالات را در پی داشته باشد .

عنوان انگليسی

Study of relationship between time spent in cyberspace & visual media and mental health problems of children and adolescents aged 6 to 14 in corona virus period in Ardabil

خلاصه انگلیسی

Background: Children and youth’s time spent in front of screens – such as televisions, computers, tablets, gaming consoles, and smartphones – continues to increase . This pervasive sedentary behavior has raised concerns among parents, health care professionals, educators, and researchers about the effects of screen time on young people’s well-being. Aim: The purpose of this research is to investigate the relationship between the time of using Cyberspace and visual media with the mental health of children and adolescents aged 6 to 14 years during the Corona era. Today, the increase in the use of virtual space and visual media has increased the concerns about children's mental health, and this study has been done in this direction. Materials and methods: The present study was a cross-sectional study that was conducted descriptively and analytically on the population of children and adolescents aged 4 to 16 in Ardabil city. The sample size was 486 to collect data from 110 questions of questionnaire . This questionnaire was used to evaluate mental and behavioral disorders of children and adolescents based on DSM4. Also, another questionnaire was designed to determine the time spent in cyberspace. These questionnaires were filled by parents. The data was refined in Excel and then analyzed in STATA version 16 software. Correlation and regression tests were used to determine the relationship between the time spent in cyberspace and mental disorders. Results: A statistically significant difference can be seen between the amount of time spent using various types of visual media before and during the covid-19 pandemic (all P<0.0001).A positive correlation between the duration of "chatting in messenger applications" and "video calling" and "using social networks such as Instagram and Twitter" and "using offline computer games without the need for the Internet" and " Watching video on YouTube and..." is seen with increasing scores of psychiatric disorder (P<0.0001, P<0.0001, P=0.001, P=0.041, and P=0.019) and negative correlation can be seen between the duration of "using SHAD messenger for academic matters" with the increase in psychiatric disorder scores (P<0.0001). Also, there is no correlation between the duration of "using online and group computer games" with the increase in psychiatric disorder scores. (P=0.127). Conclusion: The results of this research shows a significant increase in the use of visual media and cyberspace in the corona era and the relationship between each type of visual media and cyberspace with anxiety and mood and behavioral disorders and ADHD. The use of visual media and cyberspace can aggravate these disorders.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :فرشید شهریاری
استاد مشاور :حامد زندیان
استاد مشاور :سیده مریم زوار موسوی
دانشجو :محمد جعفرپور
کلیدواژه ها (فارسی):اختلالات رفتاری , فضای مجازی، رسانه تصویری ، کرونا، ADHD
کلیدواژه ها (انگلیسی):behavioral disorders, visual media, cyberspace, Corona ,ADHD
موضوعات :WS بیماریهای کودکان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
کد شناسایی :17214
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :04 تیر 1402 13:45
آخرین تغییر :04 تیر 1402 13:45

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...