title

مقایسه ی دیدگاه بیماران و دندانپزشکان شاغل شهر اردبیل در خصوص بیمار محوری در ارتباط با پزشک و بیمار در سال 1401

حاج محمدی, عمران ، سیگاری, پویان ، کامران, عزیز ، اسماعیلی راد, عطاالله (1402) مقایسه ی دیدگاه بیماران و دندانپزشکان شاغل شهر اردبیل در خصوص بیمار محوری در ارتباط با پزشک و بیمار در سال 1401. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
920kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

مهارت های ارتباطی مؤثر با افزایش رضایت پزشک و بیمار پیوند محکمی دارد که موجب دستاوردهای مثبت بهداشتی- درمانی برای بیمار می شود. پزشک محور و بیمار محور دو سبک عمده طبابت می باشند. این مطالعه به منظور مقایسه ی دیدگاه بیماران و دندانپزشکان شاغل شهر اردبیل در خصوص بیمار محوری در ارتباط پزشک و بیمار در سال 1401 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: این مطالعه¬ی توصیفی مقطعی 845 بیمار، 156 دندانپزشک عمومی و 13 دندانپزشک متخصص به روش نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد PPOS که نمره کلی آن، بیمار محور (6 نمره) تا پزشک محور (1 نمره) را شامل می شد، جمع آوری و مورد ارزیابی قرار گرفت. داده¬ها بعد از جمع آوری با استفاده از آزمون‌ تی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه بین گروهی و آزمون کای دو تحلیل گردید، برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. سطح خطای مورد قبول 0/05 در نظر گرفته شد. نتایج: نتایج بررسی نشان داد که به ترتیب نمره¬ی کلی بیمارمحوری در دندانپزشکان متخصص (0/206 ± 3/5) بیشتر از دندانپزشکان عمومی (0/456 ± 3/36) و بیماران (0/468 ± 3/25) بود. میانگین دندانپزشکان متخصص در خصوص بیمار محوری در ارتباط با پزشک بیشتر از بیماران و دندانپزشکان عمومی بود، اما این تفاوت از لحاظ آماری بین دو گروه معنادار نبود، اما تفاوت میانگین بین گروه بیماران و دندانپزشکان عمومی معنادار بود (0/05 >P).رابطه-ی مثبت و معناداری بین سابقه¬ی کاری دندانپزشکان عمومی با بیمار محوری در ارتباط با پزشک (PPOS) وجود داشت، اما در دندانپزشکان متخصص ارتباط بین سابقه¬ی کاری با بیمار محوری در ارتباط با پزشک (PPOS) منفی و معنادار بود (0/05 >P). تفاوت معناداری در بیمار محوری در ارتباط با پزشک (PPOS) بر اساس جنسیت در دندانپزشکان عمومی وجود داشت (0/05 >P)، به‌طوری‌که خانم¬ها بیشتر از آقایان بیمارمحور بودند، اما در دندانپزشکان متخصص تفاوت معناداری بر اساس جنسیت مشاهده نگردید (0/05 <P). نتیجه‌گیری: در مجموع گروه های مورد بررسی در حد متوسط بیمارمحور بودند. بر اساس این مطالعه، برگزاری کارگاه-های مهارت های ارتباطی پزشک و بیمار برای دندانپزشکان پیشنهاد می گردد تا با آموزش مناسب دندانپزشکان، پاسخگویی به خواست اجتماعی برای تغییر در نوع رابطه پزشک و بیمار محقق گردد.

عنوان انگليسی

A comparative Study on Opinions of Patients and Dentists of Ardabil on Patients-Centeredness in Doctor Patient Relationship in 2022

خلاصه انگلیسی

Introduction: Doctors communication abilities are associated with outcomes of medical care such as satisfaction and compliance. Two styles of practice are observed: patient- centered and doctor- centered. We designed this investigation to compare the Opinions of Patients and Dentists of Ardabil on Patients-Centeredness in Doctor Patient Relationship in 2022. Methods and Material: In this cross-sectional descriptive study, 845 patients, 156 general dentists, and 13 specialist dentists were examined by available sampling method. The information was collected and evaluated using the standard PPOS questionnaire, which included a total score ranging from patient-oriented (6 points) to doctor-oriented (1 point). After collecting the data, it was analyzed using independent t-test, one-way analysis of variance between groups, and chi-square test. SPSS version 26 software was used to analyze the data. The acceptable error level was considered 0.05. Results: The results of the survey showed that the general score of patient-centeredness in specialist dentists (3.5 ± 0.206) was higher than that of general dentists (3.36 ± 0.456) and patients (3.25 ± 0.468). The average of specialist dentists regarding patient-centered communication with the doctor was more than that of patients and general dentists, but this difference was not statistically significant between the two groups, but the average difference between the group of patients and general dentists was significant (P < 0.05). There was a positive and significant relationship between the work history of general dentists and patient-centered relationship with the doctor (PPOS), but in specialist dentists, the relationship between the work history and patient-centered relationship with the doctor (PPOS) was negative and significant. (P<0.05). There was a significant difference in patient-centered relationship with the doctor (PPOS) based on gender in general dentists (P < 0.05), so women were more patient-centered than men, but no significant difference was observed in specialist dentists based on gender. (P<0.05). Conclusion: In total, the studied groups were moderately patient-oriented. Based on this study, it is suggested to hold workshops on doctor-patient communication skills for dentists to meet the social demand for a change in the type of doctor-patient relationship with the proper training of dentists

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :عمران حاج محمدی
استاد راهنما :پویان سیگاری
استاد مشاور :عزیز کامران
دانشجو :عطاالله اسماعیلی راد
کلیدواژه ها (فارسی):بیمارمحوری، ارتباط پرشک و بیمار، پرسشنامه ی PPOS
کلیدواژه ها (انگلیسی):Patient-Centeredness, Physician-Patient Relationship, PPOS Questionnaire
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد توسعه آموزش
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه جراحی دهان، فک و صورت
کد شناسایی :17216
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :06 تیر 1402 10:56
آخرین تغییر :06 تیر 1402 10:56

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...