title

ارزیابی محیط آموزشی دانشکده ی دندان پسشکی اردبیل بر اساس مدل DSLES

دریساوی, سهیلا ، مولایی, شادیه ، احمدیان یزدی, ناهید ، پایون, حسام (1402) ارزیابی محیط آموزشی دانشکده ی دندان پسشکی اردبیل بر اساس مدل DSLES. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان ــ 19 (1). ص.ص.45-53. شاپا 1735-255x

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jids.journalonweb.ir/index.php/jids/article...

خلاصه فارسی

مقدمه: مطالعه‌ی حاضر با هدف ارزیابی محیط آموزشی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی از دیدگاه دانشجویان دندان‌پزشکی اردبیل بر اساس مدل DSLES انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی، 197 دانشجوی پیش بالینی و بالینی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اردبیل مشغول تحصیل در سال 1400 مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه DSLES نسخه‌ی 48 سؤالی استفاده گردید. تحليل داده‌ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون T-test انجام پذیرفت (سطح معنی‌داری 0/05 > p value). یافته‌ها: نتایج تحلیل 7 مؤلفه‌ی محیط آموزشی بر اساس پرسش‌نامه‌ی DSLES نشان داد که به ترتیب میانگین و انحراف استاندارد روابط بین دانشجویان (0/50 ± 2/18)، سازمان‌دهی برنامه‌ی آموزشی (0/49 ± 2/16)، تناسب فعالیت‌های آموزشی با اهداف آموزشی (0/46 ± 1/81)، توجه به دغدغه‌های دانشجویان (0/49 ± 1/70)، توسعه‌ی فعالیت‌های یادگیری و فوق‌ برنامه (0/47 ± 1/66)، انعطاف برنامه‌ی آموزشی (0/43 ± 1/61) و جو عاطفی (0/41 ± 1/54) می‌باشد. همچنین میانگین و انحراف استاندارد در کل پرسش‌نامه (محیط آموزشی) برابر (0/30 ± 1/82) برآورد گردید. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنی‌داری در وضعیت محیط آموزشی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان دندان‌پزشکی اردبیل بر اساس جنسیت وجود ندارد (0/05 < p value)؛ اما تفاوت معنی‌داری بر اساس دوره‌ی آموزشی پری‌کلینیک و کلینیک وجود داشت (0/05 > p value). نتیجه‌گیری: بر اساس نتايج پيشنهاد مي‌شود، توجه بيشتري به انعطاف‌پذيري در محتواي برنامه‌ی درسی و همچنين به راهاي ارتباطي بيشتر بين دانشجويان و مسؤولين دانشكده جهت پاسخ به دغدغه‌هاي آن‌ها انديشيده شود.

عنوان انگليسی

Evaluation of Educational Environment of Ardabil Dental School Based on DSLES Model

خلاصه انگلیسی

Introduction: The aim of this study was to evaluate the educational environment of the School of Dentistry from the perspective of Ardabil dental students based on the DSLES model. Materials & Methods: In this descriptive cross-sectional study, 197 pre-clinical and clinical students participated who studied in Ardabil Dentistry School in 2022. A 48-item DSLES questionnaire was used to collect data. Data analysis was performed using descriptive statistics and T-test. Results: The results of the analysis of 7 components of the educational environment based on the DSLES questionnaire showed the results as followings: the mean and standard deviation of student-student (2.18 ± 0.50), the organization of the educational program (2.16 ± 0.49), meaningful experience (1.81 ± 0.46), supportiveness (1.70 ± 0.49), breadth-interest (1.66 ± 0.47), flexibility (1.61 ± 0.43) and emotional climate (1.54 ± 0.41). Also, the mean and standard deviation in the whole questionnaire (educational environment) were estimated to be (1.82 ± 0.30). The results also showed that there is no significant difference in the educational environment of Ardabil Dental School from the perspective of Ardabil dentistry students based on gender (p value > 0.05); But there was a significant difference based on pre-clinic and clinic training course (p value < 0.05). Conclusion: Based on the results, it is suggested that more attention should be paid to flexibility in the content of the curriculum and also to more communication channels between students and faculty officials to respond to their concerns. Key words: Dental education; Environment; Curriculum.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :سهیلا دریساوی
نویسنده :شادیه مولایی
نویسنده :ناهید احمدیان یزدی
نویسنده مسئول :حسام پایون
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش دندانپزشکی؛ محیط؛ برنامه درسی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Dental education; Environment; Curriculum
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب‌ شناسی دهان‌، فک و‌ صورت
دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی
کد شناسایی :17400
ارائه شده توسط : دکتر سهیلا دریساوی
ارائه شده در تاریخ :30 مرداد 1402 10:02
آخرین تغییر :30 مرداد 1402 10:02

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...