title

اثرات آموزش مهارت های ارتباطی بر همدلی بالینی دانشجویان دندانپزشکی

دریساوی, سهیلا ، احمدیان یزدی, ناهید ، دانش پایه, امیر (1402) اثرات آموزش مهارت های ارتباطی بر همدلی بالینی دانشجویان دندانپزشکی. دوفصلنامه آموزش پزشکی : مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل ــ 12 . ص.ص.1-11. شاپا 2322-4940

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
1MB

آدرس اینترنتی رسمی : https://mededj.ir/browse.php?a_id=460&sid=1&slc_la...

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: همدلی دندانپزشک و بیماران سبب افزایش رضایت بیماران و اثربخشی درمانهای دندانپزشکی میگردد. دندان پزشکان با همدلی بیشتر، شایستگی بیشتری در گرفتن شرح حال، انجام معاینات بالینی و نیازسنجی و طرح درمان و ارائه ی دستورات بعد از درمان و جلب همکاری بیماران خود پیدا میکنند. تحقیقات نشان داده است در طول تحصیل میزان همدلی دانشجویان کاهش می یابد. مواد و روش­ها: 60 نفر از دانشجویان پرسشنامه ی سنجش همدلی بالینی جفرسون تکمیل گردید. دانشجویان به دو گروه مداخله و شاهد 30 نفره تخصیص تصادفی پیدا کردند. کارگاه برای گروه مورد برگزاری گردید. بعد از یک ماه مجدد پرسشنامه ی همدلی بالینی توسط هر دو گروه تکمیل شد.اطلاعات پرسشنامه هر دو گروه قبل و بعد کارگاه وارد نرم افزار SPSS نسخه 21 گردید، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‌ها: بین دو گروه مداخله و شاهد از نظر متغیرهای دموگرافیک و تحصیلی اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. همچنین میانگین نمره همدلی جفرسون در دو گروه قبل از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود (76/0P=)اما پس از برگزاری برنامه آموزشی برای گروه مورد، اختلاف آماری معنی داری در میزان نمره همدلی بالینی گروه مورد با گروه شاهد (03/.P=) بدست آمد. همچنین اختلاف میانگین نمره همدلی گروه مورد قبل و بعد از مداخله معنی دار بود ) 05/0P=) به غیر از متغیر قومیت (03/.P=)، هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک ارتباط معنی داری با نمره همدلی بعد از مداخله نداشتند. نتیجه‌گیری: با آموزش مهارتهای ارتباطی می توان میزان همدلی بالینی دانشجویان دندانپزشکی را ارتقاء بخشید.

عنوان انگليسی

The Effects of Communication Skills Training on Dental Students’ Clinical Empathy

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: Empathy between dentists and patients increases patient satisfaction and the effectiveness of dental treatments. With more empathy, dentists find more competence in taking history, performing clinical examinations and need assessment and treatment plans and giving instructions after treatment, and getting the cooperation of their patients. Research has shown that students' empathy decreases during their studies. Methods: 60 students completed the Jefferson Clinical Empathy Questionnaire. Students were randomly assigned to two intervention and control groups of 30 people. The workshop was held for the group. After one month, the clinical empathy questionnaire was completed again by both groups. The questionnaire information of both groups before and after the workshop was entered into SPSS version 21 software and analyzed. Findings: There was no statistically significant difference between the intervention and control groups regarding demographic and educational variables. Also, the average score of Jefferson's empathy in the two groups before the intervention was not statistically significant (P=0.76). However, after holding the training program for the case group, a statistically significant difference was found in the clinical empathy score of the case group and the control group (P=0.03). Also, the difference in the mean empathy score of the case group before and after the intervention was significant (P=0.05). Except for the ethnicity variable (P=0.03), none of the demographic variables had a significant relationship with the empathy score after the intervention. Conclusion: By teaching communication skills, the level of clinical empathy of dental students can be improved.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :سهیلا دریساوی
نویسنده :ناهید احمدیان یزدی
نویسنده :امیر دانش پایه
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش، همدلی بالینی، دانشجویان دندانپزشکی، اثربخش
کلیدواژه ها (انگلیسی):Training, Clinical Empathy, Dental Students, Effect
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب‌ شناسی دهان‌، فک و‌ صورت
کد شناسایی :17459
ارائه شده توسط : دکتر سهیلا دریساوی
ارائه شده در تاریخ :26 شهریور 1402 11:48
آخرین تغییر :27 دی 1402 11:05

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...