میرزا رحیمی, مهرداد ، نریمانی, محمد ، احدی, پریسا ، نریمانی, آذین (1401) مقایسه عوامل بدو تولد در کودکان با و بدون ابتلا به بیشفعالی. دکتری تخصصی (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
متن کامل
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB | |
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 2MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 888kB | |
![]() |
سایر (spss)
- فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه 13kB |
آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...
خلاصه فارسی
زمینه: اختلال کمبود توجه و بیشفعالی نوعی اختلال عصبی- رشدی است که با بیتوجهی مداوم، بیشفعالی و تکانشگری مشخص میشود. این مطالعه با هدف بررسی نقش عوامل بدو تولد در ابتلا به بیشفعالی کودکان انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش با توجه به هدف و کاربرد آن، از نوع پژوهش مورد –شاهدی بود که یکی از انواع روش هاي تحقیق توصیفی-تحلیلی و کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کودکان دختر و پسر بیشفعال و عادی شهر اردبیل در گروه سنی 12-7 سال و والدین آن ها در سال 1401 تشکیل داد. برای هر گروه 50 کودک مبتلا به بیشفعال به روش نمونهگیری در دسترس از جامعه آماری فوق و 50 کودک عادی به عنوان گروه مقایسه انتخاب و با توجه به معیارهای ورود همتا شدند. سپس تشخیص نهایی از طریق بررسی اطلاعات مندرج در پرونده پزشکی دانش آموزان در کلینیک و مرکز بهداشت شهر اردبیل و بررسی تمامی پرونده های خانوار بایگانی شده و مصاحبه با مادران (والدین) و اجرای آزمون صورت گرفت. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی و آزمونهای خی دو، تحلیل تشخیصی و تحلیل واریانس چندمتغیره با استفاده از نرمافزارspss.25 تحلیل شد. نتایج: با توجه به ضرایب به دست آمده از تحلیل تشخیصی مشخص گردید که اختلال بیشفعالی میتواند بر اساس متغیرهای وزن حین تولد، اندازه دور سر، ابتلا به زردی، تولد زودرس و سابقه فامیلی ابتلا به بیشفعالی پیشبینی شود و در نهایت مدل آنالیز تشخیصی توانسته است، بیشفعالی دانش آموزان را با مقدار 90 درصد به درستی تشخیص دهد. نتایج آزمون آماری خی دو نشان داد تفاوت معناداری در وضعیت اقتصادی و اجتماعی دو گروه بیشفعال و عادی وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که مادران دارای فرزند بیشفعال در میانگین شاخصهای روانی حساسیت بین¬فردی (11/512=F)، افسردگی (127/956=F) و اضطراب (42/468=F) با گروه عادی تفاوت معناداری دارند (0/001>P). نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت نتایج این پژوهش قابل کاربست توسط مشاوران و روانشناسان خانواده و مدارس، مراقبین بهداشت و سلامت روان میباشد تا با استفاده از این نتایج بتوانند نقش مهمی در جهت پیشگیری از این اختلال داشته باشند.
عنوان انگليسی
Comparison of birth factors in Children with and without Hyperactivity
خلاصه انگلیسی
Background and aim: Attention deficit hyperactivity disorder is a type of neurodevelopmental disorder characterized by persistent inattention, hyperactivity, and impulsivity. This study was conducted with the aim of investigating the role of birth factors in children's hyperactivity. materials and methods: Considering its purpose and application, this research was a case-control research, which is one of the types of descriptive-analytical and quantitative research methods. The statistical population of the present study consisted of all normal and hyperactive boys and girls in Ardabil city in the age group of 7-12 years and their parents in 2022. For each group, 50 children with hyperactivity were selected using available sampling from the above statistical population and 50 normal children were selected as a comparison group and matched according to the inclusion criteria. Then, the final diagnosis was made by checking the information contained in the medical records of the students in the clinic and health center of Ardabil city, checking all the archived family files, interviewing the mothers (parents) and conducting the test. The collected data were also analyzed using descriptive statistics and chi-square tests, diagnostic analysis and multivariate variance analysis using spss.25 software. Results: According to the coefficients obtained from the diagnostic analysis, it was determined that hyperactivity disorder can be predicted based on the variables of birth weight, head circumference, jaundice, premature birth and family history of hyperactivity, and finally, the diagnostic analysis model has been able to correctly identify students' hyperactivity with a value of 90%. The results of the chi-square test showed that there is a significant difference in the economic and social status of the hyperactive and normal groups. The results of the analysis of variance showed that mothers with hyperactive children have a significant difference with the normal group in the mean psychological indices of interpersonal sensitivity (F=11.512), depression (F=127.956) and anxiety (F=42.468) with the normal group (P<0.001). Conclusion: Therefore, it can be said that the results of this research can be used by family and school counselors and psychologists, health and mental health caregivers, so that by using these results, they can play an important role in preventing this disorder
نوع سند : | پایان نامه (دکتری تخصصی ) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | مهرداد میرزا رحیمی |
استاد راهنما : | محمد نریمانی |
استاد مشاور : | پریسا احدی |
نگارنده: | آذین نریمانی |
کلیدواژه ها (فارسی): | بیشفعالی، عوامل بدو تولد، اختلالات روانی والدین، کودکان |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Hyperactivity, birth factors, mental disorders of parents, children |
موضوعات : | WS بیماریهای کودکان |
بخش های دانشگاهی : | دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی |
کد شناسایی : | 17626 |
ارائه شده توسط : | آقای فرهاد خدایی |
ارائه شده در تاریخ : | 13 آبان 1402 10:13 |
آخرین تغییر : | 13 آبان 1402 10:13 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد