title

نگرش پرسنل پرستاری بیمارستانهای اردبیل نسبت به دانشجویان پرستاری

آقامحمدی, معصومه ، کریم اللهی, منصوره ، عبدی, رضا (1389) نگرش پرسنل پرستاری بیمارستانهای اردبیل نسبت به دانشجویان پرستاری. Nurse Education Today ــ 31 (5). ص.ص.477-481. شاپا 0260-6917

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
122kB
[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
278kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.nurseeducationtoday.com/

خلاصه فارسی

مقدمه وهدف: پرسنل پرستاری به دلیل موقعیت خاصشان در محیط بالینی، عامل با ارزشی برای تجربه یادگیری دانشجویان محسوب می شوند. این مطالعه با هدف تعیین نگرش پرسنل پرستاری بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به دانشجویان پرستاری بر اساس تئوری پپلا انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی است. جامعه مورد مطالعه، کلیه پرسنل پرستاری شاغل در بخشهای داخلی و جراحی عمومی(82 نفر) بیمارستانهای دکتر فاطمی و امام خمینی اردبیل بودند که تمام آنها به عنوان نمونه مطالعه بصورت نمونه گيري در يك مقطع زماني انتخاب شدند. روش گردآوري داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و نگرش پرسنل نسبت به دانشجویان پرستاری بود. نگرش پرسنل پرستاری با استفاده از روشهای آمار توصیفی(فراوانی، ميانگين و انحراف معيار) و ارتباط بین برخی از مشخصات دموگرافیک و نگرش با کمک آمار تحلیلی(آزمون کای- دو) در نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که 80 درصد پرسنل پرستاری، نگرش مثبت نسبت به دانشجویان پرستاری دارند. اغلب آنها احساس می کردند کار با دانشجویان پرستاری لذتبخش بوده(71/45%) و پرستاران باید برخورد خوبی با دانشجویان پرستاری داشته باشند(57/98%). از طرف دیگر اکثریت(3/94%) معتقد بودند که برای اصلاح وضعیت آموزشی دانشجویان پرستاری کارهای زیادی باید انجام شود، دانشجویان پرستاری تجربه بالینی کافی را کسب نمی کنند(14/67%) و آمادگی لازم برای انجام کارهای بالینی را ندارند(43/51%). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر نگرش پرستاران بر پیشرفت ارتباط بین پرستار و دانشجو بر اساس تئوری پپلا، پرسنل پرستاری باید محیطی را که ایجاد همدلی، اعتماد و احترام به دانشجویان پرستاری می کند پرورش دهند.

عنوان انگليسی

Iranian staff nurses' attitudes toward nursing students

خلاصه انگلیسی

Introduction: Clinical education is an indispensible part of the nursing education. Clinical nurses play an important role in this teaching learning process. The quality and quantity of student–nurse interactions in the clinical area can either facilitate or hamper students' learning. The rationale of this research was to probe into staff nurses' attitudes toward nursing students within the context of clinical education in Iran. The nursing literature seems wanting in issues related to staff nurses' attitudes toward nursing students. Thus, we draw on Peplau's interpersonal relations in nursing to address staff–student relationship. That is, the nursing student was taken as the client. Methods: A descriptive cross-sectional design was selected for this study. The entire staff nurses of Medical and Surgical units (n = 82) employed at Dr Fatemi and Imam Khomeini hospitals of Ardabil medical sciences university were selected. Stagg's questionnaire and a demographic tool were used to gather data. Attitudes were measured using a five-point Likert scale. Attitudes of staff nurses were inspected using cross tabulations and frequencies. Findings: The results demonstrated that attitude scores toward nursing students were low and moderate. Some nurses (45.71%) believed that working with students is pleasant and most (98.57%) have thought that staff should have a good relationship with nursing students. Furthermore, staff nurses pointed out that the there is a need to overhaul the educational system of nursing students (94.3%), that nursing students do not acquire the sufficient clinical skill (67.14%), and that the students are not prepared enough for the clinical task (51.43%). Conclusion: According to the results of the staffs' feelings on the relationship between nurse and student, it seems that nurses should cultivate an atmosphere which ends to empathy, assurance and sincerity of nursing students.

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده اول :معصومه آقامحمدی
نویسنده مسئول :منصوره کریم اللهی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Impact Factor: 0.907 Abstracting & Indexing: 1- MEDLINE - Science Citation Index Expanded 2- Scopus 3- ASSIA - BDLIC - CINAHL - Current Contents(Life Sciences/Social and Behavioral Sciences)- EMCARE - ENB Health Care Database - SIIC-Data bases - Silver Platter - UMI Microfilms - VINITI
کلیدواژه ها (فارسی):نگرش ، پرسنل پرستاری ، دانشجوی پرستاری ، تئوری ، ارتباطات بین فردی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Attitude ; Staff ; Nursing ; Student ; Peplau
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :1775
ارائه شده توسط : دکتر منصوره کریم اللهی
ارائه شده در تاریخ :19 آبان 1389 02:32
آخرین تغییر :07 خرداد 1392 10:07

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...