title

مقایسه اثربخشی دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان کارشناسی پرستاری

ارشادی فرد, سولماز ، شمشیری, محمود ، محمدی, محمدعلی (1402) مقایسه اثربخشی دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله سلامت و مراقبت ــ 25 (3). ص.ص.212-219. شاپا 2228-6799

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
217kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1495-fa.ht...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: ارتقای اثربخشی یادگیری در آموزش پرستاری از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. برای افزایش اثربخشی یادگیری از روش های متعددی استفاده می¬شود. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بدون پیش آزمون بود که روی 54 نفر از دانشجویان پرستاری ورودی 95 دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جلسات واحد درسی بررسی وضعیت سلامت به 10 جلسه تقسیم و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفت. در 5 جلسه اول، بعد از تدریس به روش سخنرانی و اسلاید، جزوه درسی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در 5 جلسه دوم، بعد از تدریس به روش سخنرانی و اسلاید، ویدئوکست جلسات به صورت فایل ویدئویی به دانشجویان تحویل داده شد. ارزیابی یادگیری جلسات تدریس با استفاده از آزمون چهارگزینه‌ای در پایان ترم انجام شد. رضایت دانشجویان از فرایند یادگیری– یاددهی نیز با استفاده از فرم رضایتمندی، در آخر آزمون پایان ترم مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (تی مستقل، ویلکاکسون و من ویتنی-یو) انجام شد. یافته¬ها: تحلیل داده¬ها نشان داد که میانگین نمرات یادگیری مربوط به جلسات جزوه درسی به طور معناداری نسبت به جلسات ویدئوکست بالاتر بود (001/0P≤). همچنین میانگین نمره رضایت دانشجویان از دو روش یادگیری جزوه درسی و ویدئوکست به ترتیب 86/5±18/39 و 32/6±81/39 بود که اختلاف این دو از نظر آماری، معنی¬دار نبود (39/0=P). نتیجه¬گیری: با وجود این¬که ویدئوکست به اندازه جزوه درسی موجب بهبود دانش نظری دانشجویان نمی¬شود، به دلیل جلب رضایت توصیه می شود در کنار روش های سنتی و قدیمی یادگیری از قبیل مطالعه جزوه درسی و کتب، ویدئوکست سخنرانی جلسات تدریس تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

عنوان انگليسی

The Effectiveness of two Learning Methods of Lecture Videocast and Handout on Learning Achievement and Satisfaction of Nursing Students

خلاصه انگلیسی

Background and aim: Improving learning effectiveness in nursing education is of particular importance. Various methods are used to improve learning effectiveness. The purpose of this study was to compare the effect of two methods, a slide-based lecture video and a handout, on nursing students’ learning and satisfaction. Methods: A quasi-experimental design without pretest was used to conduct this study in the second semester of the 2016–2017 academic year at Ardabil University of Medical Sciences. The study sample consisted of 54 nursing students studying in their third semester. The sessions of the health assessment course, which consisted of 10 sessions, were randomly divided into two groups. In 5 sessions (Group 1), handouts were given to students after class using PowerPoint presentation at the end of the sessions. In the other 5 sessions (Group 2), videos of screen recordings of the lectures were made available to the students after class. Multiple-choice questions were used to evaluate learning success and the student satisfaction form was used to evaluate students’ satisfaction with the learning methods. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and analytical statistics (Wilcoxon and Mann-Whitney U) using SPSS 15. Results: Data analysis showed that the average learning outcome score was significantly higher for handouts than for videocast sessions (P< 0.001). Furthermore, the mean score of students’ satisfaction with the handout and videocast was 39.18±5.86 and 39.81±6.32, respectively, and there was no statistically significant difference between them (P= 0.39). Conclusion: Although slide-based lecture videos do not improve student learning as much as handouts, it is recommended that video lectures be offered in the classroom in addition to traditional learning methods such as handouts and books.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :سولماز ارشادی فرد
نویسنده مسئول :محمود شمشیری
نویسنده :محمدعلی محمدی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar , SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):دانشجوی پرستاری، یادگیری، رضایت از روش یادگیری، ویدئوکست، جزوه درسی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Nursing students, learning, satisfaction with the learning method, videocast, handout
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مراقبت های ویژه
کد شناسایی :17994
ارائه شده توسط : دکتر محمود شمشیری
ارائه شده در تاریخ :15 بهمن 1402 09:09
آخرین تغییر :15 بهمن 1402 09:09

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...