اللهیاری, ایراندخت ، الحانی, فاطمه ، کاظم نژاد, انوشیروان (1389) بررسی اثر بخشی آموزش بر اساس الگوی توانمند سازی خانواده محور در ارتقاء سطح دانش و خودکارآمدی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی. در: همایش سراسری چالش های پرستاری از کودکان مبتلا به بیماریهای مزمن, 22-23 تیر ماه 1389, سالن همایش دانشکده پرستاری و مامایی تبریز.
متن کامل
|
متنی
- نسخه چاپ شده
2MB |
آدرس اینترنتی رسمی : http://aras.tbzmed.ac.ir
خلاصه فارسی
مقدمه: بیماری تالاسمی شایع ترین کم خونی ارثی در دنیا و ایران است و مانند سایر بیماریهای مزن تأثیر نامطلوب بر جنبه های مختلف زندگی کودک و خانواده وی دارد و کیفیت زندگی این بیمارزان را تحت تأثیر قرار می دهد و یکی از راهکار های مراقبتی در این کودکان جهت بهبود کیفیت زندگی و سازش با بیماری اجرای مراقبت های خانواده محور می باشد .لذا در این مطالعه اثر بخشی آموزش بر اساس الگوی توانمند سازی خانواده محور در ارتقاء سطح دانش و خودکارامدی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی بررسی شد. روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع کاربردی است که با انتخاب 35 کودک مبتلا به تالاسمی سن مدرسه در گروه ازمون و 15 کودک مبتلا در گروه شاهد انجام شد . ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک ، کیفیت زندگی عمومی و بعد تالاسمی ، پرسشنامه میزان دانش و چک لیست خودکارآمدی بود که بعد از تعیین روایی و پایایی به کار گرفته شدند.بعد از جمع آوری اطلاعات حاصل از مرحله قبل از مداخله ، الگوی توانمند سازی خانواده محور بر اساس گام های چهارگانه آن برای کودکان نمونه پژوهش در گروه آزمون اجرا شد و آزمون ثانویه 5/1 ماه بعد از مداخله انجام شد. یافته ها: آزمون کای دو (p>0.05 ) نشان داد که دو گروه ازمون و شاهد از نظر اطلاعات دموگرافیک (سطح سنی ، جنس و ...) همسان بودند . قبل از مداخله با ازمون t مستقل در میانگین نمرات دانش کودک در گروه آزمون وشاهد اختلاف معنی داری مشاهده نمی شود ولی بعد از مداخله آزمون t مستقل اختلاف معنی داری ( P=0.0001) بین دو گروه از نظر میانگین میزان دانش نشان می دهد.همچنین قبل از مداخله با ازمون t مستقل در میانگین نمرات خودکارآمدی کودک در گروه آزمون وشاهد اختلاف معنی داری مشاهده نمی شود ولی بعد از مداخله آزمون t مستقل اختلاف معنی داری ( P=0.003) بین دو گروه از نظر میانگین نمرات خودکارآمدی نشان داد و در نهایت بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری از نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی بعد کلی و تالاسمی وجود نداشت ولی بعد از مداخله آزمون t مستقل اختلاف معنی داری (p= 0.0001) بین دو گروه در تفاضل میانگین قبل و بعد از مداخله نمرات کیفیت زندگی نشان داد و نیز با ازمون t زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه ازمون از نظر نمرات کیفیت زندگی کلی و بعد تالاسمی و دانش و خودکارامدی تفاون معنی داری مشاهده شد. بحث و نتیبجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که اموزش با استفاده از الگوی توانمند سازی خانواده محور در ارتقاء سطح دانش و خود کارامدی و در نتیجه کیفیت زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی موثر می باشد. کلمات کلیدی: توانمند سازی/ مراقبت خانواده محور/ تالاسمی/ خودکارآمدی
نوع سند : | موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی ) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | ایراندخت اللهیاری |
کلیدواژه ها (فارسی): | توانمند سازی - مراقبت خانواده محور - تالاسمی - خودکارآمدی |
موضوعات : | WH سیستم های خونی و لنغاوی WS بیماریهای کودکان WY پرستاری |
بخش های دانشگاهی : | دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری |
کد شناسایی : | 2936 |
ارائه شده توسط : | خانم ایراندخت اللهیاری |
ارائه شده در تاریخ : | 13 دی 1390 08:04 |
آخرین تغییر : | 03 اسفند 1391 11:17 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد