title

بررسی میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاههای شهر اردبیل سال 1385

محمدی, محمدعلی ، دادخواه, بهروز ، مظفری, ناصر ، نعمتی, علی (1386) بررسی میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاههای شهر اردبیل سال 1385. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي سمنان ــ 9 (2). ص.ص.93-98. شاپا 1608-7046

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
210kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.koomeshjournal.ir/browse.php?a_id=59&si...

خلاصه فارسی

سابقه وهدف: با شتاب روز افزون پيشرفت علم، مطالب علمي در كليه رشتهها به طور سرسام آوري افزايش يافته، در نتيجه موفقيت تحصيلي در دانشگاهها مرهون تلاش موثر، مطالعه صحيح و مديريت وقت است. يكي از دلايلي كه بعضي دانشجويان از تلاش خود نتيجه مطلوبي به دست نمي آورند نداشتن آگاهي از شيوه مطالعه و مهارتهاي مربوط به آن است. اين مطالعه با هدف تعيين آگاهي از مطالعه كارآمد در دانشجويان دانشگاههاي شهر اردبيل، انجام شده است. مواد و روشها: اين مطالعه توصيفي بر روي 686 نفراز دانشجويان شهر اردبيل انجام شده است. ابزار اندازه گيري پرسشنامه خود ساخته در دو قسمت بود: قسمت اول مشخصات فردي – اجتماعي و ميزان مطالعه دانشجو، و قسمت دوم حاوي سوالات مربوط به آگاهي از مطالعه كارآمد بود. نمونه گيري به روش تصادفي و به نسبت دانشجويان هر دانشگاه انجام گرفت. داده ها پس از جمع آوري وارد نرم افزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصيفي (فراواني، ميانگين، انحراف معيار) و كاي اسكوير تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها: ميانگين سن در دانشجويان 2/51 ± 21/56 سال و ميانگين طول مدت مطالعه در روز 0/43 ± 1/43 ساعت بود. فقط 15/59% آنان در طي ترم تحصيلي مطالعه منظم داشتند. مهمترين موانع مطالعه را فقدان انگيزه كافي (46/36%) و عدم اطمينان از آينده شغلي (30/47%) بيان داشته اند. فقط 16/03% دانشجويان اظهار داشتهاند داراي برنامه منظم در هر روز براي مطالعه و يادگيري هستند. 33/09 % دانشجويان آگاهي خوب، 58/01 % آگاهي متوسط و 8/75% آگاهي ضعيف نسبت به مطالعه كارآمد داشتند. ميزان آگاهي از مطالعه كارآمد در دانشجويان ساكن مناطق شهري و دانشگاههاي دولتي بيشتر از مناطق روستايي و دانشگاه آزاد بوده و اين اختلاف از لحاظ آماري نيز معني دار بود (0/05 >p). نتيجه گيري: اين مطالعه نشان دادكه بسياري از دانشجويان نسبت به مطالعه كار آمد آگاهي متوسط دارند. بنابراين شناسايي شيوه مطالعه در دانشجويان و آموزش روش مطالعه صحيح در بدو ورود دانشجويان به دانشگاه ضروري به نظر ميرسد.

عنوان انگليسی

To understand the effective studying between Ardabil city university students in 2006 year

خلاصه انگلیسی

Introduction: Nowadays, by developing of the science and to increase the scientific Issues in all fields, can to see that the academic success in universities is resulted from effective trying, right study and time management. One the unsuccessful causes in some students is not to know the studying ways and its related skills. This study has been done in this case. Materials and Methods: This descriptive study has been done on 686 persons of Ardabil city students. Its measuring tools is the self-constructed questionnaire in two parts the first part includes of; specifications, of personal and social, study duration, and the second part contains the questions about to understand the effective study. Random sampling was selected for students of any universities. The collected data analyzed by SPSS soft ware by using analytical and descriptive statistics. Results: Age mean between students was 21.56 ± 2.51 and studying duration was 1.43±0.43 hour per day. Only 15.59% of them had regular study in academic term. The most important of the study drawbacks were lack of sufficient motive, (46.36%) and unconfidence to future job (30.47%)only 16.03% student that they have a regular program for studying and learning. 33.09 of students had good understanding, 58.01 mean and 8.75% weak ones related to the sufficient study. The understanding rate of students residing in city districts and state universities was more than rural areas and Azad universities and this difference was significant statistically.(p<0.05). Conclusion: This investigation indicates that many students have middle understanding on the sufficient study. Then, to recognize the study way and its education in the beginning of the university studying is necessary.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :محمدعلی محمدی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Scopus, DOAJ, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):آگاهي، دانشجو، مطالعه كارآمد
کلیدواژه ها (انگلیسی):Knowledge, Effective studding, Student
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش تغذیه
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :3129
ارائه شده توسط : دکتر علی نعمتی
ارائه شده در تاریخ :09 اسفند 1390 12:44
آخرین تغییر :23 اردبهشت 1399 07:36

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...