title

بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی در ارتقاء آگاهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

خیرخواه, معصومه ، ندرمحمدی مقدم, مهریار ، تذکری, زهرا ، فرشاد, سیمین (1384) بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی در ارتقاء آگاهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل ــ 7 (1). ص.ص.14-19. شاپا 6799-2228

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/nursing

خلاصه فارسی

مقدمه: آموزش مهارت های زندگی در پیشگیری ار سوء مصرف دارو، بی بند و باری جنسی، ایدز، ارتقای اعتماد به نفس و عزت نفس و... مفید است و اموزش مهارت های نه گانه، توانایی فرد را در تصمیم گیری، حل مسئله، تفکر خلاق، تفکر نقاد، مقابله با هیجان، همدلی و خودآگاهی، مقابله با استرس، برقراری ارتباط موثر و روابط بین فردی بالا می برد و در تبدیل توانایی های بالقوه به بالفعل موثر است تا فرد بهتر بتواند سلامت روانی خود و خانواده اش را تامین نماید. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش بر ارتقای آگاهی کارکنان در مورد مهارت های زندگی د ردانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شده است. روش کار: مطالعه حاضر داخله ای بوده و جامعه مورد مطالعه کارمندان شاغل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می باشند. نمونه مورد بررسی کلیه شرکت کنندگان در کارگاه آموزش مهارت های زندگی بوده و از کلیه شهرستان های استان 449 نفر تحت آموزش قرار گرفته اند ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که قبل از آموزش پرسشنامه پیش آزمون تکمیل شده و مجددا پس از آموزش توسط شرکت کنندگان تکمیل گردیده است. آنالیز اطلاعات با نرم افزار آماری SPSS و با آزمون تی زوج انجام شده است. نتایج: میانگین میزان آگاهی شرکت کنندگان قبل از آموزش 53/9 با انحراف معیار 74/3 بوده و پس از آموزش میانگین آگاهی شرکت کنندگان 37/14 با انحراف معیار 06/5 بوده است. آزمون تی زوج تفاوت معنی دار آماری را قبل و بعد از آموزش نشان داده است (P=0/0000) بحث و نتیجه گیری: آموزش مهرات های زندگی در ارتقای آگاهی شرکت کنندگان موثر می باشد و با برگزاری چنین آموزش هایی می توان مهارت بهتر زندگی کردن را به تک تک افراد جامعه آموخت و در ارتقای بهداشت روان جامعه موثر بود.

عنوان انگليسی

Effect of life skill education on improving knowledge of medical science university personals.

خلاصه انگلیسی

Life skill education and training is useful for prevention drug abuse, rap, sexual behavior, AIDS, and can improve self confidence and self esteem. Education can improve nine skills, ability to make decisions, problem solving, creative thinking, critical thinking, coping with emotions, empathy and self-awareness, stress management effective communication and interpersonal relation. It can change potential ability to actual ability and help person to provide better mental health for himself and his family. Main aim of this study was determining effect of life skill education on medical science university personals. Methods: This was a semi experimental study. Participants were employees of medical sciences university, and all of them took part in the Life Skills Workshop. All 449 participants were from the city and Ardabil province and have been trained for life skills. Data were analyzed with SPSS software and paired t-test . Results: Average knowledge of participants before training was 9.53 SD 3.74 and after education was 14. 37 SD 5.06. T-tests showed that there were statistically significant differences between before and after training Knowledge of participants (P = 0/0000) Conclusion: Educating of life skills can improve mental health of the community.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :معصومه خیرخواه
نویسنده :مهریار ندرمحمدی مقدم
نویسنده :زهرا تذکری
نویسنده :سیمین فرشاد
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش - مهارت های زندگی - آگاهی - کارکنان.
کلیدواژه ها (انگلیسی): life skill , education , personals.
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
W حرفه پزشکی > W.20.55 H9 عناوین ویژه
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :3971
ارائه شده توسط : دکتر زهرا تذکری
ارائه شده در تاریخ :22 خرداد 1392 09:08
آخرین تغییر :29 مهر 1400 12:35

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...