title

مقایسه وضعیت تفکر انتقادی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان رشته های بهداشتی

درگاهی, عبداله ، وثوقی, مهدی ، حمیدزاده اربابی, یوسف ، صادقی, هادی ، حسین پور, رباب (1400) مقایسه وضعیت تفکر انتقادی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان رشته های بهداشتی. Archives of Hygiene Sciences ــ 10 (4). ص.ص.263-270. شاپا 2251-9203

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
839kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://jhygiene.muq.ac.ir/article-1-530-en.html


عنوان انگليسی

Comparing the Status of Critical Thinking and Its Associated Factors in Students

خلاصه انگلیسی

ackground & Aims of the Study: By being aware of the state of critical thinking and the factors affecting it in students, it is possible to help improve the planning and quality of education. This study aimed to comparatively determine the status of critical thinking and the factors affecting it in students. Materials and Methods: The present cross-sectional study’s population and the sample consisted of health disciplines students of Ardabil University of Medical Sciences in Ardabil City, Iran. All students of the two entrances of 2017 and 2020 were enrolled in the study by completing a virtual questionnaire. According to the relevant results, 155 individuals completed the questionnaire. Descriptive and analytical tests in SPSS v. 20 analyzed the collected data. Results: The minimum score of critical thinking was 4, the maximum was 16, and the Mean±SD essential score of thinking was 10.17±2.56 in all students. Among the studied variables, only the relationship between the subscales of inference and inductive reasoning with the year of entry of the studied students was significant (P=0.02) and (P=0.026). In other cases, there was no significant correlation between demographic variables, such as age, gender, the year of entry, native or non-native, the field of study, and grade point average with the overall scores of critical thinking and its subscales (P>0.05). Conclusion: The current study results indicated that the critical thinking skills of health students of Ardabil University of Medical Sciences are poor in all dimensions and subscales. Considering the importance of critical thinking in the development, progress, and well-being of individuals and societies, reviewing and correcting the curriculum, training and empowering teachers concerning critical thinking skills, and teaching it in higher education and academic centers.

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده اول :عبداله درگاهی
نویسنده :مهدی وثوقی
نویسنده مسئول :یوسف حمیدزاده اربابی
نویسنده :هادی صادقی
نویسنده :رباب حسین پور
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):تفکر انتقادی، دانشجویان رشته های بهداشتی، عوامل مرتبط
کلیدواژه ها (انگلیسی):critical thinking, Health students disciplines, Related factors
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي

WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت محیط
معاونت تحقیقات و فناوری > مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
کد شناسایی :4038
ارائه شده توسط : آقای دکتر یوسف حمیدزاده اربابی
ارائه شده در تاریخ :12 بهمن 1400 11:21
آخرین تغییر :22 مهر 1402 12:44

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...