title

بررسي ميزان رضايتمندي مراجعه كنندگان به بخش فوريتهاي پزشكي بيمارستانهاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي اردبيل در پاييز و زمستان 1379

معتمدی, فریبا ، انتظاری, مسعود ، هاشمی قربانلو, مهناز ، امانی, فاطمه ، عیسی زاده فر, خاطره ، تبریزیان نمین, شروین ، اوستا, لیلی ، نصرتی ارشاد, محمدرضا ، دهقانی, علی (1379) بررسي ميزان رضايتمندي مراجعه كنندگان به بخش فوريتهاي پزشكي بيمارستانهاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي اردبيل در پاييز و زمستان 1379. [ طرح تحقیقاتی]

متن کامل

[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

481kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه : چگونگي ارائه خدمات در بخش فوريتهاي پزشكي يك بيمارستان نمادي از وضعيت كلي ارائه خدمات در آن بيمارستان است و يكي از مهمترين شاخصه هاي كيفيت ارائه خدمات در بخش هاي مختلف و از جمله در بخش فوريتها، ميزان رضايتمندي مراجعه كنندگان از خدمات ارائه شده در آن بخش است . اهداف: پژوهش حاضر با هدف ارزيابي ميزان رضايتمندي مراجعه كنندگان به بخشهاي مختلف فوريتهاي پزشكي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي ، درماني اردبيل در طي پاييز و زمستان سال 79 و مقايسه بخشهاي مختلف با هم و تعيين نقاط ضعف و قوت آنها انجام شده است. روش تحقيق : اين پژوهش يك مطالعه مقطعي (Cross Sectional) توصيفي است كه طي آن 600 نفر از افرادي كه بعلل مختلف نياز به خدمات درماني فوري داشته و به بخش فوريتهاي پزشكي بيمارستانهاي علوي، فاطمي ، بوعلي و علي اصغر مراجعه كرده بودند در مورد رضايت از نحوه ارايه خدمات مورد پرسش قرار گرفتند اطلاعات پرسشنامه هاي بيماران پس از تكميل وارد پرونده رايانه اي شده و داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج : نتيحه مطالعه نشان داد كه 1/78% ازمراجعه كنندگان در مجموع از نحوه ارايه خدمات در اين مراكز راضي بوده و بيشترين ميزان رضايت از نحوه ارائه خدمات پزشكي و تخصصي (2/96%) و طرز برخورد پزشك (3/92%) و پرستار (8/91%) و بيشترين ميزان نارضايتي از گران بودن هزينه دريافت شده (8/59%) و عدم دسترسي به داروهاي غير اورژانسي در داروخانه بيمارستان (1/57%) بوده است. لازم به توجه بيشتر به پوشش صحيح (فراگير بيمه هاي درماني و تجهيز مراكز به دارو خانه هاي شبانه روزي را مورد تاكيد قرار مي دهد.

عنوان انگليسی

Degree of Satisfaction among Patients referring to the Emergency Rooms of Hospital of Ardabil University of Medical Sciences, 2000

خلاصه انگلیسی

Background & Objective: The quality of services given to emergency patients at a hospital as well as these patients' satisfaction of the services is an index of overall services in that hospital. This study is an attempt to evaluate the degree of satisfaction among the patients referring to the emergency rooms of the hospital of Ardabil University of Medical Sciences during fall and winter 2000. Methods: In this cross-sectional prospective study, 600 emergency patients referring to emergency rooms of Alavi, Fatemi, Buali and Aliasghar hospitals were selected. They filled a questionnaire. The data were analyzed by SPSS software. Results: The findings indicated that 78.1% of the whole subjects were generally satisfied with the services. The greatest degree of satisfaction belonged to specialty services (93.8%) and the physicians' and nurses' contact (92.3% and 91.8% respectively). The least degree of satisfaction belonged to hospital charges (40.2%), and unavailability of non-emergency drugs in hospital pharmacy (42.9%). Conclusions: According to the results of this study the medical centers need to offer more coverage of national health insurance services. Furthermore it seems necessary to equip these emergency rooms with round the clock pharmacies and provide the required drugs.

نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :فریبا معتمدی
همکار طرح :مسعود انتظاری
تاریخ اتمام :19 شهریور 1379
کلیدواژه ها (فارسی):بيمارستان – فوريت پزشكي – رضايتمندي
کلیدواژه ها (انگلیسی):Medical Emergency, Hospital, Satisfaction, Medical Services
موضوعات :WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه بیهوشی، زنان و زایمان
معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > طرح هاي تحقيقاتي اتمام يافته
کد شناسایی :410
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :31 مهر 1388 06:31
آخرین تغییر :10 آبان 1391 11:29

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...