title

ارتباط عزت نفس با متغیرهای دموگرافیک در دانشجویان پرستاری

پیروی, حمید ، قزلباش, سيما ، قربانی, اعظم ، اینانلو, مهرنوش ، علیزاده, هما ، حقانی, حمید ، عالی, عدیله ، حاجی آقامحمدی, پریسا (1391) ارتباط عزت نفس با متغیرهای دموگرافیک در دانشجویان پرستاری. مجله سلامت و مراقبت ــ 14 (4). ص.ص.52-61. شاپا 2228-6799

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
552kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/nursing/arti...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: عزت نفس نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت روانی افراد ایفا می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند كه عزت نفس بر عملکرد، الگوهای پیشرفت، تعامل با دیگران و سلامت روانی تأثیر می گذارد و بر همین اساس، تقویت عزت نفس دانشجویان به عنوان سازندگان آینده جامعه از اهميت بسزائي برخوردار می باشد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط عزت نفس با برخي متغیرهای دموگرافیک در دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 1389 بود. روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 دانشجو از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب انتخاب شده بودند، پرسشنامه دو قسمتی عزت نفس کوپر اسمیت و فرم اطلاعات دموگرافیک را تکمیل کردند. داده ها طی یک نيمسال تحصیلی در سال 1389 جمع آوری و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد متغیرهای معدل کل، محل سکونت، وضعیت اقتصادی و وضعیت تأهل دانشجویان با عزت نفس ارتباط معنادار آماري داشتند (p<0.05). در این مطالعه متغیرهای جنس، ترم تحصیلی، دانشکده محل تحصیل و سابقه کار دانشجویی با عزت نفس رابطه معنی داری نشان ندادند. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط انکارناپذیر عزت نفس با توانایی برقراری تعاملات بین فردی بعنوان جزء تفکیک ناپذیر فرآیند مراقبتی مؤثر، شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری می تواند گام مؤثری در بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری ارائه شده در آینده حرفه ای این قشر مهم از جامعه باشد

عنوان انگليسی

Relationship between Self Esteem and Demographic Variables among Undergraduate Student Nurses

خلاصه انگلیسی

ABSTRACTBackground &amp; Objective: Self-esteem plays an important role in promoting mental health. Several studies have shown that self-esteem affects performance, promotion patterns, interaction with others and mental health. Thus, reinforcement of positive self-assessment is very important. The aim of this study was to determine relationship between self-esteem and some demographic variables in undergraduate nursing students of Tehran University of Medical Sciences.Methods: In this descriptive analytic study, 400 students from Tehran University of Medical Sciences were recruited by stratified sampling with proportional allocation. Data were collected during the first semester in 2010. Students completed two-part questionnaire include of Coopersmith's self-esteem and demographic information. Data were collected during a semester in 2010 and were analyzed using SPSS software v.16 and descriptive and analytical statistics.Results: Results showed that self-esteem was statistically related to total mean grade, residence place, economic status, and marital status (p&lt;0.05). There was not a statistically significant relationship between self-esteem and gender, the semester of study, school, and students work experience.Conclusion: There is undeniable relationship between self-esteem and ability of inter communication as an indivisible part of the effective care process. So, enhancing self-esteem, and identifying related factors in nursing students could be a valuable step in improving quality of nursing care in future, by this important segment of society.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :حمید پیروی
نویسنده مسئول :سيما قزلباش
نویسنده :اعظم قربانی
نویسنده :مهرنوش اینانلو
نویسنده :هما علیزاده
نویسنده :حمید حقانی
نویسنده :عدیله عالی
نویسنده :پریسا حاجی آقامحمدی
کلیدواژه ها (فارسی):مفهوم خود ، عزت نفس ، دانشجوی پرستاري
کلیدواژه ها (انگلیسی): Self Concept , Self-esteem , Nursing Student
موضوعات :WM روانپزشکی
WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :4970
ارائه شده توسط : خانم اعظم قربانی
ارائه شده در تاریخ :13 آذر 1392 19:32
آخرین تغییر :10 فروردین 1393 10:26

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...