title

بررسی پراکندگی جغرافیایی و علل فوت و عوامل موثر در آن در حوادث جاده ای منجر به فوت در استان اردبیل از تیرماه 1391 الی 1392 (یک تحلیل GIS)

فرزانه, اسماعیل ، صادقیه اهری, سعید ، ولی زاده, بهزاد ، نظم فر, حسین ، نورزاد, سعید (1392) بررسی پراکندگی جغرافیایی و علل فوت و عوامل موثر در آن در حوادث جاده ای منجر به فوت در استان اردبیل از تیرماه 1391 الی 1392 (یک تحلیل GIS). دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
339kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
73kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

5MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

10kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف: در ایران تصادفات رانندگی پس از بیمار های قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر، و در گروه سنی زیر 40 سال اولین علت محسوب می شود. هدف این مطالعه بررسی پراکندگی جغرافیایی حوادث جاده ای منجر به فوت در استان اردبیل و تعیین عوامل تاثیرگذار در این گونه حوادث می باشد. مواد و روش¬ها: این مطالعه مقطعی و جامعه مورد مطالعه، کشته شدگان حوادث جاده ای در استان اردبیل از تیر ماه 1391 الی تیرماه 1392 ثبت شده در سازمان پزشکی قانونی استان بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که شامل متغیرهای دموگرافیک ، و متغیرهای مربوط به حادثه بود استخراج و وارد نرم¬افزار SPSS و GIS شده و نقشه¬¬های استان اردبیل که نشانگر پراکندگی جغرافیایی حوادث جاده ای منجر به فوت می باشند تهیه شدند. نتایج: از 234 مورد فوت، اغلب فوت شدگان مذکر (5/73%) و بیشتر در رده سنی 30-21 سال (1/23%) قرار دارند و میانگین سنی متوفیان61/10± 86/36 می باشد. رابطه معكوس بین سطح تحصيلات وفراواني مشاهده شد . اغلب وسائل نقليه منجر به فوت از نوع سواری (53%) بوده اند، بیشتر حادثه دیدگان در محل حادثه فوت نموده اند (4/59%) و اکثر آن ها با آمبولانس (9/70%) منتقل شده اند. اغلب تصادفات در فصول گرم سال و بیشتر در شهریورماه (8/12%) بوده است. شایعترین علت فوت در هر دو جنس و در تمامی سنین و در تمامی شهرها ضربه به سر می باشد. بیشترین تصادفات منجر به مرگ به ترتیب در شهرستان های اردبیل و در معابر برون شهری به خصوص راه های اصلی (7/57%) رخ داده است. در معبر درون شهری بیشترین تصادفات در خیابان های اصلی (1/37%) اتفاق افتاده است. در مناطق با رطوبت هوای بالا میزان تصادفات منجر به مرگ زیاد و در مناطق با رطوبت هوای پایین این میزان کمتر است. نتیجه¬گیری: جنس مذکر، سن 30-21 سال، ، تحصيلات پايين، فصل تابستان و وسيله نقليه سبك، زمان و مکان حادثه، فاكتورهاي موثر در بروز تصادفات می باشند. همچنین رطوبت به عنوان یکی از شرایط اقلیمی تاثیرگذار در بروز تصادفات در برنامه ریزی جهت پیشگیری از حوادث جاده ای باید مدنظر باشد.

عنوان انگليسی

Geographical dispersion of causes of death and risk factors in fatal road accident in Ardebil province( a GIS analysis)

خلاصه انگلیسی

Introduction and aims: driving accidents are the second most common cause of mortality after cardiovascular events in Iran, while in the below 40 years of age group-the first. The aim of this study was to investigate the geographic distribution of the road accidents resulting in death in the province of Ardebil and determine factors influential in such events. Materials and methods: this was a cross-sectional study, and the study population was people killed in a road accident in Ardabil province from recorded in legal medicine organization in the province. Demographic variables, and variables related to the incident was recorded and analyzed with SPSS software and GIS and maps of the geographic dispersion of Ardabil province road accidents leaded in mortalities were produced. Results: of the 234 mortalities, most of those died were male (73.5%), more in the age bracket of 40-60 years (26.1%) with the average age of 36.86 ± 15.61. Reverse relationships were observed between the level of education and frequencies. Most of the means of transport lead to death was the kind of riding (53%).most of mortalities happened at the site of the accident (59.4%), and most of mortalities carried in the ambulance (70.9%). Most accidents took place in hot seasons of the year and especially in the Shahrivar season (12.8%). The most common cause of death in both sexes and at all ages and in all the cities estimated as head trauma. Most fatal accidents happened respectively in Ardabil city and suburban streets, especially main ways (57.7%). on the streets of inner-city home most of the accidents happened in main streets (37.1%). In areas with higher air humidity the amount of accidents leading to death was higher and in areas with low air humidity is less than this amount. conclusion: male sex, age between 40-60 years, lower education, summer season , light vehicles, the time and place of the accident and humidity are effective factors in the occurrence of accidents that should be considered in road accidents prevention programs.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :اسماعیل فرزانه
استاد راهنما :سعید صادقیه اهری
استاد مشاور :بهزاد ولی زاده
استاد مشاور :حسین نظم فر
نگارنده:سعید نورزاد
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه: 0473
کلیدواژه ها (فارسی):تروما، سیستم اطلاعات جغرافیایی، تصادفات جاده ای، پراکندگی جغرافیایی
کلیدواژه ها (انگلیسی):trauma , GIS , geographic dispersion , road accidents
موضوعات :W حرفه پزشکی
WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
کد شناسایی :5646
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :04 اردبهشت 1393 11:53
آخرین تغییر :18 اردبهشت 1399 08:04

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...