title

مقایسه انعطاف پذیری شناختی و حافظه کوتاه مدت دیداری در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه با کودکان عادی

مولوی, پرویز ، فرشباف مانی صفت, فرناز ، انصارحسین, سروین ، طاهر, محبوبه (1392) مقایسه انعطاف پذیری شناختی و حافظه کوتاه مدت دیداری در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه با کودکان عادی. در: 6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatr, 17-19 September 2013, Tabriz University of Medical Sciences Faculty of Medicine.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
216kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://congress.tbzmed.ac.ir/6child

خلاصه فارسی

مقدمه: اختلال بیش فعالی- کمبود توجه یک اختلال عصب روان شناختی و مربوط به بدکارکردی اجرایی در کرتکس پیش پیشانی است. انعطاف پذیری شناختی و حافظه کوتاه مدت جزء مولفه های کارکرد اجرایی هستند. اهداف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف مقایسه انعطاف پذیری شناختی و حافظه کوتاه مدت دیداری در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه با کودکان عادی انجام شد. روش اجرا: این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر با 1390 است که از بین آنها نمونهای - اختلال بیش فعالی- کمبود توجه و عادی شهر تبریز در سال تحصیلی 91 به حجم 75 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و در نظر گرفتن متغیرهای سن و ضریب هوشی در سه گروه (اختلال بیش فعالی- کمبود توجه نوع غالب ترکیبی، اختلال بیش فعالی- کمبود توجه نوع غالب کمبود توجه و عادی) انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از آزمون ریون، پرسشنامه علایم مصاحبه بالینی، آزمون آندره ری وآزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین ، (CSI- مرضی کودکان ( 4 و مقایسه های (MANOVA) استفاده شد. به منظور تحلیل داده های پژوهش تحلیل واریانس چند متغیری زوجی استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین کودکان با اختلال بیش فعالی- کمبود توجه و کودکان عادی و نیز بین کودکان اختلال بیش فعالی- کمبود توجه نوع غالب ترکیبی و کودکان اختلال بیش فعالی- کمبود توجه نوع غالب بی 0 تفاوت معنادار / توجه در متغیرهای انعطاف پذیری شناختی و حافظه مدت کوتاه مدت دیداری در سطح 01 وجود دارد. نتیجه گیری: بین انواع کودکان با اختلال بیش فعالی- کمبود توجه و نیز بین کودکان عادی و کودکان با اختلال بیش فعالی- کمبود توجه در کارکردهای اجرایی تفاوت وجود دارد .



نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :پرویز مولوی
نویسنده :فرناز فرشباف مانی صفت
نویسنده :سروین انصارحسین
نویسنده :محبوبه طاهر
کلیدواژه ها (فارسی):اختلال بیش فعالی ، کمبود توجه ، انعطاف پذیری شناختی ، حافظه کوتاه مدت دیداری
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :5865
ارائه شده توسط : دکتر پرویز مولوی
ارائه شده در تاریخ :30 مرداد 1393 06:42
آخرین تغییر :30 مرداد 1393 06:42

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...