title

بررسي انتظارات و ميزان رعايت حقوق بيماران در بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل درسال1391

صادقیه اهری, سعید ، تذکری, زهرا ، حبیب زاده, شهرام ، یحیوی, اکتای ، نوروزی, ودود ، نمادی وثوقی, مریم (1394) بررسي انتظارات و ميزان رعايت حقوق بيماران در بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل درسال1391. دو ماهنامه علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ــ 22 (3). ص.ص.472-480. شاپا 7487-1606

متن کامل

[img] متنی - نسخه چاپ شده
محدود به فقط پرسنل سامانه

918kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://medsab.ac.ir/QJS/browse.php

خلاصه فارسی

زمينه و هدف: نيازهای بيماران و آسيب پذیری شان توجّه به آنها را دو چندان می کند. از مصداق های خدمات مشاغل بهداشتی سهيم کردن بيماران در تصميم گيری و محترم شمردن حقوقشان می باشد. این مطالعه جهت بررسی انتظارات و ميزان رعایت حقوق بيماران در بيمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبيل انجام گردید . مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه مقطعی است که بر روی 200بيمار بستری در بيمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبيل در سال 1391انجام شد. جمع آوری داده ها در زمان ترخيص بيماران انجام شد. پرسشنامه حقوق بيماران و روش مصاحبه برای جمع آوری داده هااستفاده شد.داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و روش های آمار توصيفی تحليلی مورد آناليز قرارگرفت. یافته ها: ميانگين سني بيماران 24/ 20 ± 65/ 37 بود. ميزان رعايت كلي منشور حقوق بيمار در جامعه پژوهش 69/ 50% و انتظارات كلي بيماران از خدمات بهداشتي ودرماني حدود 85/ 5% بود و هچنين ميزان رعايت و انتظارات از محور «برقراري ارتباط با بيمار » به ترتيب 5/ 68% و 90% ، محور «ارايه اطلاعات به بيمار» 5/ 24% و 46/ 74% ، محور «رعايت خلوت و حريم شخصي» 37 /56% و 83%، محور «ارايه مراقبت باكيفيت» 54% و 5/ 88% محور «اختيار و استقلال راي» 125/ 19% و 9/ 81%، محور «برخورداري از رضايت آگاهانه»16/ 61% و 6/ 87%، «برخورداري از آموزش سلامت»64% و 88%، «محرمانه ماندن اطلاعات و رازداري»16/ 46% و 6/ 82% و «رسيدگي به شكايات»5/ 42% و 2/ 93% بود. بين ميزان رعايت منشور و جنسيت و سن و همچنين بين ميزان انتظارات، سن و محل سكونت (شهري و روستايي) و سطح تحصيلات از آماري تفاوت معني دار يافت شد نتيجه گيري: ميزان رعايت منشور حقوق بيماران در بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل مشابه ساير شهرهاي ايران در سطح متوسط و متوسط به پايين و ميزان انتظارات بيماران در سطح بالا مي باشد؛ لذا، جهت رضايمتندي هر چه بيشتر بيماران از خدمات بهداشتي و درماني ارتقاي ميزان آگاهي پرسنل و دانشجويان ضروري به نظر مي رسد. واژه هاي کليدي : حقوق بيمار، رضایت بيمار ، انتظارات بيمار

عنوان انگليسی

Respecting patients’ rights and expectations’ of patients in hospitals of medical sciences university of Ardabil in 2012

خلاصه انگلیسی

Background: The issue of patients’ rights has become the spotlight of attention over the two past decades. Expectations’ of patients from health centers and respecting their rights are of importance. This study was performed to evaluate respecting patients’ rights and expectations’ of patients in hospitals of medical science university of Ardabil. This study performed to determine the extent to which patients' rights and expectations’ are respected in hospitals of Ardabil when judged against national patients’ rights charter. Methods and Materials: A descriptive-analytical cross-sectional study was conducted on 200 hospitalized patients in three major hospitals of Ardabil University of Medical Sciences in 2012 (hospitals of Ardebil University of Medical Sciences; Imam Khomeini, Fatemi, and Bu-Ali hospitals). The sample of patients was distributed based on the ratio of the number of beds in each ward to the total number of beds in each hospital. Data were collected using questionnaire and interview at discharge time and analyzed through descriptive and analytical statistics methods, utilizing IBM SPSS Statistics 21 software. Results: The results of this study have shown that; the overall adherence level to the patients’ rights charter was 50.69% and overall patients’ expectations was 85/5%. Levels of respecting and patients expectations to the factors “Communication with patients”, “Providing information for patients”, “Privacy”, “Access to good healthcare services”, “Free choice of services and the right of refusal”, “Right to have informed consent”, “Access to health education”, “Confidentiality of patients’ information” and “Handling of complaints” were (68.5%, 90%) , (4.5%,74.46%), (56.37%,83%), (54%,88.5%), (19.12%,81.9%), (61.16%,87.6%), (64%,88%), (46.16%,82.6%) and (42.5%,93.2%) respectively. Respecting to the charter have significant differences according to sex and age, also there were significant differences between expectations, education, age and residency of patients (p<0.05). Conclusion: Our results show that adherence levels to the national patients’ rights charter in hospitals of Ardabil, were intermediate and low شnd patients expectations’ were high similar to other cities of Iran. Therefore for more satisfaction of patients, it seems necessary to increase personals and medical students’ knowledge about patients’ rights Keywords: patients’ rights, Confidentiality, Informed Consent, Patient Access to Records.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :سعید صادقیه اهری
نویسنده مسئول :زهرا تذکری
نویسنده :شهرام حبیب زاده
نویسنده :اکتای یحیوی
نویسنده :ودود نوروزی
نویسنده :مریم نمادی وثوقی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: ISI, SID، Magiran، Iranmedex
کلیدواژه ها (فارسی):حقوق بیمار، رضایت بیمار، انتظارات بیمار،
کلیدواژه ها (انگلیسی):patients’ rights, Confidentiality, Informed Consent, Patient Access to Records
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه عمومی
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه بیهوشی، زنان و زایمان
دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :6822
ارائه شده توسط : دکتر سعید صادقیه اهری
ارائه شده در تاریخ :01 مرداد 1394 07:21
آخرین تغییر :22 اردبهشت 1399 14:25

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...