title

کاربرد الگوی فرانظری در شناخت تعیین کننده‌های رفتار فعالیت جسمانی در دانشجویان

پرهوده, یوسف ، خزلی, مهدی ، عباسقلی زاده, ناطق (1394) کاربرد الگوی فرانظری در شناخت تعیین کننده‌های رفتار فعالیت جسمانی در دانشجویان. سلامت و بهداشت ــ 6 (3). ص.ص.281-290. شاپا 2382-9710

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
231kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://healthjournal.arums.ac.ir/page.php?slct_pg_...

خلاصه فارسی

چکیده زمینه و هدف: الگوی فرانظری یکی از رویکردهای تئوریکی برای ارتقاء فعالیت جسمانی در افراد است که بیانگر تغییر رفتار به عنوان فرایندی است که از مراحل معینی می‌گذرد. این پژوهش با هدف شناخت تعیین‏کننده‌های رفتار فعالیت جسمانی در دانشجویان با الگوی فرانظری انجام شد. روش کار: این مطالعه مقطعی با مشارکت 200 نفر دانشجوکه با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای با سوالات: مراحل تغییر فعالیت جسمانی، خودکارآمدی، و موازنه‌ تصمیم‏گیری بود. پایایی سوالات مراحل تغییر با روش آزمون- بازآزمون دوهفته‌ای و سوالات خودکارآمدی و موازنه تصمیم‏گیری با ضریب آلفای کرونباخ تایید شدند (به ترتیب 82/0، 72/0 و 77/0). آنالیز داده‌ها با نرم افزار SPSS-19، و با استفاده از شاخص‌هاي مركزي و آزمون‌هاي مربع کای، ANOVA، ضريب همبستگي پيرسون و رگرسیون انجام شد. یافته ها: بطور کلی توزیع افراد بر اساس مراحل فعالیت جسمانی بدین ترتیب بود: مرحله پیش تفکر 42%، مرحله تفکر 13%، مرحله آمادگی 15%، مرحله عمل 5/11% و مرحله نگهداشت 5/18%. میانگین فعالیت جسمانی افراد در هفته 2/161±6/150 دقیقه بود. میزان فعالیت جسمانی طی مراحل تغییر (از پیش تفکر تا نگهداشت) روندی افزایشی را نشان داد (001/0>p). مراحل تغییر، خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری، بطور معناداری پیش بینی کننده فعالیت جسمانی بودند (001/0>p). نتيجه‏گيري: با توجه به اهمیت سازه‌های الگوی فرانظری در پیش بینی رفتار فعالیت جسمانی، پیشنهاد می‌شود مداخلات آموزشی بر اساس این سازه‌ها بویژه برای دانشجویان مراحل غیر فعال (پیش تفکر، تفکر و آمادگی) جهت ارتقاء فعالیت جسمانی اجرا گردد.

عنوان انگليسی

Application of Trans-theoretical Model to identify determinants of physical activity behavior in college students

خلاصه انگلیسی

Background: Trans-theoretical Model is one of theoretical approaches for promotion and maintenance of physical activity behaviors and assumes behavior change as a process which progress through the definite stages. This study was conducted to examine the "Application of Trans-theoretical Model to identify determinant of physical activity behavior in college students" in 2012. Methods: This is a cross-sectional study that was performed with participation of 200 college students of Gilan-e Gharb colleges. Simple random sampling method was used for selection of participants. Data gathering instrument was a Questionnaire that includes: Exercise Change Questionnaire (SECQ), as well as self-efficacy for physical activity and decisional balance questions. Test-retest method was used for reliability of SECQ and internal consistency method for self-efficacy and decisional balance questions (.82, .72, and .77, respectively). Data was analyzed using SPSS19 by use of central indexes, one way ANOVA, chi-square, Pearson correlation coefficient and regression. Results: Generally, the distribution of individuals according to the physical activity stages was as follow: pre-contemplation 42%, contemplation 13%, preparation 15%, action 11.5%, and maintenance 18.5%. Average physical activity in week was 150.6 minutes. The amount of physical activity through the stages of physical activity (from pre-contemplation to maintenance) showed an increasing trend. Stages of change, Self-efficacy and Decisional balance were significant predictors for physical activity. Conclusion: Regarding to importance of Trans-theoretical Model in determine stages of behavior change and identifying determinants of physical activity behavior, we propose applying educational intervention based on Trans-theoretical model for promoting physical activity of college students. Keywords: Physical activity, Self-efficacy, Trans-theoretical Model

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :یوسف پرهوده
نویسنده مسئول :مهدی خزلی
نویسنده :ناطق عباسقلی زاده
کلیدواژه ها (فارسی):فعالیت جسمانی، خودکارآمدی، الگوی فرانظري
کلیدواژه ها (انگلیسی):Physical activity, Self-efficacy, Trans-theoretical Model
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي

WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :6922
ارائه شده توسط : آقای دکتر ناطق عباسقلی زاده
ارائه شده در تاریخ :04 مهر 1394 11:15
آخرین تغییر :04 مهر 1394 11:15

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...