title

پدیدارشناسی تجارب زیسته دختران فراری ساکن کانون اصلاح و تربیت در مورد تجربیات ذهنی

فلاحت پیشه, مریم ، حبیبی, مجتبی ، صادقی, منصوره سادات ، شمشیری, محمود (1394) پدیدارشناسی تجارب زیسته دختران فراری ساکن کانون اصلاح و تربیت در مورد تجربیات ذهنی. سلامت اجتماعی ــ 2 (3). ص.ص.182-192. شاپا 2383-3033

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
585kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://journals.sbmu.ac.ir/ch/index.php/ch/articl...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: با توجه به رشد روزافزون فرار از خانه در دختران و پیامدهای منفی این پدیده، بررسی عمیق‌تر این مسأله در ایران، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین پدیدارشناختی تجارب زیسته دختران فراری ساکن اصلاح و تربیت در مورد تجارب ذهنی آنها انجام شد. روش و مواد: در این پژوهش، 12 دختر ساکن در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران، به عنوان مشارکت‌کننده، توسط مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بررسی شدند. پس از آن، داده‌های حاصل از مصاحبه، با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری و با روش Van Manen، تحلیل شدند. یافته ها: سه زیر مضمون اصلی تحت عنوان درهم‌تنیدگی احساسات منفی، غیرانسان‌انگاری، و هویت زنانگی بود. برای هر یک از این زیرمضمون‌ها نیز، واحدهای معنایی حمایت‌کننده از آن زیرمضمون، در نظر گرفته شد. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد، لازم است تا عواطف منفی تجربه شده توسط نوجوان، سردرگمی و بحران هویت وی، و حس تحقیری که ناشی از مورد ناانسان‌انگاری واقع شدن در زمان اعمال خشونت توسط خانواده است، توسط آزمون‌های مناسب در مدارس، به عنوان عوامل خطر برای فرار مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با مداخله به هنگام، از فرارهای انجام نشده، پیشگیری به عمل آورد.

عنوان انگليسی

A Phenomenological Research of the Lived Experiences of Runaway Girls Who Live in Correction and Rehabilitation Center in Tehran about Subjective Experiences

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: According to the high prevalence of running away from home by the teenager girls in Iran and the negative consequences of this issue in the society, this study aimed to investigate the phenomenon of running away from home by studying the lived experience about subjective experiences in girls who had been referred to correction and rehabilitation center in Tehran. Materials and Methods: 12 girls were chosen based on data saturation and they were interviewed by semi-structured interviews. The data were analyzed by interpretative phenomenology and Van Manen approach. Finally 5 main Themes were achieved. Results: The thematic analysis resulted in three sub-themes for subjective experiences including entanglement in negative emotions, being dehumanized, and feminine identity. Conclusion: The results emphasize the need for assessment of experiencing the negative emotions, being dehumanized, and identity crisis as the risk factors of running in teenagers to prevent the possibility of running away from home by teenagers.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :مریم فلاحت پیشه
نویسنده مسئول :مجتبی حبیبی
نویسنده :منصوره سادات صادقی
نویسنده :محمود شمشیری
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: IMEMR, Google scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):فرار از خانه، تجارب زیسته، کانون اصلاح و تربیت ، پدیدار شناسی ، تجربیات ذهنی
کلیدواژه ها (انگلیسی):running away, lived experience, correction and rehabilitation center, phenomenology, subjective experiences
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :7631
ارائه شده توسط : دکتر محمود شمشیری
ارائه شده در تاریخ :04 خرداد 1395 04:47
آخرین تغییر :30 بهمن 1401 10:06

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...