title

مستندسازی توسط پرستار بعنوان عاملی جهت ارتقاء آموزش بالینی

مشعوفی, مهرناز ، رفاهی, سهیلا ، مظاهری, عفت ، مصطفی زاده, فریده (1388) مستندسازی توسط پرستار بعنوان عاملی جهت ارتقاء آموزش بالینی. در: اولین همایش سراسری آموزش بالینی در پرستاری و مامائی, 15-14 آبانماه 1388, اردبیل.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
147kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://nursing.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمينه واهداف: مستندسازی در ثبت پزشکی نه تنها تشخیص ودرمان بیماران را تسهیل میکند بلکه یکی از ابزارهای ارتباطی دانشجویان در حال وآینده است ثبت يک جنبه حياتی از کار پرستار و يکی از مهمترين وظايف اوست. ثبت پرستاربايد کامل, دقيق ، به موقع وحقيقی باشد. چراکه هر گونه نقص و نارسائی در ثبت می تواند منجر به پيامدهای منفی وحتی عدم درمان گردد. براین اساس ا ين مطالعه ای با هدف بررسی نحوه ثبت اطلاعات توسط کادر پرستاری در پرونده های بيماران بستری انجام شده است. مواد و روش ها: اين مطالعه يک مطالعه توصيفی است که روی150 پرونده بيماران بستری در مراکز آموزشی درمانی علوی ،فاطمی وبوعلی اردبيل انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات چک ليستی بود که با توجه به اهداف پژوهش طراحی شد. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته درقالب جداول آمار توصيفی ارائه شدند. نتايج: درپرونده های مورد مطالعه ، برگ نمودار علائم حياتی 100% موارد وجود نداشت. از 8 برگ که می بايست توسط پرستار تکميل گردد، 7 برگ آن استاندارد بودوتنهادر3%پرونده ها برگ جذب ودفع مايعات استاندارد نبود. متوسط ثبت پرستار در برگ پذيرش و خلاصه ترخيص2/26% , در برگ مراقبتهای قبل از عمل به ترتيب برای پرستار بخش 47% و پرستار اتاق عمل 9% ، در برگ گزارش عمل جراحی70% ، در برگ مراقبت بعد از عمل به ترتيب آيتمهای ورود به اتاق ريکاوری16% و آيتمهای خروج از اتاق ريکاوری 62% ، در برگ گزارش پرستار3/96% و در برگ کنترل علائم حياتی4/83% بوده است. متوسط ثبت کلی پرستاری 2/51% بود. نتيجه گيری: براساس يافته های حاضر حدود نيمی از داده ها توسط پرستاران ثبت شده بود . به نظر می رسد عواملی نظیر، عدم آگاهی از آيتمهاييکه بايد توسط پرستار در پرونده ها ثبت گردد، بی توجهی نسبت به اهميت ثبت، ضعف مديريت پرستاری ومدارک پزشکی ، می تواندمنجر به تولید پرونده های ناقص گرددکه خود از عوامل تاثير گذار درآموزش بالینی است.

عنوان انگليسی

Documentation by nurses as factor for clinical education improvment


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :مهرناز مشعوفی
کلیدواژه ها (فارسی):ثبت - عناصر اطلاعاتی - پرستار - پرونده بيمار – آموزش بالینی
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش فیزیک پزشکی
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :787
ارائه شده توسط : دکتر سهیلا رفاهی
ارائه شده در تاریخ :30 دی 1388 07:05
آخرین تغییر :01 تیر 1393 09:14

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...