title

تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی و عملکرد کارکنان بخش اورژانس در زمینه‏ی تریاژ بیماران

قبادی, جعفر ، عیسی زاده فر, خاطره ، عرب زاده, امیر احمد ، امینی, کیوان ، صالحی, معصومه (1395) تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی و عملکرد کارکنان بخش اورژانس در زمینه‏ی تریاژ بیماران. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
113kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
23kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

579kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

239kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: با توجه به نوپا بودن سیستم تریاژ در ایران، آموزش تریاژ برای پرسنل مسئول تریاژ ضروری به نظر می‏رسد. لذا مطالعه‏ی حاضر به منظور ارزیابی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد پرسنل اورژانس بیمارستان فاطمی اردبیل انجام شد. مواد و روش‏ها: در این مطالعه‏ی توصیفی، میزان آگاهی و عملکرد کارکنان در زمینه‏ی تریاژ قبل و 6 هفته بعد از برگزاری گارگاه آموزشی پیرامون تریاژ ارزیابی شد. آموزش در طی دو جلسه کارگاه 3 ساعته انجام شد. جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان از طریق پرسشنامه بود. خصوصیات دموگرافیک شامل سن، جنس، وضعیت تاهل، سابقه‏ی کار، مدرک تحصیلی، نوع استخدام، شیفت کاری و متوسط تعداد شیفت در هفته بود. یافته‏ها: سطح آگاهی، نگرش، و عملکرد کارکنان 6 هفته بعد از کارگاه به ترتیب از 2/62±10/3 به 2/61±30/25، از 14/97±95/6 به 14/58±104/3، و از 3/7±4/4 به 4/08±12/95 افزایش قابل توجهی یافتند (0001/0P<). ارتباط معنی‏داری بین میزان افزایش آگاهی، نگرش، و عملکرد کارکنان اورژانس در 6 هفته بعد از برگزاری گارگاه با هیچ یک از عوامل شامل جنس، سن، وضعیت تاهل، آخرین مدرک تحصیلی، مدت زمان سپری شده از دریافت آخرین مدرک تحصیلی، وضعیت استخدامی، وضعیت شیفت کاری، سابقه‏ی کاری افراد، و شرکت در پژوهش مشابه قبلی مشاهده نشد (05/0P>). نتیجه‏گیری: آموزش، تاثیر قابل توجهی بر ارتقاء سطح آگاهی، نگرش، و عملکرد کارکنان اورژانس در زمینه‏ی تریاژ دارد. بنابراین در نظر گرفتن کلاس‏های بازآموزی برای کارکنان این بخش به منظور دستیابی به مهارت صحیح، بالا، و پایدار، ضروری به نظر می‏رسد.

عنوان انگليسی

The effect of triage education on knowledge and performance of the emergency medical service staffs

خلاصه انگلیسی

Introduction: Triage is essential for the first clinical evaluation and classifying all patients referring to the emergency department to achieve the most suitable treatment. So, it is necessary that nurses be aware of triage procedure. This study aimed to determine the effect of triage education on knowledge and performance of the emergency medical service staffs. Methods and materials: In this descriptive study, awareness, attitude and performance of the triage personal was measured before instruction and six weeks after last instructional session respectively. Instructions were provided in 2 3-hour-long sessions. Data collection included demographic information, informed assessment, attitude and performance of emergency personnel via questionnaire. Demographic information, including age, gender, marital status, work experience, educational degree, type of employment, working shift and mean number of shifts per week. Results: awareness level, attitude, and performance of personnel 6 weeks after the workshop increased from 10.3±2.62 to30.25±2.61, from 95.6±14.97 to104.3±14.58, and from 51.7±4.9 to59.8±5.0, respectively (p<0.0001). No significant relation was observed between improvement of awareness, attitude, and performance of emergency personnel 6 weeks after workshop with gender, age, marital status, educational degree, time form last educational degree, employment status, working shifts, and participation in previous studies (p>0.05). Conclusion: it appears that instruction plays a significant role in improvement of awareness, attitude, and performance of triage personnel. Thus, holding retraining classes will be helpful for emergency personnel to achieve correct and stable skills.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :جعفر قبادی
استاد راهنما :خاطره عیسی زاده فر
استاد مشاور :امیر احمد عرب زاده
استاد مشاور :کیوان امینی
دانشجو :معصومه صالحی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه : 0586 ، پایان نامه دکتری حرفه ای پزشکی
کلیدواژه ها (فارسی):تریاژ، اورژانس، پرستار، آگاهی، نگرش، عملکرد
کلیدواژه ها (انگلیسی):triage, emergency, nurse, awareness, attitude, performance.
موضوعات :WB پزشکی عملی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
کد شناسایی :7916
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :06 آبان 1395 08:12
آخرین تغییر :13 اردبهشت 1399 13:11

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...