title

ارزیابی فرآیند آموزش مداوم از نظر پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های اردبیل

محمدی, محمدعلی ، دادخواه, بهروز (1384) ارزیابی فرآیند آموزش مداوم از نظر پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشكي اردبيل ــ 5 (3). ص.ص.271-277. شاپا 7280-2228

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
113kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jarums.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت های روز افزون تکنولوژی و رشد بی سابقه ای که در زمینه اطلاعات علوم پزشکی صورت گرفته است، نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری در وضعیت کنونی یک ضرورت است، هر چند اهمیت و لزوم آن مورد توجه بسیاری از محققین و صاحب نظران قرار گرفته و بر اجرای صحیح، جامع و کامل آن تاکید دارند، ولی متاسفانه آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری درگیر مسایل و مشکلاتی است که برای رفع آن، نیاز به تلاش وکوشش همه جانبه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آموزش مداوم از دیدگاه پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل انجام شد. روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی است که بر روی 386 نفر پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 79% نمونه ها زن و 81/9% کارشناس پرستاری بودند. 35/6% از آنان تا به حال در بازآموزی شرکت نکرده بودند. 28/6% از قوانین آموزش مداوم پرستاری اطلاع داشتند. 25% جنبه کاربردی مطالب سخنرانی را کم و 56/5% آنان وضعیت ارایه مطالب در بازآموزی ها را متوسط ارزیابی کردند. 60% پرستاران تاثیرکنفرانس های ارایه شده در بیمارستان را بر عملکرد خویش خوب ارزیابی کردند. 59/8% پرستاران اظهار داشتند که نیاز های آموزشی آنها قبل از برگزاری کنفرانس ها ارزیابی نمی شود. 75/4% بیان کردند کتاب های جدید پرستاری در بیمارستان موجود نیست. 49/7% وضعیت برنامه های آموزشی بیمارستان ها را متوسط ارزیابی کردند. 43/8% بیان کردند که نحوه کار دستگاه های جدید به طور کامل آموزش داده نمی شود و 4/6% گفتند که پزشکان متخصص از پرستاران سؤال علمی می پرسند. در مجموع 55/2% پرستاران،‌ آموزش توسط پزشکان متخصص را متوسط ارزیابی کردند. نتیجه گیری: 50/8% پرستاران نحوه برگزاری برنامه های آموزش ضمن خدمت را در حد متوسط ارزیابی کردند لذا لزوم بازنگری در موضوع و شیوه اجرایی آموزش مداوم و نیاز سنجی مستمر قبل از بازآموزی احساس می شود.


خلاصه انگلیسی

Background & Objectives: With due attention to the modern technology developments in medical sciences, human resource training and optimization looks necessary. Although its importance and necessity has been regarded by many investigatores and scientists and they have emphasized its accurate and comprehensive execution, unfortunately, the training of nurses has encountered some problems, the solution of which demands great attempts. This study has been done to determine the state of Continuous medical Education (CME) from the view of the nursing personnel working in the hospitals under Ardabil university of medical sciences in 2002. Methods: This descriptive study was conducted on 386 nursing personnel working in hospital under Ardabil university of medical sciences. A questionnaire was used to collect the data. The collected data were analyzed by SPSS software. Results: 79% of the sample was female and 81.9% were nurses. 35.6% of them had not participated in CME courses. 28.6% of them had information about CME law. 25% found the lectures less practical and 56.5% of them appraised moderate the subjects presented. 60% of them believed in the positive influence of conferences in hospitals on their better functioning. 59.8 % said that their educational needs is not evaluated before the conference is held. 75.4% stated that new books in nursing are not available in the hospitals. 49.7% have appraised educational programs in the hospitals as moderate. 43.8% stated that the operation of modern medical equipment is not trained completely and only 4.6% said that specialists have scientific discussion with nurses. Overal, 55.2% of the nurses evaluated education by specialists as moderate. Conclusion: 50.8% of nurses assigned a moderate value to CME. It seems necessary to reconsider the subjects and the execution procedures and perform needs analysis prior to this education.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :محمدعلی محمدی
نویسنده :بهروز دادخواه
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش مداوم ،پرستار،فرایند آموزش
کلیدواژه ها (انگلیسی):Continuous Medical Education, Nurses, Education Process
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :7951
ارائه شده توسط : دکتر بهروز دادخواه
ارائه شده در تاریخ :06 آبان 1395 08:45
آخرین تغییر :23 اردبهشت 1399 07:26

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...