title

تعیین نقش آموزش مجدد اساتید و دانشجویان در بهبود وضعیت ثبت داده های پزشکی پرونده ها

خوشباطن, منوچهر ، انتظاری, مسعود ، عیسی زاده فر, خاطره ، غفاری فر, سعیده (1388) تعیین نقش آموزش مجدد اساتید و دانشجویان در بهبود وضعیت ثبت داده های پزشکی پرونده ها. در: دهمین کنگره آموزش علوم پزشکی, 17-15 اردیبهشت ماه 1388, دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
Image (JPEG) - نسخه چاپ شده
1MB

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: ثبت پرونده هاي پزشكي از دير باز مورد توجه دست اندركاران امور بهداشتي ودرماني بوده است. اين سيستم به پزشكان اجازه مي دهد تا بطور موثرتري الگوهاي ابتلا را در طبابت خود ارزيابي نموده, مراقبت بيماران را ثبت و پايش و به بررسي عملكرد خود بپردازند و در مراقبت هاي اوليه تحقيق نمايند. فقدان آگاهي و اعتقاد كافي در مورد اهميت اطلاعات ثبت شده در پرونده هاي پزشكي و كاربرد آنها در روند ارزيابي و درمان بيمار از جمله مهمترين عوامل عدم ثبت كامل و دقيق پرونده هاي پزشكي توسط اساتيد و دانشجويان مي باشد.با توجه به اهميت ثبت پرونده هاي پزشكي بر آن شديم تا پس از برگزاري دوره هاي آموزشي چگونگي ثبت پرونده هاي پزشكي , به بررسي وضعيت ثبت پزشكي قبل وبعد از آموزش در دو دانشگاه علوم پزشکی تبريز و اردبيل بپرداريم. روش کار: گروه هاي آموزشي داخلي , جراحي عمومي, زنان و اطفال دو دانشگاه علوم پزشكي تبريز واردبيل از نظر کیفیت ثبت پروند ه هاي پزشكي , قبل و پس از کارگاه آموزشي ثبت پرونده های پزشکی (Medical recording ) مورد ارزشيابي قرار گرفتند. ارزشيابي توسط پر نمودن چك ليست توسط پژوهشگر و تیم مربوطه قبل و 6 ماه بعد از کارگاه آموزشي انجام شد. یافته ها: در این مطالعه 1340 پرونده پزشکی مربوط به بخش های داخلی، جراحی عمومی،زنان زایمان واطفال قبل و بعد از برگزاری کارگاه آموزشی،مورد بررسی قرار گرفتند که 75/41 %پرونده هامربوط به قبل و 3/58%پرونده ها مربوط به بعداز برگزاری کارگاه بود.بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه وضعیت ثبت پرونده های پزشکی بعداز برگزاری کارگاه آموزشی در هر دو دانشگاه بهبود چشمگیر داشته ولی هنوز در مورد ثبت شرح حال و یادداشت روزانه کارآموزان و همچنین وضعیت کیفی ثبت پرونده ها اشکالات فراوانی وجود داشت. نتيجه گيري: پس از برگزاری کارگاه های آموزشی در عملكرد گروه هاي مختلف آموزشي تفاوت قابل توجه اي به چشم مي خورد. اما اشکالات موجوددر پاره اي از موارد نياز به توجه بيشتر را مي طلبد. اين مسئله بيانگرضرورت برگزاري كلاسهاي آموزشي منظم و ممتد و توجه به كيفيت آموزش مي باشد.

عنوان انگليسی

Determine the role of education in this faculty and students to improve the medical register file

خلاصه انگلیسی

Background & Objectives :Medical recording has been noticed to welfare communities since long time ago . Medical recording lets the physicians survey more effectively patterns of diseases, record patients cares, analyze and evaluate theirs function and use it in first aid cares . Lack of knowledge and belief aboud importance of recording data in medical charts and their usage in the evaluathion process and treatment of patients is one of the major causes of incomplete and inaccurate medical recording madical charts we tried to compare the medical records before and after training courses in Tabriz and Ardabil Universities of medical science. Methods :Internal medicine, general surgery, obstetric and pediatrice wards of these two university ( Tabriz and Ardabil ) was evaluated before and after medical recording courses regarding medical recording . This evaluation was done by filling a check list by a researcher and it´s team before and six months instraction courses. Resalts :In this study 1340 charts of internal medicine , general surgery , obstetric and pediatric wards was evaluated . 41.7% of this charts before and 58.3% of them after instruction courses was evaluated . The medical recording after the training courses was significantly better in both tow universities , but the student´s history , student´s progress not and quality of the medical records still had very problem . Conclusion :There was a significant chang in the function of the different learning groups ;but in some cases it seems more attention is needed . This dictates a necessity for continuos and regular training courses and importance of training qualities .

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :منوچهر خوشباطن
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:کد مقاله: M46
کلیدواژه ها (فارسی):ثبت پرونده هاي پزشكي , ارزشيابي ، كارگاه آموزشي
کلیدواژه ها (انگلیسی):Medical chart recording Evaluation Instructive courses
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه بیهوشی، زنان و زایمان
کد شناسایی :953
ارائه شده توسط : دکتر مسعود انتظاری اصل
ارائه شده در تاریخ :28 بهمن 1388 10:07
آخرین تغییر :07 اسفند 1391 13:38

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...