title

مقایسه تاثیر روش های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران

مأذنی, محمد ، حمیدزاده اربابی, یوسف ، نعمتی, علی ، مشعوفی, مهرناز ، مهدوی, رضا (1391) مقایسه تاثیر روش های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران. مجله سلامت و بهداشت اردبیل ــ 3 (1). ص.ص.74-86. شاپا 2228-7183

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
279kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/health/artic...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: بسیاری از بیماری های دوره بزرگسالی ریشه در تغذیه زمان کودکی دارند و بخش عمد ه ای از الگوها و عادات غذائی انسان ها در کودکی شکل می گیرد. بکارگیری راهکارهایی مانند آموزش بهداشت برای بهبود الگوی تغذی ه ای و ارتقای سطح سلامت مادران در صدر اولویت های بهداشت تغذیه ای قرار دارد . این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روش های آموزش کارکنان بهداشت بر آگاهی مادران از تغذیه شیرخوار و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران آنان انتخاب و اجرا گردید. روش کار: این طرح یک مطالعه شبه تجربی بود. در این طرح، تاثیر آموزش حضوری و غیرحضوری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهشی ما مادران دارای شیرخوار زیر 6 ماه بود. در این مطالعه، تعداد 303 نفر از 16 مرکز بهداشتی بصورت تصادفی ساده بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند . ابزار گردآوری داد ه ها یک پرس ش نامه و با آمار توصیفی- تحلیلی آنالیز گردید. SPSS معلم ساخته بود. یافته های این تحقیق در نرم افزار 26 بود، حدود 10 % مادران شاغل بود ه و 75 % فقط از /9± 5/ یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین سن مادران 8 شیرخودشان برای تغذیه نوزاد استفاده می کردند. اختلاف معن یداری بین سطح دانش تغذیه مادران در مورد تغذیه بین روش های آموزش و سطح آگاهی بعد از آموزش .(p<0/ کودکان قبل و بعد از آموزش تغذیه مشاهده شد ( 05 اختلاف آماری معن یداری بین قد و وزن قبل و بعد از آموزش مشاهده گردید .(p<0/ تفاوت معنی داری وجود داشت ( 05 .(p<0/05) نتیجه گیری: هر چند آموزش حضوری کارکنان از آموزش غیر حضوری موثرتر بود ، ولی هر دو روش در افزایش آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک کودکان موثر بودند. لذا باید انواع آموزش ها ارائه گردد تا آگاهی و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت مادران افزایش یابد. اما بایستی به آموزش چهره به چهره با انگیزه و آمادگی قبلی کارکنان، بیشتر توجه شود.

عنوان انگليسی

Comparing the Effectiveness of Attendance and Non Attendance Education of Health Workers on Knowledge of Mothers and Anthropometric Changes of Infants

خلاصه انگلیسی

Background & Objectives: Many adulthood diseases originate from childhood nutrition and the most of human food patterns and habits are formed in childhood. To improve nutritional pattern and promote mother's health, implementing strategies e.g. health education are on the top of nutrition health priority. The aim of this study was comparing the effectiveness of different teaching methods of health workers on knowledge of mothers about infant’s nutrition and changes in their anthropometric pattern. Methods: This quasi-experimental study evaluated effectiveness of attendance and non attendance training methods. The study population included mothers’ of breast-fed children less than 6 years of age. In this study, 303 subjects were selected using random sampling method from 16 urban health centers. Data were collected by a standard questionnaire and analyzed by descriptive and analytical statistics using SPSS software. Results: Average age of subjects was 26.9±5.8 years, about 10% of mothers were employed and 75% of mothers exclusively breast-feed their infants. Statistically significant differences were observed in nutritional knowledge of mothers on children’s diet before and after training (p<0.05). However, there has been no significant difference on subjects’ knowledge between different training methods. Both height and weight of before training significantly differ from those of after training (p<0.05). Conclusion: Although both methods improved mothers’ knowledge and infants’ anthropometrical indices, however, attendance education of staffs was more effective than non attendance method. Therefore, we recommend both attendance and non attendance methods to improve knowledge and enhance health promoting behaviors.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده :محمد مأذنی
نویسنده مسئول :یوسف حمیدزاده اربابی
نویسنده :علی نعمتی
نویسنده :مهرناز مشعوفی
نویسنده :رضا مهدوی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):روش های آموزش، کارکنان بهداشتی، مادران شیرده، شیرخواران، اردبیل
کلیدواژه ها (انگلیسی):Eٍducational methods, Health workers, Breast feeding mothers, Infants, Ardabil
موضوعات :QU بیوشیمی
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت

WD بیماریهای تغذیه و متابولیکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش بیوشیمی
کد شناسایی :3390
ارائه شده توسط : دکتر محمد مأذنی
ارائه شده در تاریخ :01 مرداد 1391 12:44
آخرین تغییر :23 اردبهشت 1399 08:54

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...