title

مقایسه تأثیر آموزش گروهی و فردی بر وابستگی و انگیزه ترک سیگار در بیماران عروق کرونری بستری در بیمارستان بوعلی سینا قزوین

دادخواه, بهروز ، مظفری, ناصر ، باریکانی, آمنه ، بادروح, افسانه (1397) مقایسه تأثیر آموزش گروهی و فردی بر وابستگی و انگیزه ترک سیگار در بیماران عروق کرونری بستری در بیمارستان بوعلی سینا قزوین. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
460kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
108kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

7MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

8kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: ترک سیگار و یا کاهش مصرف آن به‌طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌‌‌‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌‌‌‌های مرتبط با مصرف سیگار را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد آموزش به بیمار نقش بسزایی در کمک به این بیماران داشته باشد. این مطالعه باهدف تعیین مقایسه‌ی تأثیر آموزش گروهی و فردی بر وابستگی و انگیزه ترک سیگار در بیماران عروق کرونری بستری در بیمارستان بوعلی سینا قزوین طراحی و اجرا شد. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربي با طرح سه گروه آموزش فردی، آموزش گروهی و گروه کنترل است. تعداد نمونه‌ها 85 نفر در هر گروه می‌باشد. نمونه‌ها افراد سیگاری با تشخیص بیماری عروق کرونر بستری در بیمارستان بوعلی سینا قزوین بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سه‌قسمتی که شامل اطلاعات دموگرافیک، میزان وابستگی به نیکوتین و سنجش انگیزه برای ترک سیگار بود استفاده شد. اطلاعات قبل از شروع آموزش، چهار هفته و سپس سه ماه بعد از اتمام آموزش جمع‌آوری شد. نتایج نهایی با استفاده از آزمون‌‌‌‌های آماری توصیفی(میانگین، انحراف معیار و درصد) و تحلیل آنووا و آزمون پست‌هاک با استفاده از spss v24 انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد میانگین نمره انگیزه واحدهای مورد مطالعه بعد از انجام مداخله در سه گروه کنترل، آموزش فردی و آموزش گروهی به ترتیب 3/3±8/18 و 2/8 ±13/3 و2/7 ± 14 بود که این یافته از نظر آماری معنی‌دار می‌باشد(0001/>P). همچنین میانگین نمره وابستگی به مصرف سیگار بعد از انجام مداخله در سه گروه کنترل، آموزش فردی و آموزش گروهی به ترتیب با میانگین 1/35 ± 7/75 و 0/99± 6/32 و 0/81 ± 6/30 بود(0001> P). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته این مطالعه آموزش به عنوان یک عامل مهم و تأثیر گذار علاوه برافزایش انگیزه ترک سیگار، باعث کاهش وابستگی به مصرف سیگار نیز می‌شود که برنامه آموزش به بیماران سیگاری، با توجه به اثربخشی بالا و همچنین به عنوان یک روش ساده و کم هزینه می‌تواند در برنامه استراتژیک سازمانی بیمارستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

عنوان انگليسی

Comparison effect of group training and individual training on dependence and motivation to quit smoking in coronary artery disease in Qazvin

خلاصه انگلیسی

Introduction: Smoking cessation or reduction in consumption significantly reduces the risk of cardiovascular disease and other diseases associated with smoking. Patient education seems to play a significant role in helping these patients. The aim of this study was to determine the comparison effect of group and individual education on cessation and cessation motivation of coronary artery disease patients admitted to Booali Sina Hospital in Qazvin. Methods: This is a semi experimental study with three groups of individual education, group training and control group. The number of samples is 85 in each group. Samples were smokers with a diagnosis of coronary artery disease who were admitted to Booali Sina Hospital in Qazvin and were entered into the study by available sampling method. A three-part questionnaire including demographic information, nicotine dependency and motivation measure for cessation of smoking was used to collect information. The information was collected before the beginning of the training, four weeks and then three months after the training. The final results or descriptive statistical tests (mean standard deviation and percent), ANOVA analysis and POST HOC test were performed using spss v21. Results: The results of this study showed that the average motive score of the patients after intervention in three groups of control, individual training and group training were 8.18 ± 3. 3 and 13.7 ± 2.8, and 13.7 ± 2.7 respectively, (p value = 0). Also, the mean of nicotine dependency after intervention was in the control, individual education and group training groups with a mean of 7.75 ± 1.35, 6.32 ± 0.99, and 6.30 ± 0.81, respectively )p value = 0). Conclusion: According to the findings of this study, education has been confirmed as an important and influential factor in increasing the incentive to stop smoking in smokers. Also, our study showed that education in addition to increasing motivation in people to quit smoking simultaneously reduced dependence. Smoking is a high effectiveness program, as well as a simple and inexpensive tool, to be included in the hospital's strategic organizational plan.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :بهروز دادخواه
استاد مشاور :ناصر مظفری
استاد مشاور :آمنه باریکانی
دانشجو :افسانه بادروح
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه: 19 ، پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش مراقبت های ویژه
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش، وابستگی به سیگار، انگیزه، بیماری عروق کرونر
کلیدواژه ها (انگلیسی):education, nicotine addiction, motivation
موضوعات :WG سیستم قلب و عروق
WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :10936
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :14 آذر 1397 12:35
آخرین تغییر :31 خرداد 1399 09:07

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...