title

مقایسه تأثیر دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

شمشیری, محمود ، محمدی, محمدعلی ، ارشادی فرد, سولماز (1397) مقایسه تأثیر دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
714kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
73kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

8kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: ارتقای اثربخشی یادگیری در آموزش پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای افزایش اثربخشی یادگیری از راهبردهای متعددی استفاده می شود. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در نیمسال دوم سالتحصیلی 96-1395 بر روی 54 دانشجوی پرستاری، در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. 10جلسه درس بررسی وضعیت سلامت به طور تصادفی به دو دسته تقسیم شد. در 5 جلسه بعد از تدریس به روش سخنرانی و اسلاید ، جزوه درسی و در 5 جلسه دیگر، ویدئوکست به صورت فایل ویدئویی به دانشجویان تحویل داده شد. ارزیابی یادگیری و رضایتمندی دانشجویان از جلسات تدریس در پایان ترم انجام شد. داده¬های بدست‬ آمده وارد نرم افزار آماری SPSS شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی(تی مستقل، ویلکاکسون و من ویتنی-یو) استفاده گردید. نتایج: تحلیل داده ها نشان داد که اختلاف میانگین نمره یادگیری مربوط به جلسات جزوه درسی و ویدئوکست میانگین از نظر آماری معنی دار بود ( p≤0/0001). اختلاف میانگین نمره رضایت دانشجویان از دو راهبرد یادگیری جزوه درسی و ویدئوکست از نظر آماری معنی دار نبود(0/39=P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه، بهتر است برای جلب رضایت در کنار راهبردهای سنتی و قدیمی یادگیری از قبیل مطالعه جزوه درسی و کتب، ویدئوکست جلسات تدریس تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

عنوان انگليسی

The effect of two learning methods of classroom lecture-videocast and handout on learning achievement and satisfaction in nursing students in Ardabil University of Medical Sciences

خلاصه انگلیسی

Background and Aim: Improving the effectiveness of learning in nursing education is very important. Several strategies are used to increase the learning effectiveness. The purpose of this study was to compare the effect of two methods of lecture-videocast and handout on learning and satisfaction of nursing students. Materials and Methods: This quasi- experimental study was conducted in Ardabil University of Medical Sciences during the second semester of the academic year of 1395-96. The 10 sessions of the Health Status Study were randomly divided into two groups. In 5 sessions after teaching lecture and slides, pamphlets and at 5 other sessions, videotapes were delivered to students as video files. Assessment of students' learning and satisfaction from teaching sessions was done at the end of the semesterThe data were entered into SPSS software and to analyze by descriptive statistics (mean and standard deviation) and analytical statistics (t-test, Wilcoxon and Mann-Whitney-U). Results: Data analysis showed that the mean difference between the mean score of the lesson sessions and the average video casts was statistically significant (P≤0.0001). The difference in mean score of student satisfaction from two strategies for learning the pamphlet and videotape was not statistically significant (P = 0.39). Conclusion: According to the findings of this study, it is better to provide students with satisfaction alongside traditional and old learning strategies such as studying pamphlets and books, videotapes, and teaching sessions.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :محمود شمشیری
استاد مشاور :محمدعلی محمدی
دانشجو :سولماز ارشادی فرد
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه: 22، پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی
کلیدواژه ها (فارسی):یادگیری؛ راهبرد یادگیری؛ رضایتمندی؛ ویدئوکست؛ دانشجویان پرستاری
کلیدواژه ها (انگلیسی):Learning, Learning strategy, satisfaction, Video-cast, Nursing student
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :11086
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :01 دی 1397 17:59
آخرین تغییر :31 خرداد 1399 08:48

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...