title

بررسی وضعیت همکاری حرفه ای پرستار- پرستار از دیدگاه پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی اردبیل، سال 1396

آقامحمدی, معصومه ، حیدرزاده, مهدی ، تدین, اعظم (1398) بررسی وضعیت همکاری حرفه ای پرستار- پرستار از دیدگاه پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی اردبیل، سال 1396. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
141kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

11MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

18kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: همکاری و کار تیمی از عناصر ضروری پرستاری بوده و افزایش همکاری میان پرستاران برای حفظ یک محیط درمانی مؤثر و ایمن، حیاتی است. براین اساس بررسی وضعیت همکاری پرستار- پرستار بسیار مهم می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت همکاری حرفه ای پرستار- پرستار از دیدگاه پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی اردبیل در سال 1396 انجام گردید. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده و جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی اردبیل (216 نفر) بودند که از بین آنها بعد از لحاظ نمودن معیارهای ورود و خروج، تعداد 171 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 35 سوالی مقیاس همکاری پرستار- پرستار شامل ابعاد مدیریت تعارض، تعامل، فرآیندهای مشترک، هماهنگی و حرفه ای گری بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و پیرسون) و با کمک نرم افزار آماری SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات همکاری پرستاران شرکت کننده در مطالعه 6/93±95/36 بود. در بین زیرمقیاس های همکاری، بالاترین سطوح همکاری مربوط به سه بعد حرفه ای گری (3/12)، هماهنگی (2/89) و فرآیندهای مشترک (2/69) و کمترین مربوط به ابعاد مدیریت تعارض (2/51) و تعامل (2/50) بود. بین سابقه کار پرستاری (r=0/194، p=0/011)، سابقه کار در بخش های مراقبت ویژه (r=0/165، p=0/031)، سن (r=0/284، P<0/001)، بیمارستان محل خدمت (F=2/83، P=0/026)، بخش محل خدمت (F=5/044، P<0/001) و نوبت کاری ( t=2/25، p=0/024) با همکاری حرفه ای پرستار– پرستار، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به سطوح پائین نمرات ابعاد مدیریت تعارض و تعامل بین پرستاران، برگزاری کارگاه های آموزشی روش های بهبود ارتباط، آموزش مهارت های حل تعارض، تمرین کار تیمی از زمان دانشجویی، حمایت سازمانی و بهبود کیفیت محیط های کاری پرستاری می تواند گامی موثر در افزایش هرچه بیشتر همکاری پرستار- پرستار باشد.

عنوان انگليسی

Nurss-Nurse Professional Collaboration Status from the Nurses' Viewpoints in Critical Care Units of Ardabil Educational Hospitals, 2017

خلاصه انگلیسی

Background and Aim: Collaboration and teamwork are essential elements of nursing. Increased collaboration among nurses is critical to maintaining an effective and safe treatment environment. Therefore, checking the status of nurse-nurse collaboration is very important. The purpose of this study was to determine the status of nurse-nurse professional collaboration from the viewpoint of nurses in critical care units of Ardabil educational hospitals in 2017. Methods: This was a cross-sectional descriptive study. The statistical population consisted of all nurses working in intensive care units of Ardabil educational centers (216 persons). Of them, 171 were selected as sample by the total sampling method. Data collection tools included a demographic form and a 35-item nurse-nurse collaboration scale includes subscales of conflict management, Communication, Shared processes, coordination and professionalism. Data were analyzed using descriptive (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t-test, one-way ANOVA, and Pearson test) using SPSS 20 software. Results: Mean and standard deviation of scores of nurses’ collaboration was 95.36±6.93. Also, the mean scores of dimentions of collaboration including Shared processes were 21.5±2.93, Communication 20.00±1.65, coordination 14.45±2.12, professionalism 21.78±3.04 and conflict management 17.63±1.45. There was a statictically significant relationship between nursing work experience (r=0.194, P=0.011), work experience in intensive care units (r=0.165, P=0.031),age (r=0.284, P<0.001), workplace hospital (F=2.83, P=0.026), workplace department (F=5.044, P=0.001) and shift work (P=0.024) with nurses’ collaboration. Conclusions: The results showed the desirable status of nurse-nurse professional collaboration from the point of view of nurses in intensive care units in Ardabil educational hospitals. Holding workshops on how to improve communication, teamwork, student support, organizational support, and improving the quality of nursing workplaces can be an effective step in increasing nurse-nurse collaboration.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :معصومه آقامحمدی
استاد مشاور :مهدی حیدرزاده
دانشجو :اعظم تدین
کلیدواژه ها (فارسی):همکاری پرستار- پرستار؛ تعامل؛ بخش مراقبت ویژه
کلیدواژه ها (انگلیسی):Nurse-Nurse Collaboration; Interaction; Intensive Care Unit.
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :12711
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :17 اسفند 1398 08:01
آخرین تغییر :22 دی 1399 09:25

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...