title

روان سنجی آزمون دانش زخم فشاری پیپر- زولکووسکی در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر اردبیل سال 97

حیدرزاده, مهدی ، آقامحمدی, معصومه ، محرم زاده, حبیبه (1399) روان سنجی آزمون دانش زخم فشاری پیپر- زولکووسکی در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر اردبیل سال 97. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
3MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

36kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: زخم های فشاری یک مشکل بهداشتی مهم در سراسر جهان است. مراقبت خوب از بيماران همواره بر دانش كافي استوار می باشد. دانش کافی پرستاران از زخم فشاری برای ارزیابی، مدیریت عوامل خطر و اجرای رویکردهای پیشگیرانه ضروری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون دانش زخم فشاری پیپر- زولکووسکی در پرستاران ایرانی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه روش شناختی است. 323 پرستار شاغل در بخش های مراقبت های ویژه، داخلی، جراحی، ارتوپدی، قلب و عروق، نورولوژی و نوروسرجری در 4 بیمارستان آموزشی- درمانی شهر اردبیل و 161 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامائی شهر اردبیل به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای تعیین خصوصیات روان سنجی PZ-PUKT، روایی محتوا، روایی صوری، روایی افتراقی، تحلیل آیتم (ضریب دشواری و شاخص تمیز)، همسانی درونی و ثبات ابزار انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شد. نتایج: از آنجا که نمره کل PZ-PUKT در پرستاران ویژه (7/10 ± 39/84)، نسبت به پرستاران جنرال (8/47 ± 37/01) و دانشجویان (12/95 ± 24/59) بالاتر بوده است و همچنین در پرستاران جنرال (8/47 ± 37/01) نسبت به دانشجویان (12/95 ± 24/59) تفاوت معنی داری داشته است، لذا روایی افتراقی ابزار تأیید می شود. میانگین ضریب دشواری سوالات با و بدون در نظر گرفتن گزینه "نمی دانم" به ترتیب 0/53 و 0/65، همچنین میانگین شاخص تمیز به ترتیب 0/27 و 0/13 بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل تست 0/92 بود. ضریب همبستگی آزمون- بازآزمون برای 30 پرستار برابر 0/81 بود. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که نسخه فارسی PZ-PUKT برای استفاده در جامعه ایرانی مناسب است و می توان از آن در آموزش و پژوهش برای ارزیابی دانش پرستاران و همچنین برای ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزشی در پیشگیری و مراقبت از زخم فشاری استفاده کرد.

عنوان انگليسی

Psychometric Properties Of The Pieper-Zulkowski Pressure Ulcer Knowledge Test among Nurses Working In Medical- Educational Centers Of Ardabil City,2018

خلاصه انگلیسی

Objective: To evaluate the psychometric properties of the Pieper-Zulkowski Pressure Ulcer Knowledge Test (PZ-PUKT) in Iranian nurses. Methods: The present study is a methodological study. A convenience sample of 323 nurses and 161 nursing students from Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran were entered to the study. To determine the psychometric properties of the PZ-PUKT content and differential validity, item analysis (difficulty and discriminative indices), internal consistency and test-retest were performed. SPSS ver.15 was used for data analysis. Results: As the total score of PZ-PUKT in critical care nurses (39.84±7.10) was higher compared to general nurses (37.01±8.47) and nursing students (24.59±12.95) the differential validity of the tool was confirmed. The mean difficulty indices of questions with and without considering the option of “I don't know” were 0.53 and 0.65, respectively. Also they were 0.27 and 0.13 for discriminative index. Cronbach's alpha coefficient was 0.92 for the 72-item PZ-PUKT. Correlation coefficient between test and retest in 30 nurses was 0.81. Conclusions: This study showed that Persian version of PZ-PUKT is valid and reliable for using in Iranian society. It can be used in education and research to assess nurses' knowledge as well as to evaluate the effectiveness of training programs on prevention and care of pressure ulcers.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :مهدی حیدرزاده
استاد مشاور :معصومه آقامحمدی
دانشجو :حبیبه محرم زاده
کلیدواژه ها (فارسی):زخم فشاری؛ دانش؛ آزمون دانش زخم فشاری پیپر- زولکووسکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Pressure Ulcer, knowledge, Pieper-Zulkowski Pressure Ulcer Knowledge Test
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :13669
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :28 آبان 1399 09:26
آخرین تغییر :28 آبان 1399 09:26

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...