title

بررسی میزان پرخاشگری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل در سال 1398

محمدپور, احسان ، ابراهیمی بلیل, فاطمه ، اصغری, سارا ، جباری, مهران (1399) بررسی میزان پرخاشگری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل در سال 1398. سلامت و مراقبت ــ 22 (4). ص.ص.318-326. شاپا 6799-2228

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
205kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_id=1272&...

خلاصه فارسی

ﭼﮑﯿﺪه زﻣﯿﻨﻪ و ﻫﺪف:ﭘﺪﯾﺪه ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي و ﺑﺮوز آن، ﯾﮑﯽ از آﺳﯿﺐﻫﺎ و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺪي و ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺟﻮاﻣﻊ اﻣﺮوزي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮوز، وﺳﻌﺖ و راهﻫﺎي ﮐﺎﻫﺶ اﯾﻦ ﻣﻌﻀﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ. ﭘـﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ ﺑــﺎ ﻫــﺪف ﺗﻌﯿـﯿﻦ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ.1398ﻣﯿﺰان ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ آن در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎري و ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ اردﺑﯿﻞ در ﺳﺎل روشﮐﺎر:اﯾﻦﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ از ﻧﻮع ﻣﻘﻄﻌﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮروي ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎنداﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎري و اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪ اي از ﺑﯿﻦ 1398-99 ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ اردﺑﯿﻞ در ﻧﯿﻢﺳﺎل اول ﺳﺎلﺗﺤﺼﯿﻠﯽ رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ داﻧﺸﮑﺪه اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮايﺟﻤﻊ آوريدادهﻫﺎاز ﻓﺮم اﻃﻼﻋﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ وﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي و آﻣﺎرﻫﺎي ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ )ﺗﯽ ﺗﺴﺖ و آﻧﻮا( SPSS آﯾﺰﻧﮓ وﮔﻼﯾﻦوﯾﻠﺴﻮناﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ . ﺑـﻮد ﮐـﻪ ﻧﺸـﺎن دﻫﻨـﺪه ﭘﺮﺧﺎﺷـﮕﺮي ﻣﺘﻮﺳـﻂ در 26/98±8/54 ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ:ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي در ﻣﯿـﺎن داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن (25/52±8/03( ﺑﯿﺶ از دﺧﺘﺮان )28/46±8/84 داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ، ﻣﯿﺰان ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي در ﭘﺴﺮانداﻧﺸﺠﻮ ) (، ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن 32/78±9/49ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ )4و در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺮم ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرداﻧﯽ رﺷﺘﻪ ﻓﻮرﯾﺖ ﻫﺎي ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤـﺮات ﭘﺮﺧﺎﺷـﮕﺮي را در ﺑـﯿﻦ ﺳـﺎﯾﺮ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن دارا ﺑﻮدﻧـﺪ(42/6±92/31) (05/0<p .) ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮى:ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺳﻄﺢ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي در ﻣﯿﺎن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪﺗﺎﯾﯿﺪﺷﺪه ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي ﺑﺎ ﻣﻌﻀﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ آن ﻣﻌﻄﻮف ﺷﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣـﯽ ﺷـﻮد ﻋﻮاﻣـﻞ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻨـﺪه ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي در ﻣﯿﺎن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺮرﺳﯽ و آﻣﻮزشﻫﺎي ﻻزم ﺑﺮاي ﮐﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮي در اﯾﻦ ﮔﺮوه، اراﺋﻪ ﺷﻮد.

عنوان انگليسی

Investigating the Aggression and its related Factors in Ardabil School of Nursing and Midwifery Students in January 2019

خلاصه انگلیسی

Background & aim: The phenomenon of aggression and its occurrence is one of the serious and pervasive harms and issues in today's societies that it is very important to know the causes, extent and ways to reduce this social problem. The aim of this study was to investigate the level of aggression and the factors affecting it in students of Ardabil School of Nursing and Midwifery in 2019. Methods: This research is a descriptive-analytical cross-sectional study that was performed on all students of Ardabil School of Nursing and Midwifery in the first half of 2019 by stratified random sampling. Demographic information and Eysenck and Glyn Wilson aggression questionnaire were used to collect data. Data were analyzed using SPSS software and descriptive and analytical statistics. Results: The results showed the mean aggression of 26.98±8.54, which indicated the moderate aggression in students. The mean aggression in boys (28.46±8.84) was higher than girls (25.52±8.03) and 4th semester students had the highest mean anger with mean and standard deviation of 32.78±9.49. The findings also showed that emergency medical students had the highest mean anger among other students (31.92 ± 6.42)(p<0.05). Conclusion: The results showed that the level of students' aggression was moderate. Considering the confirmed relationship between aggression and social problems, it is better to pay more attention to reducing it. It is also suggested to study the factors that cause aggression among students and provide the necessary training to reduce aggression in this group.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :احسان محمدپور
نویسنده مسئول :فاطمه ابراهیمی بلیل
نویسنده :سارا اصغری
نویسنده :مهران جباری
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Goggle Scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):پرخاشگری کلامی، پرخاشگری رفتاری، پرخاشگری فیزیکی، دانشجو
کلیدواژه ها (انگلیسی):Verbal Aggression, Behavioral Aggression, Physical Aggression, Student
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :14424
ارائه شده توسط : دکتر فاطمه ابراهیمی بلیل
ارائه شده در تاریخ :19 خرداد 1400 09:32
آخرین تغییر :19 خرداد 1400 09:32

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...