title

بررسی ارتباط شکست های شناختی شغلی و محتوای شغلی در پرستاران بخش های ویژه مراکز آموزشی درمانی و تامین اجتماعی اردبیل، سال 1399

کریم اللهی, منصوره ، بابایی پویا, امین ، مهری, فاطمه (1400) بررسی ارتباط شکست های شناختی شغلی و محتوای شغلی در پرستاران بخش های ویژه مراکز آموزشی درمانی و تامین اجتماعی اردبیل، سال 1399. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

24kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: پرستاران بخش های ویژه به دلیل شرایط خاص ناشی از محیط کار از استرس زیادی برخوردارند، که این امر ممکن است خطاها و شکست های شناختی شغلی را در پی داشته باشد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط شکست های شناختی شغلی و محتوای شغلی در پرستاران بخش های ویژه مراکز آموزشی درمانی و تامین اجتماعی اردبیل بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود که در سال 1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستان های تامین اجتماعی، علوی، بوعلی، دکتر فاطمی و امام خمینی (ره) شهر اردبیل بود که از میان آنها تعداد 267 نفر که حائز شرایط ورود به مطالعه بودند، انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های شکست های شناختی شغلی و محتوای شغلی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و استنباطی (آزمون تی تست مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزارSPSS23 تحلیل شدند. یافته ها: براساس نتایج، میانگین و انحراف معیار نمرات شکست های شناختی شغلی (19/96)83/41 به دست آمد. از این میان 88 نفر (38/1 درصد) از نمونه ها دارای شکست های شناختی شغلی بالای 90 و 143 نفر (61/9 درصد) نمره کمتر از 90 را کسب کردند. همچنین شکست شغلی با حیطه های توانایی استفاده از مهارت، اختیار تصمیم گیری و نیازمندی های روانشناختی کار ارتباط معکوس و با سایر حیطه های محتوای شغلی ارتباط مستقیم داشت. حیطه توانایی استفاده از مهارت با همه حیطه¬های محتوای شغلی ارتباط مستقیم داشته و حیطه تصمیم گیری فقط با حیطه روانشناختی ارتباط مستقیمی داشت (0/05>P). حیطه روانشناختی کار با همه حیطه های محتوای شغلی ارتباط مستقیمی داشت. همچنین به طور مشترک حیطه تلاش فیزیکی، ایزومتریک، عدم امنیت شغلی، عدم حمایت سرپرستار و عدم حمایت همکار به غیر از حیطه تصمیم با همه حیطه محتوای شغلی ارتباط مستقیمی داشتند (0/05>P). نتیجه گیری: براساس نتایج، تعداد قابل توجهی از پرستاران بخش های ویژه شکست های شناختی شغلی بالای ی را تجربه می کنند. لذا به نظر می رسد در صورت شناسایی و بهبود شکست¬های شناختی شغلی بین پرسنل پرستاری، از استرس محیط کاری کاسته شده و باعث ایجاد محیطی آرام برای پرسنل پرستاری می گردد که این عامل می تواند با ارائه خدمات با کیفیت بهتر برای بیماران بخش های ویژه باعث پیشرفت در بهبود بیماران و کاهش مدت بستری در بخش های ویژه گردد.

عنوان انگليسی

Investigating the relationship between Occupational cognitive failures and job content among Intensive care unite nurses of therapeutic training centers and Sablan Hospitals in Ardabil

خلاصه انگلیسی

Background and Aim: Nurses in special wards due to special conditions caused by the work environment and the type of hospitalized patients, patients are in critical condition, high level of knowledge and skills required to work in these wards and the need for prompt and immediate response of the nurse to the situation Patients' emergency rooms are under a lot of stress, which can lead to occupational cognitive errors and fractures. The aim of this study was to investigate the relationship between occupational cognitive fractures and job content in nurses in intensive care units of Ardabil Medical and Social Security Centers in 2020. Materials and Methods: The present study was a descriptive-analytical cross-sectional study that was conducted in 2020. The study population included nurses working in special wards of social security hospitals, Alavi, Bouali, Dr. Fatemi and Imam Khomeini in Ardabil, from which 267 people who were eligible to enter the study were selected. Job cognitive fracture questionnaires and job content were used to collect data. Data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation and frequency) and inferential statistics (independent t-test, one-way analysis of variance and Pearson correlation coefficient tests) in SPSS software version 23. Results: Based on the results, the mean and standard deviation of occupational cognitive failure scores (83.19) were 83.41. Of these, 88 (38.1%) of the samples with occupational cognitive failures above 90 and 143 (61.9%) scored less than 90. Job failure was also inversely related to the areas of skills, decision making and psychological requirements of the job and directly related to other areas of job content. The domain of skills was directly related to all domains of job content and the domain of decision making was directly related only to the psychological domain (P<0.05). The psychological domain of work was directly related to all domains of job content. Also, the areas of physical effort, isometric, job insecurity, lack of support of the head nurse and lack of support of the colleague were directly related to all areas of job content (P<0.05). Conclusion: Based on the results, a significant number of nurses in Intensive Care Unit wards experience high occupational cognitive failures. Therefore, due to the complexity and specialization of nursing work and the existence of high work stress in Intensive Care Unit wards, it seems that if occupational cognitive fractures are identified and improved among nursing staff, the work environment stress is somewhat reduced and creates an environment. It becomes calm for the nursing staff, as a result of which the provision of medical and nursing services for the patients of these wards has the necessary quality and efficiency and causes progress in the improvement of patients and reduction of the length of hospitalization in special wards.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :منصوره کریم اللهی
استاد مشاور :امین بابایی پویا
دانشجو :فاطمه مهری
کلیدواژه ها (فارسی):شکست های شناختی شغلی، محتوای شغلی، پرستار، بخش ویژه
کلیدواژه ها (انگلیسی):Job Cognitive Failures, Job Content, Nurse, Intensive Care Unit
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :15289
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :05 اسفند 1400 09:03
آخرین تغییر :05 اسفند 1400 09:03

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...