title

بررسی خطاهای متداول حین ترمیم و میزان بروز آن در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم-پزشکی اردبیل در نیمسال اول 1402-1401: مطالعه ی کیفی-کمی

رهبر, مهدی ، کامران, عزیز ، فرهنگ, رباب ، زوار, یاشار (1402) بررسی خطاهای متداول حین ترمیم و میزان بروز آن در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم-پزشکی اردبیل در نیمسال اول 1402-1401: مطالعه ی کیفی-کمی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

مقدمه: ارزیابی خطاهای ترمیمی انجام شده توسط دانشجویان دندانپزشکی برای برجسته کردن مشکلات یادگیری که نیاز به بهبود دارند، ضروری است؛ بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف بررسی خطاهای متداول حین ترمیم از نظر اساتید و میزان بروز آن در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نیمسال اول 1402-1401: مطالعه ی کیفی-کمی انجام پذیرفت. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که در دو فاز به صورت زیر انجام پذیرفت: در فاز اول از روش دلفی دو مرحله‌ای استفاده شد و فاز دوم مطالعه به صورت مقطعی اجرا شد. در فاز اول به صورت دلفی سه نفر از اساتید حیطه‌های خطاهای احتمالی را تعیین کردند. در ادامه این حیطه ها و اطلاعات دموگرافیک در اختیار 20 نفر دانشجو با معدل کران بالا و پایین (هر کران 10 دانشجو) قرار گرفت و از آن‌ها سؤال گردید که در حیطه های ذکر شده چه خطاهایی دارید. دانشجویان برای هر حیطه خطاهایی را ذکر کردند و در نهایت در 10 حیطه¬ی مورد بررسی 39 آیتم (خطا) شناسایی گردید. خطاهای شناسایی‌شده در یک چک‌لیست قرار گرفت و دوباره در اختیار 20 نفر دانشجو با نمره ی کران بالا و پایین قرار گرفت تا بر اساس میزان اهمیت به خطاها نمره ی بین 1 تا 10 بدهند، مواردی که میانگین امتیاز آن زیر 5/5 بود، حذف گردید و در نهایت 15 آیتم خطا جزو خطاهای با اهمیت بالا در نظر گرفته شد. بر اساس 15 خطای شناسایی‌شده، پرسشنامه ی دوم طراحی گردید تا دانشجویان 3 ترم آخر (45 دانشجو)، به پرسشنامه ی طراحی‌شده پاسخ دهند و میزان خطای انجام‌گرفته در بخش ترمیم را مشخص کنند. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یک‌راهه بین گروهی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 26 تحلیل گردید. نتایج: نتایج بررسی نشان داد که از 39 خطای ارائه شده توسط متخصصان در بخش کیفی، خطاهای: 1- ایزولاسیون نامناسب با استفاده از رابردم (عدم تعویض رابردم پاره شده یا عدم پانچ صحیح رابردم ( اندازه – محل ) یا در رفتن یا شکستن کلمپ)، 2- ریختن آمالگام در دهان بیمار، 3- بازسازی نادرست آناتومی ترمیم های کامپوزیتی ( کانتکت باز – اور کانتور – آندر کانتور) و 4- باز گذاشتن در بطری باندینگ و تیوپ کامپوزیت جزو 4 خطا با اولویت بالا بودند. از بیشترین درصد خطاهایی که از نظر دانشجویان در اغلب موارد گزارش گردید، به ترتیب شامل استفاده از توربین یا فرز دارای نقص (24/4 درصد)، ریختن آمالگام در دهان بیمار (26/7 درصد)، باز گذاشتن در بطری باندینگ و تیوپ کامپوزیت (20 درصد) و تابش مستقیم نور یونیت به کامپوزیت هنگام کار (28/98 درصد) بود. همچنین نتایج نشان داد که در اکثر خطاهای ذکر شده در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری نداشت (0/05 <P)، همچنین معدل دانشجویان نیز تاثیری در میزان بروز خطاها نداشت (0/05 >P). نتیجه‌گیری: دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش ترمیم خطاهایی داشتند که با برنامه-ریزی دقیق می توان این مشکلات را کاهش داد.

عنوان انگليسی

Investigating common errors during restoration and its occurrence rate in the Faculty of Dentistry of Ardabil University of Medical Sciences in the first semester of 1401-1402: a qualitative-quantitative study

خلاصه انگلیسی

Introduction: : Evaluation of restoration treatment errors made by dental students is necessary to highlight learning problems that need improvement; Therefore, the current study was conducted with the aim of investigating the common errors during restoration from the point of view of professors and its occurrence rate in Ardabil University of Medical Sciences in the first semester of 1401-1402: a qualitative-quantitative study. Materials and methods: The present study was of a mixed type (qualitative-quantitative) which was conducted in two phases as follows: in the first phase, a two-stage Delphi method was used, and the second phase of the study was carried out cross-sectionally. In the first phase, three professors determined the areas of possible errors using Delphi. Next, these areas and demographic information were provided to 20 students with high and low GPAs (10 students each) and they were asked what errors they have in the mentioned areas. Students mentioned errors for each field and finally 39 items (errors) were identified in 10 investigated fields. The detected errors were placed in a checklist and again given to 20 students with upper and lower limit scores to give a score between 1 and 10 based on the importance of the errors, the cases where the average score was below 5.5. , was removed and finally 15 error items were considered as high importance errors. Based on the 15 identified errors, the second questionnaire was designed so that the students of the last 3 semesters (45 students) answered the designed questionnaire and determined the amount of errors made in the operative department. After collecting the questionnaires, it was analyzed using independent t-test and one-way analysis of variance between groups using SPSS version 26 software. Results: The results of the investigation showed that out of 39 errors presented by experts in the quality section, errors: 1- Improper insulation using rubber dam (not replacing the torn rubber dam or not punching the band correctly (size-location) or in going or breaking the clamp ), 2- Pouring amalgam in the patient's mouth, 3- Improper reconstruction of the anatomy of composite restorations (open contact - over contour - under contour) and 4 - leaving the bonding bottle and composite tube open were among the 4 high priority errors. Among the highest percentage of errors that were reported by the students in most cases, respectively, they include the use of a defective turbine or bur (24.4%), pouring amalgam into the patient's mouth (26.7%), leaving the bonding bottle and tube open. composite (20 percent) and direct light radiation of the unit to the composite during work (28.9 percent). Also, the results showed that there was no significant difference between male and female students in most of the mentioned errors (P < 0.05), and the student's grade point average had no effect on the occurrence of errors (P < 0.05). Conclusion: Dental students of Ardabil University of Medical Sciences had errors in the restoration department, which can be reduced with careful planning.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :مهدی رهبر
استاد راهنما :عزیز کامران
استاد مشاور :رباب فرهنگ
نگارنده:یاشار زوار
کلیدواژه ها (فارسی):خطاهای پزشکی، دندانپزشکی ترمیمی، تکنیک دلفی.
کلیدواژه ها (انگلیسی):medical errors, operative dentistry, Delphi technique
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد توسعه آموزش
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه اندودونتیکس
دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی
کد شناسایی :17862
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :18 دی 1402 09:20
آخرین تغییر :05 خرداد 1403 14:46

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...