فتحی آذر, علیرضا ، اجری خامسلو, مهدی ، عدالتخواه, حسن ، یزدانی خواه, سعید (1402) بررسی درک اساتید بالینی و علوم پایهی دانشکدهی دندانپزشکی اردبیل از مفهوم اصل اخلاقی اتونومی در آموزش. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
متن کامل
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB | |
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 1MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 2MB |
آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...
خلاصه فارسی
مقدمه: استقلال و اتونومی یک اصل اساسی اخلاق پزشکی و دندانپزشکی حرفهای است؛ با این حال، مفهوم آن در ادبیات پزشکی، اخلاقی و همچنین اجرای عملی آن، هنوز چالشهای مداومی را در عملکرد و آموزش پزشکی و دندانپزشکی ایجاد می¬کند؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی درک اساتید بالینی و علوم پایهی دانشکدهی دندانپزشکی از مفهوم اصل اخلاقی اتونومی در آموزش انجام گرفت. مواد و روش ها: در این پژوهش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا پس از جلب رضایت مشارکتکنندگان از مصاحبهی عمیق نیمهساختارمند بهصورت محاورهای جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جهت انتخاب مشارکتکنندگان از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد، در کل با مصاحبه با 11 نفر از اعضای هیئتعلمی بالینی و علوم پایهی رشتهی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مصاحبه انجام گرفت، نمونه گیری تا رسیدن به اشباع داده ادامه پیدا کرد. جهت آنالیز داده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی به روش Elo و Kyngäs (2008) در سه مرحله: کدگذاری باز، ایجاد طبقه و انتزاعیسازی انجام شد. قبل از شروع کدگذاری باز، مصاحبهی پیاده شده چندین بار خوانده شد تا اینکه درک کلی از مصاحبهها حاصل شود. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها، از نرمافزار MAXQDA نسخه¬ی 2018 استفاده شد. نتایج: در این مطالعه با کدگذاری باز، 654 کد شناسایی گردید که با حذف کدهای مشترک و هممعنا در نهایت 266 کد نهایی مورد بررسی قرار گرفت. در ارتباط با مفهوم اصل اخلاقی اتونومی 108 کد شکل گرفت که بعد از ادغام 4 طبقه عمومی (سازنده و مفید بودن، یادگیری خودمحور، اخلاق حرفهای و نظم کلاس) و 9 زیر طبقه شکل گرفت. در ارتباط با مفهوم چالش های بهکارگیری اصل اخلاقی اتونومی در آموزش 158 کد شکل گرفت که بعد از ادغام 7 طبقه عمومی (عوامل مرتبط با بیمار، قوانین و سیاستهای آموزشی، مدیریت کلاس، ویژگی دانشجو، ویژگی استاد، محتوا آموزشی و منابع و امکانات آموزشی ) و 36 زیر طبقه شکل گرفت. نتیجهگیری: دانشکده ی دندانپزشکی اردبیل برای بهکارگیری اصل اخلاقی اتونومی در آموزش با چالش های زیادی روبرو بود که باید از طرف مسئولین و مدیران دانشگاه مرتفع گردد.
عنوان انگليسی
Investigating the perception of clinical and basic science faculty members of Ardabil dental school about concept of the ethical principle of autonomy in education
خلاصه انگلیسی
Introduction: Independence and autonomy is a basic principle of professional medical and dental ethics; However, its concept in medical literature, ethics, as well as its practical implementation, still creates continuous challenges in the practice and education of medicine and dentistry; Therefore, this study was conducted with the aim of investigating the understanding of the clinical and basic science professors of the Faculty of Dentistry about the concept of the ethical principle of autonomy in education. Materials and methods: In this qualitative research, with the content analysis approach, after obtaining the satisfaction of the participants, a semi-structured in-depth conversational interview was used to collect information. In order to select the participants, the purposeful sampling method was used, in total, an interview was conducted with 9 members of the clinical and basic science faculty of Ardabil University of Medical Sciences, and the sampling was done until data saturation was reached. In order to analyze the data, the qualitative content analysis approach was carried out using the method of Elo and Kyngäs (2008) in three stages: open coding, creating categories and abstracting. Before starting open coding, the transcribed interview was read several times until a general understanding of the interviews was obtained. To analyze the data, MAXQDA software version 2018 was used. Results: In this study, 654 codes were identified by open coding, and by removing common and synonymous codes, 266 final codes were examined. In connection with the concept of the ethical principle of autonomy, 108 codes were formed, which were formed after merging 4 general categories (constructive and useful, self-oriented learning, professional ethics, and class order) and 9 subcategories. In connection with the concept of the challenges of applying the ethical principle of autonomy in education, 158 codes were formed after merging 7 general categories (factors related to the patient, educational rules and policies, class management, student characteristics, teacher characteristics, educational content and resources and facilities Educational) and 36 sub-classes were formed. Conclusion: Ardabil Faculty of Dentistry faced many challenges to apply the ethical principle of autonomy in education, which must be solved by the university officials and managers
نوع سند : | پایان نامه (دکتری حرفه ای ) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | علیرضا فتحی آذر |
استاد راهنما : | مهدی اجری خامسلو |
استاد مشاور : | حسن عدالتخواه |
نگارنده: | سعید یزدانی خواه |
کلیدواژه ها (فارسی): | اتونومی، اخلاق، چالش |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Autonomy, Ethics, Challenge |
موضوعات : | WU دندانپزشکی .جراحی دهان |
بخش های دانشگاهی : | دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری |
کد شناسایی : | 18169 |
ارائه شده توسط : | آقای فرهاد خدایی |
ارائه شده در تاریخ : | 20 فروردین 1403 12:05 |
آخرین تغییر : | 20 فروردین 1403 12:05 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد