جعفری کفاش, کریم ، پورصادقیان, محسن ، حکمت فر, سمیه ، پاشاپور, وحید (1402) ارزیابی میزان کاربرد دانشجویان دندانپزشکی و دندانپزشکان شهر اردبیل از روش asana و اصول ارگونومی مرتبط با آن در شغل دندانپزشکی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
متن کامل
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB | |
|
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 3MB | |
![]() |
متنی
- گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه 15MB |
آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...
خلاصه فارسی
مقدمه: اختلالات اسکلتی-عضلانی از شایعترین عوارض ناشی از کار برای دندانپزشکان محسوب میشود. همچنین مطالعات نشان داده است که دندانپزشکان در مورد اثرات فاکتورهای ارگونومیک بر سلامت آنها آگاهی کافی ندارند. اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان دانشجویان نیز شیوع بالایی دارد. لذا آگاهی از اختلالات اسکلتی-عضلانی و رعایت پوسچرهای صحیح در حین کار میتواند باعث کاهش این اختلالات و در نتیجه باعث افزایش عمر کاری، کاهش هزینههای کار، آسیبهای انسانی و غیبت از کار شود. بنابراین این مطالعه با هدف ارزیابی میزان کاربرد دانشجویان دندانپزشکی و دندانپزشکان شهر اردبیل از روش asana و اصول ارگونومی مرتبط با آن در شغل دندانپزشکی انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه بررسی مقطعی که در سال ۱۴۰۲ در شهر اردبیل انجام شد، دانشجویان ۳ سال آخر رشتهی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دندانپزشکان شاغل در سطح شهر مورد مصاحبه قرار گرفتند. جهت ارزیابی کاربرد اصول asana توسط دندانپزشکان و دانشجویان پرسشنامهای سه قسمتی طراحی شد که قسمت اول اطلاعات دموگرافیک، قسمت دوم اصول مرتبط با پوسچرهای مناسب asana و قسمت سوم شکلهای مرتبط با تمرینهای آسانا بودند. حجم نمونه شامل ۱۴۲ دندانپزشک و 85 دانشجوی دندانپزشکی برآورد شد. برای آنالیز دادههای جمعآوری شده از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۶ و آزمون Chi-square و One-Way ANOVA استفاده شد. یافتهها: نمرات آگاهی از ارگونومی برای دانشجویان دندانپزشکی و دندانپزشکان و متخصصها به ترتیب 35/73، 36/92 و 39/71 درصد به دست آمد و تفاوت معنی داری بین این سه گروه وجود نداشت (0/483=P-value). میانگین میزان کاربرد تمرینهای asana در دانشجویان دندانپزشکی، دندانپزشکان عمومی و دندانپزشکان متخصص به ترتیب 7/08، 9/01 و 10/83 از 47 بود که این مساله نیز با حرفه کلینیکی آنها ارتباط معنیداری نداشت (0/168=P-value). بیشتر از نیمی از افراد (57/6 درصد از دانشجویان، 50/7 درصد از دندانپزشکان و 55/9 درصد از متخصصها) فعالیت فیزیکی خارج از محل کار نداشتند. 15/3 درصد از دانشجویان، 25 درصد از دندانپزشکان و 29/4 درصد از متخصصها در بین درمان بیماران حرکات کششی انجام میدادند. نتیجهگیری: با توجه به میزان آگاهی کم دانشجویان و دندانپزشکان نسبت به اصول ارگونومی و همچنین میزان انجام کم تمرینات جلوگیری کننده از اختلالات اسکلتی-عضلانی، به نظر میرسد با تمرکز بر آموزش اصول asana جهت افزایش سطح آگاهی دانشجویان دندانپزشکی و دندانپزشکان، میتوان میزان بروز اختلالات اسکلتی-عضلانی را در این افراد کاهش داد که این مساله میتواند منجر به افزایش عمر کاری و بهبود کیفیت خدمات دندانپزشکان شود.
عنوان انگليسی
Evaluation of the usage of dental students and dentists of Ardabil City of the asana method and related ergonomic principles in dentistry
خلاصه انگلیسی
Introduction: Dentists and dental students frequently suffer from musculoskeletal disorders, which can be attributed to poor ergonomic practices. By implementing proper ergonomics, dental professionals can minimize their risk of musculoskeletal disorders. This can lead to longer, more productive careers, as well as lower costs and fewer absences due to injury. To evaluate the use of the asana method and ergonomic principles in dental work, this study was conducted among dental students and dentists in Ardabil City. Materials and methods: In this cross-sectional study conducted in 2024 in Ardabil city, students in the last 3 years of dentistry at Ardabil University of Medical Sciences and dentists working in the city were interviewed. A three-part questionnaire was designed to evaluate the application of asana principles by dentists and students. The first part of the questionnaire gathers demographic information, the second part covers principles related to appropriate asana postures, and the third part is related to asana exercises. The sample size for the study comprised 142 dentists and 85 dental students. The collected data was analyzed using Chi-square test and One-Way ANOVA. Results: According to the study, the awareness of ergonomic principles among dental students, dentists, and specialists did not show significant differences (P-value=0.483). Their scores were 35.73%, 36.92%, and 39.71%, respectively. In terms of using asana exercises, the average scores were 7.08, 9.01, and 10.83 out of 47 for dental students, general dentists, and specialist dentists, respectively. there was no significant correlation between their clinical careers and the use of asana exercises (P-value=0.168). The study also found that more than half of the participants (57.6% of students, 50.7% of dentists, and 55.9% of specialists) did not engage in physical activity outside of work. However, 15.3% of students, 25% of dentists, and 29.4% of specialists performed stretching movements while treating patients. Conclusion: Teaching dental students and dentists the principles of asana can increase their awareness of ergonomics, reduce the incidence of musculoskeletal disorders, and improve the quality of dental services
نوع سند : | پایان نامه (دکتری حرفه ای ) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | کریم جعفری کفاش |
استاد راهنما : | محسن پورصادقیان |
استاد مشاور : | سمیه حکمت فر |
نگارنده: | وحید پاشاپور |
کلیدواژه ها (فارسی): | دندانپزشکی، ارگونومی، اختلال اسکلتی-عضلانی، آسانا |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Dentistry, Ergonomics, Musculoskeletal disorders, Asana |
موضوعات : | WU دندانپزشکی .جراحی دهان |
بخش های دانشگاهی : | دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی > گروه پروتزهای دندانی |
کد شناسایی : | 18177 |
ارائه شده توسط : | آقای فرهاد خدایی |
ارائه شده در تاریخ : | 21 فروردین 1403 09:22 |
آخرین تغییر : | 21 فروردین 1403 09:22 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد