title

ارزيابی صلاحیت بالینی پرستاران تازه دانش آموخته از دیدگاه خود و سرپرستاران

نمادی وثوقی, مریم ، تذکری, زهرا ، حبیبی, عقیل ، ابوطالبی, قاسم ، کاظم زاده, رأفت (1393) ارزيابی صلاحیت بالینی پرستاران تازه دانش آموخته از دیدگاه خود و سرپرستاران. مجله سلامت و مراقبت ــ 16 (1و2). ص.ص.66-73. شاپا 2228-6799

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
231kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_id=243&s...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: صلاحیت بالینی از موضوعات بحث انگیز در حوزه سلامتی است که در حیطه‏های پرستاری از جمله آموزش، عملکرد و مدیریت از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. پرستاران تازه کار به عنوان بخشی از نیروی انسانی در مراکز درمانی، نیازمند مراقبت و توجه خاص بوده و ارزیابی صلاحیت بالینی آنان نقش مهمی در مدیریت فرایند ارائه مراقبت و تعیین نیازهای آموزشی آنان دارد. هدف مطالعه حاضر تعیین صلاحیت بالینی تازه دانش آموختگان از دیدگاه خود و سرپرستاران است. روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 70 دانش آموخته کارشناسی پرستاری و 35 سرپرستار شاغل در مراکز آموزشی و درمانی اردبیل به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت بالینی بود که سوالات آن در 7 حیطه عملکردی تنظیم گردید. توصیف و تحلیل داده‏ها از آمار توصیفی و استنباطی از طریق SPSS-16 انجام شد. یافته ها: میانگین ارزیابی صلاحیت بالینی از دیدگاه دانش آموختگان در کلیه حیطه‏ها به جز تدابیر مراقبتی و پیشرفت و تکامل حرفه‏ای بالاتر از میانگین ارزشیابی از دیدگاه سرپرستان بود (05/0p<). از دیدگاه دانش‏آموختگان بیشترین درصد فراوانی صلاحیت‏ها در سطوح خوب تا عالی، به ترتیب مربوط به حیطه امنیت و آسایش مددجو و خانواده (8/83%) و همکاری با سایر اعضای تیم درمانی (8/82%) و کمترین درصد مربوط به حیطه پیشرفت و تکامل حرفه‏ای (45%) بود. از دیدگاه سرپرستاران، بیشترین و کمترین درصد فراوانی صلاحیت‏ها، به ترتیب مربوط به همکاری با تیم درمان (6/66%) و مدیریت و رهبری (7/43%) بود. نتیجه گیری: صلاحیت‏های بالینی دانش آموختگان در حیطه‏هاي پیشرفت و تکامل حرفه‏ای و مدیریت و رهبری مناسب نبود. به نظر می‏رسد برنامه‏های آموزشی رایج فرصت لازم برای ارتقای صلاحیت بالینی دانش‏آموختگان را نداشته و بازنگری برنامه‏های درسی دوره کارشناسی، بکارگیری شیوه‏های نوین آموزشی و سازماندهی آموزش «رایزنی» توسط مدیران پرستاری به منظور آشنا سازی پرستاران تازه کار پیشنهاد می‏شود.

عنوان انگليسی

Assessing Nursing Graduates′ Clinical Competency from the Viewpoints of Graduates and Head Nurses

خلاصه انگلیسی

Background & objectives: Clinical competency is a challenging subject in the field of health care which is important in different aspects of nursing such as educational, clinical and management. As a part of efficient manpower in medical centers, novice nurses need more attention and care. Assessing new graduates' clinical competency is important in managing care process and determining their educational needs. The aim of this study was to assess graduate nurses' clinical competency from the graduates’ and head nurses’ viewpoints. Methods: In a descriptive - analytical study a total of 70 nursing graduates and 35 head nurses working in hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences were selected through a consensus method of sampling. Data collection tool included demographic information and clinical competency questionnaire designed by researchers to evaluate competencies in seven domains. Data were analyzed by SPSS v.16, using descriptive and inferential statistics. Results: The mean score of clinical competencies perceived by graduates was significantly higher than those reported by head nurses in all domains, except caring and professional development (p<0.05); The patients and families׳s safety-comfort (83.8%) and team work (82.8%) were reported as the highest competencies (good and excellent) by graduates, and professional development (45%) was reported as the lowest competency by this group. From the viewpoints of head nurses, the highest and the lowest competencies in novice nurses were team work (66.6%) and leadership-management (43.7%). Conclusion: The graduates′ clinical competency was not enough in professional development and leadership-management. It appears that current educational programs provide opportunity to improve graduates′ clinical competency but they are not enough. In order to meet professional needs, revising nursing curriculum, applying new teaching and clinical evaluation strategies are suggested. Also, organizing mentoring programs in order to orientation of newly qualified nurses are recommended. Keywords: Clinical Competency, Nurse, New Graduates, Head Nurses, Viewpoint

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :مریم نمادی وثوقی
نویسنده :زهرا تذکری
نویسنده :عقیل حبیبی
نویسنده :قاسم ابوطالبی
نویسنده :رأفت کاظم زاده
کلیدواژه ها (فارسی):صلاحیت بالینی ، پرستار ، دانش آموختگان ، دیدگاه
کلیدواژه ها (انگلیسی):Clinical Competency , Nurse , New Graduates , Head Nurses , Viewpoint
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :6175
ارائه شده توسط : خانم رافت کاظم زاده
ارائه شده در تاریخ :29 آذر 1393 07:49
آخرین تغییر :15 دی 1398 09:36

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...