title

بررسی تاثیر آموزش دروس علوم پایه در ارائه خدمات توسط پزشکان عمومی در شهر اردبیل در سال 1391

دادشی, لیلا ، صادقیه اهری, سعید ، دادشی, مریم ، صفری, فاطمه ، آخربین, کاظم (1391) بررسی تاثیر آموزش دروس علوم پایه در ارائه خدمات توسط پزشکان عمومی در شهر اردبیل در سال 1391. در: دومین سمینار ملی نقش علوم پایه پزشکی در ارتقای سلامت, 7-8 اسفند 1391, تهران - ایران.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
163kB
[img]
پیش نمایش
متنی
164kB
[img]
پیش نمایش
تصویر
472kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.basicsciences.sbmu.ac.ir

خلاصه فارسی

چکیده زمینه وهدف: آموزش دکتراي حرفه اي شامل دو مقطع می باشد که مرحله اول علوم پایه و فیزیوپات و مرحله دوم بالینی(اکسترنی وانترنی) است. براین اساس دروس علوم پایه در دو سال و نیم اول دوره دکتراي حرفه اي آموزش داده می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش آموزش دروس علوم پایه در ارائه خدمات توسط پزشکان عمومی با بررسی دیدگاه آنان انجام شده است. روش کار: در مطالعه حاضر به روش توصیفی-مقطعی 70 نفر از پزشکان عمومی شاغل در شهر اردبیل مورد مطالعه قرار گرفتند. بدین صورت با استفاده از ابزار پرسشنامه، داده ها جمع آوري گردید سپس با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی توسط نرم افزار SPSS داده ها مورد آنالیز آماري قرار گرفتند. یافته ها: ازدیدگاه پزشکان مورد مطالعه، میانگین تأثیر دروس علوم پایه در ارائه خدمات پزشکان عمومی به ترتیب بیوشیمی 2.5 )، آناتومی تنه ( 3.08 )، بافت شناسی( 2.65 )، فیزیولوژي( 3.51 )، روانشناسی ( 3.31 )، ایمنولوژي( 2.95 )، میکروب شناسی ) ،( 3.18 )، انگل شناسی( 3.11 )، جنین شناسی( 2.61 )، ویروس شناسی ( 3.11 )، آناتومی اعصاب ( 2.82 )، بیوفیزیک( 2.24 ) پاتولوژي( 3.07 )، بهداشت عمومی( 3.24 )، ژنتیک پزشکی ( 2.91 ) و تغذیه( 3.45 ) درصد به دست آمده است. نتیجه گیري: از دیدگاه پزشکان مورد مطالعه، درس فیزیولوژي بیشترین تأثیر و درس بیوفیزیک کمترین تأثیر را در ارائه خدمات داشته است.

عنوان انگليسی

Impact of Course Basic Sciences Education in Services General Practitioner in Ardabil 2012 (Descriptive-cross Sectional)

خلاصه انگلیسی

Introduction: Medical Education includes two parts . The first part consists of Basic sciences and Psychopathology and The second part consists of Internship and externship. Medical students spend Basic sciences courses in two and half years .The aim of this study was determine effectiveness of the Basic sciences in offer of physician services. Material and Methods: In This Descriptive-cross sectional study general practitioner participated .The tool used in this study was questionnaire . Data was analyzed SPSS Results: The result showed that total average impact course Basic sciences include Biochemistry (2.5) Anatomy body (3.08) Tissue (2.65) Physiology (3.51) Psychology (3.31) Immunology (2.95) Microbiology (3.18) Parasitology (3.11) Embryology (2.61) Virology (3.11) Anatomy nervous (2.82) Biophysics (2.24) Pathology(3.07) Public Health (3.24) Genetics (2.91) Nutrition (3.45) Conclusion: The final score of effectiveness of the Basic sciences in offer of physician services included Physiology and Nutrition high impact to services GP also Biophysics low impact to services GP

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده :سعید صادقیه اهری
نویسنده مسئول :فاطمه صفری
کلیدواژه ها (فارسی):دروس علوم پایه، ارائه خدمات، پزشکان عمومی
کلیدواژه ها (انگلیسی):GP ،Services، course Basic sciences.
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
کد شناسایی :7013
ارائه شده توسط : دکتر سعید صادقیه اهری
ارائه شده در تاریخ :27 مهر 1394 09:53
آخرین تغییر :28 مهر 1394 06:15

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...