title

تاثيرآموزش برآگاهي، نگرشو رفتار مادران دررابطه با تغذيه صحيح كودكان2 تا 6 سال

بابازاده, توحید ، مرادی, فاطمه ، درگاهی, عبداله ، زیبایی, نیره ، رضا خانی مقدم, حامد ، امیریان, طیبه (1394) تاثيرآموزش برآگاهي، نگرشو رفتار مادران دررابطه با تغذيه صحيح كودكان2 تا 6 سال. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران ــ 25 (128). ص.ص.105-109. شاپا 9260-1735

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
165kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jmums.mazums.ac.ir

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: عادات غذايي مناسب در دوران كودكي شكل ميگيرد و تا بزرگ سالي ادامه مييابـد. هـدف از ايـن مطالعه تعيين تاثير آموزش بر آگاهي، نگرش ورفتار مادران در مورد تغذيه صحيح در كودكان 2 تا 6 سال بوده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر، يك مطالعه مداخلهاي از نوع نيمـهتجربـي بـود. نمونـه هـاي مـورد مطالعـه بـه صـورت تصادفي چندمرحلهاي از خانههاي سلامت منطقه 2 شهرداري تهران انتخاب شدند. 4 جلسه آموزشي طي 3 ماه با اسـتفاده از وسايل آموزشي مثل تخته وايتبرد وروشهاي آموزشي مثل پرسش و پاسـخ بـراي گـروه آزمـون برگـزار شـد. اطلاعـات جمعآوري شده با استفاده از آزمونهاي آماري توصيفي وt زوجي و مستقل تجزيه وتحليل شدند. يافته ها: ميانگين نمرات آگاهي، نگرش و رفتار در گروه آزمون، قبـل از آمـوزش بـه ترتيـب 59/18 ،22/18 و 89/13 بود و بعد از مداخله به ترتيب به 46/20 ،30/19 و 59/15 افزايش يافته بود (p<0/001). استنتاج: آموزش ميتواند به عنوان ابزاري اثربخش براي ارتقاء آگـاهي، نگـرش وعملكـرد مـادران نسـبت بـه تغذيـه كودكان باشد.

عنوان انگليسی

The Effect of an Educational Program on Knowledge, Attitude and Behavior of Mothers in Relation to Proper Nutrition in 2-6 Year old Children

خلاصه انگلیسی

Background and purpose: Eating habits are formed in childhood and continue throughout life. The purpose of this study was to determine the effect of educational intervention on knowledge, attitude and behavior of mothers about proper nutrition in children aged 2-6years. Materials and methods: In this quasi-experimental study multistage random sampling was performed in Tehran Health Houses. The participants were divided into two groups, an intervention group and a control group. The intervention group attended four training sessions that were held in three months. They were given pamphlets about healthy eating habits and group discussion was conducted alongside other educational programs. Data was collected and analyzed using descriptive statistics, independent t-test and paired t-test. Results: The mean scores for knowledge, attitude, and behavior in intervention group were 18.59, 18.22 and 13.89, respectively that increased to 20.46, 19.30, and 15.59, respectively (P<0.001). Conclusion: According to the results, training the mothers on appropriate eating habits could be effective in enhancing their knowledge, attitude and practice towards their children nutrition

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :توحید بابازاده
نویسنده مسئول :حامد رضا خانی مقدم
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Scopus, Chemical Abstracts Service (CAS) , Doaj , IMEMR-EMRO Index Copernicus , CAB Abstract , SID , Google Scholar , Ebsco, ISC
کلیدواژه ها (فارسی):آگاهي و نگرش، رفتار مادران، مداخله آموزشي، كودكان، تغذيه صحيح
کلیدواژه ها (انگلیسی):Knowledge and attitude, behavior of mothers, educational intervention, children, appropriate nutrition
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي

WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت

WD بیماریهای تغذیه و متابولیکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :7525
ارائه شده توسط : آقای حامد رضاخانی مقدم
ارائه شده در تاریخ :14 شهریور 1395 10:38
آخرین تغییر :14 شهریور 1395 10:38

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...