title

ميزان‌ رضايتمندي‌ مراجعه‌ كنندگان‌ به‌ بخش‌ فوريت هاي‌ پزشكي‌ بيمارستان هاي ‌دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ اردبيل،‌

انتظاری, مسعود ، معتمدی, فریبا (1382) ميزان‌ رضايتمندي‌ مراجعه‌ كنندگان‌ به‌ بخش‌ فوريت هاي‌ پزشكي‌ بيمارستان هاي ‌دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ اردبيل،‌. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل ــ 3 (2). ص.ص.20-27. شاپا 1735-2452

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
215kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه و هدف : کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران اورژانس در یک بیمارستان و نیز میزان رضایت این بیماران از خدمات ارائه شده نمادی از وضعیت کلی ارائه خدمات در آن بیمارستان به شمار می آید هدف از انجام این پژوهش ارزیابی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به بخشی های مختلف فوریت های پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل طی پاییز و زمستان سال 1379 بوده است.ده است. روش کار : پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود. 600 نفر از افرادی که به علل مختلف نیاز به خدمات درمانی فوری داشته و به بخش فوریت های پزشکی بیمارستان های علوی، فاطمی، بوعلی و علی اصغر مراجعه کرده بودند به وسیله تکمیل پرسششنامه در مورد نحوه ارائه خدمات مورد پرسش قرار گرفتند. اطلاعات پرسشنامه های بیماران پس از کد گذاری وارد رایانه شده و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . یافته ها : یافته ها نشان داد که 78/1% از مراجعه کنندگان در مجموع از نحوه ارایه خدمات در این مراکز رضایت داشتند. بیشترین میزان رضایت مندی از نحوه ارایه خدمات پزشکی و تخصصی (93/8%) و طرز برخورد پزشک (92/3%) و پرستار (91/8%) و کمترین میزان رضایت از گران بودن هزینه دریافت شده (40/2%) و عدم دسترسی به داروهای غیر اورژانسی در داروخانه بیمارستان (42/9%) بوده است. نتیجه گیری : با توجه به یافته های حاصل از مطالعه حاضر لزوم توجه بیشتر به پوشش صحیح و فراگیر بیمه های درمانی و تجهیز مراکز فوریت های پزشکی بیمارستان ها به داروخانه شبانه روزی بیش از بیش آشکار می گردد.

عنوان انگليسی

Degree of Satisfaction among Patients referring to the Emergency Rooms of Hospital of Ardabil University of Medical Sciences, 2000

خلاصه انگلیسی

Background & Objective: The quality of services given to emergency patients at a hospital as well as these patients' satisfaction of the services is an index of overall services in that hospital. This study is an attempt to evaluate the degree of satisfaction among the patients referring to the emergency rooms of the hospital of Ardabil University of Medical Sciences during fall and winter 2000. Methods: In this cross-sectional prospective study, 600 emergency patients referring to emergency rooms of Alavi, Fatemi, Buali and Aliasghar hospitals were selected. They filled a questionnaire. The data were analyzed by SPSS software. Results: The findings indicated that 78.1% of the whole subjects were generally satisfied with the services. The greatest degree of satisfaction belonged to specialty services (93.8%) and the physicians' and nurses' contact (92.3% and 91.8% respectively). The least degree of satisfaction belonged to hospital charges (40.2%), and unavailability of non-emergency drugs in hospital pharmacy (42.9%). Conclusions: According to the results of this study the medical centers need to offer more coverage of national health insurance services. Furthermore it seems necessary to equip these emergency rooms with round the clock pharmacies and provide the required drugs.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :مسعود انتظاری
کلیدواژه ها (فارسی):فوريت هاي‌ پزشكي‌ - بيمارستان - رضايتمندي‌ - خدمات پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Emergency Rooms - Hospital - Satisfaction - Medical services
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.50 اخلاق پزشکی
WB پزشکی عملی
WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه بیهوشی، زنان و زایمان
کد شناسایی :753
ارائه شده توسط : دکتر مسعود انتظاری اصل
ارائه شده در تاریخ :27 دی 1388 10:22
آخرین تغییر :24 بهمن 1391 13:44

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...